//
کدخبر: ۴۰۳۲۵۹ //
خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

سوداگری میان متقاضیان بچه و پول تحت عنوان اهدای تخمک | در بازار دلالان سلامت چه می‌گذرد؟

برخی از زوج‌های نابارور دست به دامان سوداگران، نهال امید خود را با ناآگاهی پژمرده می‌کنند و در این میان افرادی هم هستند که به دلیل فقر و نیاز مالی، سلامت خود را برای گرمتر کردن تنور دلالان سلامت به خطر می‌اندازند.

سوداگری میان متقاضیان بچه و پول تحت عنوان اهدای تخمک | در بازار دلالان سلامت چه می‌گذرد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در دنیای امروز معضلات اجتماعی فراوانی به چشم می‌آید که گسترش آن‌ها بر بستر فقر صورت گرفته و در میان آن‌ها می‌توان به تجارت اعضای بدن اشاره کرد. یکی از اعضای بدن که این روزها تجارتش رونق گرفته «تخمک» است. اگر به شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام متصل هستید کافی است، کلید‌واژه «اهدای تخمک و اسپرم» را سرچ کنید تا در آن انواع تبلیغات مرتبط با خرید و فروش را مشاهده کنید.

بماند که شمار آگهی‌هایی از این دست، روی در و دیوار هم زیاد شده است اما بستر اصلی سوداگری اعضای بدن شبکه‌های اجتماعی است. اگرچه اهدای تخمک پیش از این نیز وجود داشت اما تبلیغات آن زیاد نبود و متقاضیان انجام این کار تا این اندازه زیاد و پیگیر نبودند.

متأسفانه معضل ناباروری در سال‌های اخیر و نبود شفافیت قانونی در تعیین حدود مجاز این امر و همچنین خلاء وجود نهادی مشخص به‌عنوان متولی حمایت از حقوق زوج‌های نابارور مزیدی بر علت شده تا بازار خرید وفروش اسپرم و تخمک در کنار فعالیت‌های مجاز مراکز درمان ناباروری، رونق گیرد و به معضلی برای متولیان بهداشت و درمان تبدیل شود. البته در همین زمینه دکتر «سعید کریمی» معاون درمان وزارت بهداشت، درباره موضوع اهدای تخمک و اسپرم در حوزه درمان ناباروری، گفته است: «کمیته اخلاق وزارت بهداشت موضوعات مرتبط با اهدای تخمک، اسپرم و جنین را پیگیری می‌کند تا به یک دستورالعمل واحد برسیم، موضوعات مرتبط با این امر بسیار پیچیده است و وزارت بهداشت درحال کار بر روی آن است. اما اینکه برای اهدا کنندگان اسپرم و تخمک هم سامانه سراسری طراحی کنیم هنوز اقدامی صورت نگرفته است تا مباحث حقوقی آن مرتفع شود.»

چرایی و معضلات خرید وفروش تخمک در کشور

معصومه ذاکرین متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، در خصوص اهدای تخمک و خرید و فروش غیرقانونی آن در این سال‌های اخیر، گفت: در این سال‌های اخیر مسأله ناباروری به یک مبحث مهم تبدیل شده است زیرا با مقوله جمعیت ارتباط مستقیمی دارد. اما معضل خرید وفروش تخمک، رنگ و بوی مادی گرفتن آن و همچنین عدم وجود قانونی به دغدغه‌ای تبدیل شده است. متأسفانه تبلیغاتی که زنان را برای اهدای تخمک تشویق می‌کنند از جمله چالش‌های این موضوع است.

EMBRYO1

عدم کنترل تعداد اهدای تخمک و چالش‌های پیش روی زنان

این متخصص در ادامه بیان داشت: هر تخمدان یک تا 2 تخمک در ماه آزاد می‌کند اما متأسفانه زنانی هستند که بیش از پنج یا 6 بار مورد تحریک تخمدان‌ها برای ایجاد نطفه و تخمک قرارگرفته‌اند. در حالی که برای گرفتن تعداد زیادی تخمک از یک زن باید به او دارو داده شود تا تخمدان‌ها تحریک شوند و تکرر استفاده از این داروها جهت تحریک تخمدان‌ها و دریافت تخمک، با عارضه همراه است و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند.

لزوم نظارت بر اهدای تخمک

ذاکرین با بیان اینکه وقتی نظارت قانونی صورت گیرد، هیچ فردی نمی تواند بیش از 2 یا سه فرزند اهدایی ایجاد کند، تصریح کرد: اگر فردی درصدد اهدای تعداد زیادی جنین و ایجاد بیش از سه فرزند اهدایی بود باید از اقدام او جلوگیری شود. بنابراین تمام تلاش‌ها باید در جهت کنترل تعداد فرزندان اهدایی ایجادشده باشد تا سلامت جامعه حفظ شود.  در حال حاضر نمونه‌هایی داریم که ازدواج‌های فامیلی خود را افزایش داده و درنتیجه امکان شیوع ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی در آن‌ها زیاد شده است.

ایجاد قانون در مورد ممنوعیت اهدای تخمک و اسپرم

این متخصص زنان با تأکید بر لزوم ایجاد قانون در مورد ممنوعیت اهدای تخمک، گفت: باید در این مورد قانون ایجاد و ممنوعیت اهدای تخمک اعلام شود. در غیر این صورت تا زمانی که قانونی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم برای جلوگیری از این اقدام در مراکز ناباروری به چیزی استناد کنیم. همچنین باید میزان اهدا ثبت شود تا مشخص شود که به چه میزان اهدای جنین یا اهدای تخمک دارند زیرا استفاده مکرر از داروهای تحریک تخمک می‌تواند عوارضی برای تخمدان‌ها، تخلیه ذخایر تخمدان‌ها و... را ایجاد کند. بنابراین افراد باید در این مورد کنترل و مراقبت شوند.

راهکار مشخص این موضوع چیست؟

ذاکرین با برشمردن راهکارهایی برای جلوگیری از سوءاستفاده از این مقوله گفت: متأسفانه اهدا جنین به دلیل رنگ مادی که به خود گرفته، نیازمند تدوین قوانین هست تا روند ارائه خدمات هر چه‌بهتر و مناسب‌تر صورت گیرد. باید نهادی متولی حمایت از حقوق زوج‌های نابارور باشد و تمام افرادی که می‌خواهند تحت اقدامات اهداء قرار گیرند در این مرکز یا نهاد ثبت‌نام کنند. همچنین انجام این اقدامات تحت نظارت وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط باشد و نباید اقدامی خارج از این روند انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۳۲۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان