//
کدخبر: ۴۱۹۴۰۲ //
حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1402

چرا حقوق بازنشستگان واریز نمی‌شود؟ | تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان

با وجود ورود به شهریور، برخی از بازنشستگان اعلام کرده‌اند که هنوز حقوق مرداد ماه خود را دریافت نکرده‌اند.

چرا حقوق بازنشستگان واریز نمی‌شود؟ | تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان

خبرملت: حقوق بازنشستگان برای خردادماه در روزهای اخیر به حساب بازنشستگان واریز شد. علیرغم افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲، بسیاری برخی از آنها می‌گویند حقوقشان کفاف حدود ۱۰ روز زندگی در یک ماه را می دهد. دولت وعده داده که طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند. همسان سازی حقوق بازنشستگان می تواند تاثیر قابل توجهی روی میزان دریافتی بازنشستگان بگذارد. تازه ترین خبر درباره حقوق بازنشستگان را در ادامه از خبرملت بخوانید.

اگرچه واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از بیستم هر ماه آغاز می‌شود اما با وجود ورود به شهریور، برخی از بازنشستگان اعلام کرده‌اند که هنوز حقوق مرداد ماه خود را دریافت نکرده‌اند. اما چرا حقوق مستمری‌بگیران واریز نشده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هر ماه از بیستم آغاز و تا آخرین روز ماه ادامه دارد. حقوق‌ها بر اساس حروف الفبا واریز می‌شود و این سازمان تا پیش از اتمام ماه، موظف است که حقوق همه بازنشستگان تامین اجتماعی را پرداخت کند.

اما این چندمین ماهی است که واریز حقوق‌ها با تاخیر مواجه شده است. از آخرین روز مرداد تاکنون برخی از این افراد اعلام کرده‌اند که حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی آنها واریز نشده است و نهاد و سازمانی هم پاسخگوی عدم واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیست.

البته چند روز قبل کانون بازنشستگان تهران اعلام کرد: در حال پیگیری مساله هستیم. هنوز سازمان تامین اجتماعی پاسخ نداده است که چرا این ماه حقوق‌ها با تاخیر چند روزه پرداخت می‌شود.

برخی از منابع اعلام کرده‌اند که کمبود اعتبار دلیل تاخیر در واریز حقوق‌هاست. به عبارتی به نظر می‌رسد که تامین اجتماعی با مشکل اعتبار برای واریزی‌ها مواجه شده و به همین دلیل واریز‌ حقوق‌ها به مشکل خورده است.

تاخیر در واریزی‌ها از این جهت قابل توجه است که پیش از این برخی از صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق بازنشستگی فولاد ورشکست شده و حقوق کارمندان خود را با تاخیر واریز می‌کردند. ورشکستگی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی هم مساله‌ای است که در چند سال اخیر مطرح بوده و این نگرانی را ایجاد کرده که اگر این صندوق ورشکسته شود، مشکلات معیشتی بسیاری ایجاد می‌کند. نگرانی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی هم از این جهت است که مبادا این تاخیر در واریزی‌ها مقدمه ورشکستگی این صندوق باشد و تاخیر در واریزی‌ها به روال معمول و عادی تبدیل شود.

اصلاح حقوق بازنشستگان

مخبر، معاون اول رییس‌جمهور تصویبنامه مصوب هیات وزیران در رابطه با اصلاح افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اصلاحیه مجدد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ هیات وزیران درخصوص «اصلاح تصویبنامه هیات وزیران درخصوص اصلاح تصویبنامه موضوع افزایش کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولین قانون تامین اجتماعی برقرار شده تا پایان سال ۱۴۰۱» طی نامه شماره ۹۱۹۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد.(عصرایران)

حقوق بازنشستگان باید بر اساس دستمزد چه سالی محاسبه شود؟

دولت در متنی که از لایحه برنامه هفتم توسعه منتشر شده مقرر کرده بود که مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان همه صندوق‌های بازنشستگی از دو سال پایانی به پنج سال افزایش یابد. بر اساس بند ژ فصل پنجم این لایحه که به صندوق‌های بازنشستگی پرداخته است، قرار بود میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت باشد از یک‌ سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر بیمه‌پردازی، ضرب ‌در سنوات پرداخت حق بیمه، مشروط بر آن‌ که از سی‌وپنج‌ سی‌ام متوسط مذکور بیشتر نباشد. معادل یک‌دوم مجموع درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی سه سال آخر تیز به حقوق یا مستمری محاسبه‌شده فوق اضافه می‌شد.

این تغییر، نگرانی‌هایی را در میان کارگران ایجاد کرد و در نهایت نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس را به حذف آن دادند. نمایندگان این فرمول را مغایر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دانستند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری فرمول فعلی را که بر مبنای دستمزد دو سال پایانی بازنشستگان قرار دارد، نادرست و زمینه‌ساز برخی تخلفات می‌داند.

 

تصویب همسان سازی حقوق بازنشستگان

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شد.

وی افزود: براساس تنفیذ مواد ۱۲ و۳۰ برنامه ششم توسعه دربرنامه هفتم، دولت مکلف است بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی در طی برنامه هفتم پرداخت نماید.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: با استهلاک بدهی‌های دولت ضمن ایجاد عدالت در حقوق و مزایای کارکنان تامین اجتماعی، اعم از شاغلین و بازنشستگان، باید همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز اجرایی شود.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس در تبیین این موضوع اضافه کرد: از طرفی همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری حقی است اجتناب ناپذیر که وظیفه مجلس و دولت انقلابی است.

وی اظهارکرد: واقعیت آن است که در شرایط کنونی حال بازنشستگان خوب نیست و صرفا فقط با شعار این مساله حل شدنی نیست.

حاجی بابایی با اظهار تاسف از به بن بست رسیدن نظام هماهنگ پرداخت بیان کرد: دولت باید پیشنهاد خود را در مورد نظام هماهنگ عادلانه بصورت لایحه به مجلس ارائه کند.

حاجی بابایی با اشاره به رویکرد عدالت محورانه دولت سیزدهم تاکید کرد: برای توسعه عدالت اجتماعی و رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به سوی عدالت محوری هدایت خواهد شد، که بتوانیم شاهد عدالت در پرداختی‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: احساس تبعیض بیش از مشکلات معیشتی کارکنان دولت را رنج می‌دهد، این رویکرد می‌تواند شادی و نشاط و امید آفرینی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است را در میان کارکنان دولت و بازنشستگان جاری سازد.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس گفت: جایگاه کارکنان دولت در جهش تولید و مهار تورم را نمی‌توان نادیده گرفت، با رضایت شغلی کارکنان شاغل و بازنشسته انگیزه آن‌ها در انجام وظایف خطیر شغلی افزایش خواهد یافت و به یاری خدا شاهد تحقق اهداف پیش بینی شده در این حوزه خواهیم بود.

خبر خوش مدیرعامل صندوق بازنشستگی درباره حقوق بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، از تسویه مطالبات متناسب سازی حقوق بازنشستگان تا قبل از شهریورماه و انجام رتبه‌بندی معلمان و اجرای مطالبات فرهنگیان بازنشسته در مرداد ماه خبر داد.

به گزارش  خبرآنلاین، نعمت‌الله ترکی در جشن بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، اظهار کرد: تا سال ۹۹ بخشی از متناسب سازی حقوق بازنشستگان انجام شد و مطالبات باقی مانده مربوط به شش ماهه دوم سال ۹۹ است. مطالبات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز در برنامه ما است تا قبل از شهریور ماه آن را تسویه کنیم.

وی با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر از بازنشستگان جزو فرهیختگان آموزش و پرورش محسوب می شوند، توضیح داد: رتبه بندی معلمان از سال ۱۴۰۰ شروع شد. حدود ۶۷۲ هزار نفر در این امر مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

ترکی ادامه داد: دو سه گروه از رتبه‌بندی مانده‌اند که بخشی از آنها یعنی ۵۳ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۰ و ۶۳ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۱ می‌شوند. در سال جاری نیز از شهریور ماه ۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد که مطالبات اینها مانده است.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، عنوان کرد: هم وزیر آموزش و پرورش و هم سازمان برنامه قول داده‌اند در مرداد ماه رتبه بندی انجام و مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش اجرایی می‌شود. در خصوص مطالبات بازنشستگان دانشگاه علوم ‌پزشکی نیز که در کش و قوس‌های سالهای ۹۷ تا ۹۹ بودند، در اسفند سال ۱۴۰۱ این امر اجرایی شد. افزایش ۱.۱۵ در این امر انجام شد، احکام صادر شد و تا قبل شهریور ماه امسال معوقات پرداخت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۴۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان