//
کدخبر: ۱۶۴۰۲۷ //
از نگاه مخاطبان رادیوهای برون مرزی:

دستگیری مرضیه هاشمی یکبار دیگر چهره ظالمانه و حقارت آمریکا در برابر ایران را به جهانیان نشان داد

مرضیه هاشمی، مجری و خبرنگار شبکه پرس تی‌وی در تاریخ 23 دی ماه و در اقدامی غیرقانونی توسط پلیس آمریکا در فرودگاه سنت لوئیس بازداشت و سپس بدون متهم بودن به هیچ گونه جرمی، به زندان مرکزی در واشینگتن منتقل شد. بازداشتی که 11 روز به طول انجامید و علی‌رغم بی‌گناهی خانم هاشمی، با وی همانند یک مجرم در زندان رفتار شد به گونه‌ای که حتی از اولی‌ترین حقوق خود یعنی حجاب و دسترسی به غذای حلال محروم بود.

دستگیری مرضیه هاشمی یکبار دیگر چهره ظالمانه و حقارت آمریکا در برابر ایران را به جهانیان نشان داد
به گزارش فرتاک نیوز،

این مساله واکنش‌های زیادی در سطح بین‌المللی به دنبال داشت به طوری که بسیاری از رسانه‌های مطرح جهان، این اقدام را محکوم و آن را ناشی از ضعف دولت آمریکا در برابر خبرنگار و مستندسازی می دانند که تنها به اقتضای حرفه خود، صدایی برای بی‌صدایان بوده و سعی کرده تا همواره از حقایق بگوید

در همین رابطه، جمعی از کاشناسان برنامه های سیاسی و تحلیلی رادیوهای معاونت برون مرزی با بیان دیدگاه های خود، ضمن محکوم کردن این اقدام بی شرمانه آمریکا، آن را دلیلی بر ترس و حقارت آمریکا در برابر پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران دانستند که یک بار دیگر چهره ظالمانه و ضد حقوق بشری آمریکا را به جهانیان نشان داد. در ذیل به بخش هایی از این نظرات مخاطبان اشاره می شود.

باید بدانیم که در غرب هیچ حقوق بشری در کار نیست

عباس جمعه ژورنالیست و خبرنگار روزنامه «کامسامولسکایا گازتا» روسیه و مخاطب رادیو روسی با اشاره به اینکه پلیس آمریکا، خبرنگار و مجری شبکه پرس تی وی را ربوده است، گفت: بازداشت زمانی است که فرد مرتکب جرم یا نقض قانون شده باشد، اما به اعتراف خود آمریکایی ها خانم هاشمی هیچ جرمی مرتکب نشده است. اما آنها  چندین روز ایشان را در زندان نگه داشتند، بدون اینکه علیه خانم هاشمی اعلام جرمی کنند.

«عباس جمعه» با اشاره به اینکه این تنها بازداشت یک خبرنگار نبوده است، گفت: جرم تنها در رابطه با ایشان صورت نگرفته است. بلکه این جنایت علیه جمهوری اسلامی ایران است. این پیامی برای تهران است که «ما اینگونه با شما برخورد می کنیم. از دید ما شما تروریست هستید، و فقط به این جرم که ایرانی هستید مجرمید، به این جرم که از ارزش های انقلاب اسلامی دست نمی کشید، به جرم اینکه مستقل هستید و نمی خواهید در خدمت ایالات متحده امریکا باشید». دلیل اصلی این اقدام همین است. در واقع این مخالف اسلام است، مخالف ارزش های محافظه کارانه و نفی هژمونی ایالات متحده در جهان است، این یک نماد است، حال می توانست خانم هاشمی باشد، می توانست من باشم که به امریکا سفر کرده ام، چرا که من از ایران، آیت الله خمینی(ره) ، ولایت فقیه، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنم.

این خبرنگار روسی ضمن بیان اینکه تا کنون واکنشی از سوی ارگان های دفاع از حقوق بشر، مقامات اروپایی و تمام افرادی که دم از آزادی و دموکراسی می زنند، انجام نشده است، گفت: آنها می ترسند. زیرا  فاقد قدرت و عزم جدی هستند. آنها تنها باید حرفی بزنند که در راستای منافع امریکا باشد. برای فهم آسانتر من یک مثال کوچک می زنم: زمانی که روسیه را به مسموم کردن اسکریپال( جاسوس سابق روسی) و دخترش متهم کردند، تمام اروپا همزمان روسیه را متهم کردند، دیپلمات هایشان را از مسکو فراخواندند و مسکو را گناهکار دانستند. اما زمانی که در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول جمال خاشقچی خبرنگار عرب را کشتند، همه سکوت کردند، گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است. هیچ کشوری دیپلمات هایش را از عربستان سعودی فرا نخواند. چرا؟ زیرا بن سلمان ولیعهد سعودی فردی مفید برای ایالات متحده است. چون در اینجا پای پول درمیان است، پای قدرت، و از همه مهم تر رابطه با واشنگتن. یعنی همان خواهد شد که واشنگتن می خواهد! پس ما باید بدانیم که در غرب هیچ حقوق بشری در کار نیست، همچنین هیچ سند و مرکزی که بتواند بر ایالات متحده تاثیربگذارد. بلکه بالعکس، این ایالات متحده امریکاست که بر همه چیز تاثیرگذار است.

وی در پایان گفت: تنها کسانی که باقی می مانند و می توانند از مرضیه هاشمی حمایت کنند بلاگرها، ژورنالیست ها و فعالان اجتماعی و منابع مستقل هستند که باید خواهان آزادی مرضیه هاشمی باشند و هستند. این تنها قدرتی است که در شرایط کنونی می تواند تاثیرگذار باشد. اما اینکه آیا این اثرگذاری نتیجه بخش خواهد بود یا نه سوال دیگری است. اینکه ما بعنوان ژورنالیست، و مخاطبان ما خواهان اجرای عدالت باشیم یک مسئله مهم است، ما به این کار ادامه خواهیم داد. متاسفانه هیچ امیدی به مقامات، سازمان های حقوق بشری و حتی سازمان ملل وجود ندارد. تمام این سازمان ها نوعی سیرک و نمایش است که هیچ قدرتی ندارند، بلکه قدرت اصلی، قدرت چهارم یعنی خبرنگاران هستند و من امیدوارم که صدای خبرنگاران مستقل شنیده شود.

بی تفاوتی رسانه های بین المل  نسبت به دستگیری مرضیه هاشمی

الکساندر ناگی کارشناس امور بین الملل اهل کلمبیا و مخاطب رادیو اسپانیایی گفت: جریان بازداشت خانم هاشمی اگر در مورد خبرنگار دیگری رخ داده بود ، خبرنگاری که به دنبال توجیه جنگ یمن بود ، به دنبال توجیه جنگ افغانستان، سوریه و عراق بود، کسی بود که مانند خیلی دیگر از خبرنگاران و عمال امنیتی که سر سپرده قدرت های بزرگ هستند، آن وقت بازتاب موضوع در رسانه های بین الملل به شکل دیگری انجام می شد. اگر خبرنگاری بود که موضوع وحشی گری های صهیونیستها را علیه مردم فلسطین یا لبنان پوشش نمی داد ، کسی بود که در پایان گزارش های خود  برای صهیونیست ها ابراز نگرانی می کرد و وانمود می نمود که این کودکان فلسطینی هستند که خود را به کشتن می دهند و مادرانشان آنها را می فرستند تا در برابر اسلحه و مسلسل های سربازان اسرائیلی ایستادگی کنند  و با حضور در صحنه های درگیری در برابر بمب های خوشه ای و فسفر سفید اسرائیل درحقیقت خود را به کشتن داده و به نوعی خودکشی کنند ، در آن صورت یک شوی رسانه ای به راه می افتاد . این گونه خبرنگاران سعی می کنند حتی نشان دهند سربازان اسرائیلی در صحنه های تیراندازی و درگیری کودکان ، زنان و سالخوردگان فلسطینی  را از معرکه دور می کنند و جان آنها را نجات می دهند . اگر به فرض خانم هاشمی یکی از همین خبرنگاران هیولا صفت بود، موضوع دستگیری اش تبدیل به خبر دست اول رسانه های جهان شده بود ، اگر خبرنگاری از همین رسانه در کشوری غیر از امریکا و اسرائیل دستگیر شده بود، اکنون به قهرمان دموکراسی و آزادی بیان تبدیل گردیده بود. و جالب اینکه در زمانی که خانم هاشمی بازداشت بود، طوری رفتار کردند گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

دستگیری مجری پرس تی وی در امریکا بخشی از رفتار تجاوزکارانه مقامات امریکایی علیه حقوق بشربود

 پابلو خفره لئال خبرنگار و کارشناس امور سیاسی اهل شیلی و مخاطب رادیو اسپانیایی گفت: آمریکایی ها از آزادی دم می زنند که خود بدان احترامی نمی گذارند و آن حقوق ارزشمند یک انسان است با تمامی ویژگی هایی که خانم هاشمی داراست. دستگیری مجری تلویزیون پرس تی وی درامریکا بخشی از رفتار تجاوز کارانه همیشگی مقامات امریکایی علیه حقوق بشر شهروندان این کشور بود، علیه هر فرد ، هر سازمان و هر دولتی که به خواسته های امریکا سر تعظیم فرود نمی آورد. در اینجا یک دیدگاه امپریالیستی وجود دارد ، بدین معنی که جهان باید همان مسیری را طی کند که امریکا تعیین کرده است.

«لئال» با اشاره به اینکه امریکا یک دشمنی و دعوای آشکار با جمهوری اسلامی ایران دارد، افزود:  این دعوا و دشمنی در تمامی زمینه ها از جمله سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و حتی اطلاعاتی مشهود است. در این اوضاع یک وظیفه بسیار مهم بر عهده پرس تی وی و هیسپان تی وی است که به مخاطبان، کاربران و بینندگان خود این مسئله را اطلاع دهند که دستگیری خانم هاشمی به معنی حمله به یک مجری و خبرنگار یک شبکه تلویزیونی بود که با سلطه اطلاعاتی مقابله می کند. بی شک این به معنی حمله به آزادی بیان و حمله به حقوق بشر است ، و در واقع همان چیزهایی که امریکا ادعا دارد سردمدار حفظ آنهاست و چون آمریکا ربطی به این مفاهیم ندارد، به آنها حمله ور می شود. شبکه پرس تی وی یک شبکه خبری به زبان انگلیسی است که مقر آن در ایران است. این شبکه می تواند یک گزینه در مقابل تمامی شبکه هایی باشد که در این عرصه فعالیت دارند .  

 این کارشناس سیاسی شیلیایی در پایان گفت : حقیقت این است که امریکا با دیدگاه و رفتار امپریالیستی اش، صداهای مخالف خود را که برنامه ها و نقشه هایش را بر ملا می کنند، بر نمی تابد . در اینجا دستگیری خانم هاشمی نشانه ترس امریکا بود ، ترس از این که صداهای دیگری وجود داشته باشند ، این که بر علیه آنها اعتراضی بلند شود ، و توطئه هایشان بر ملا گردد، آنها می خواهند صداهای سلطه گر و دیدگاهی واحد و هژمونیک که از آن خودشان است در جهان منعکس شود ، این هدف امریکایی هاست.

با دستگیری این خبرنگار آزادی بیان آمریکا زیر سوال رفت

سراج السلام خبرنگار سرشناس بنگلادشی و مخاطب رادیو بنگلا با محکوم کردن دستگیری مرضیه هاشمی گفت: از ابتدا ما خواستار آزادی سریعتر این خبرنگار بودیم. مرضیه هاشمی بعنوان یک فرد مسلمان حق داشت غذای حلال بخورد و حجاب داشته باشد. ولی این حق با زور از ایشان گرفته‌ ش و اینهمه اذیت در حق او روا داشته شد. به راستی حقوق بشر کجا بود؟ وقت آن بود که همه خبرنگاران جهان این اقدام کثیف آمریکا را محکوم نموده و برای آزادی این خبرنگار اقدام کنند.

این خبرنگار بنگلادشی در ادامه افزود: با دستگیری این خبرنگار، آزادی بیان آمریکا زیر سوال رفته است. آمریکا فقط ادعای برقراری دموکراسی می‌کند ولی اینک حقیقت و سیاست آمریکا برای مردم عادی هم روشن‌تر شده است.

وی در پایان با یادآوری اینکه مرضیه هاشمی یک خبرنگار و مستند ساز شبکه پرس ‌تی‌وی است، گفت:  او ۴۰ سال پیش در ابتدای انقلاب اسلامی ایران مسلمان و شیعه شد و به ایران آمده و با یکی از شیعیان ایرانی ازدواج کرد و سالیان سال است که در زمینه انقلاب اسلامی فعالیت رسانه‌ای دارد و در مجامع مختلف دانشجویی و ... به تبلیغ انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد و همیشه درگفتارهایش از آرمان‌های امام خمینی(ره) دفاع می‌ نماید.

 اقدام دولت آمریکا در چارچوب قوانین حقوق بشر و حتی قوانین روزنامه نگاران بدون مرز نمی گنجد

جعفر رضی خان تحلیلگر مسایل سیاسی آسیا و مخاطب رادیوهندی ضمن ابراز تاسف بابت برخورد غیرانسانی پلیس آمریکا با یک خانم خبرنگار که در راستای آزادی بیان فعالیت می کند، گفت : خانم هاشمی با  ملیت آفریقایی، آمریکایی بعنوان مجری و مستند ساز که پیرامون برخورد نامناسب دولت آمریکا با سیاه پوستان این کشور مستندی نیز ساخته بود و ممکن است این هم دلیلی برای دستگیری این خانم خبرنگار باشد. البته وی  یک خبرنگار آزاد است و برای دیدار با خانواده اش به آمریکا رفته بود که به محض ورود به فرودگاه از سوی پلیس اف بی آی دستگیر شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی آسیا در ادامه افزود:  : مرضیه هاشمی یک بانوی مسلمان با  اعتقادات دینی است که متاسفانه مقامات آمریکایی بدون توجه به این مساله و حق قانونی ایشان، با وی رفتار بسیار نامناسبی داشتند و حتی اجازه داشتن پوشش اسلامی و خوردن غذای حلال را در زندان به وی ندادند. بی تفاوتی رسانه های آمریکایی و همسو با سیاست های کاخ سفید، باعث تأسف است و نشان می دهد برخلاف ادعاهای مبنی بر  قوانین حقوق بشری، تا چه میزان از قدرت رسانه های مخالف خود و خبرنگاران مستقل هراس دارند.

جعفر رضی خان با اشاره به اینکه اقدام دولت آمریکا در چارچوب قوانین حقوق بشر و حتی قوانین روزنامه نگاران بدون مرز نمی گنجد ، گفت :  دستگیری این ژورنالیست شناخته شده محبوب که به منظور دیدار با خانواده اش به  آمریکا رفته بود برای آمریکا  عواقب خوبی نداشت و این اقدام آمریکا از لحاظ ژورنالیستی ، حقوق بشری و انسانی قابل توجیه نیست .                                                                                 

وی در پایان با تاکید براینکه موضع خانم هاشمی  کاملا" آزاد بود، گفت: ممکن است که رسانه های غربی از کار ایشان انتقاد کرده باشند که مطابق سیاست آنها نبوده اما علت اصلی که دولت ترامپ خیلی از این موضوع ناراحت شد، درواقع نژاد آمریکایی- آفریقایی و به دین اسلام گرویدن ایشان است. و بدین خاطر ایشان را دستگیر و نسبت به این موضوع سکوت اختیار کردند که این بسیار شرم آور است. زیرا رسانه های غربی مسئله جمال خاشقچی را هنوز منعکس می کنند ولی در مورد دستگیری مرضیه هاشمی بعد از چندین روز هیچ  واکنش شدیدی درمورد این مسئله دیده نمی شود. همانطور که رسانه های غربی و جامعه جهانی نسبت به مسئله قتل خاشقچی واکنش نشان دادند و انتقاد کردند. امیدوار بودیم که نسبت به دستگیری مرضیه هاشمی نیز واکنش شدید نشان دهند.

دستگیری مرضیه هاشمی یکبار دیگر چهره ظالمانه آمریکا را به جهانیان نشان داد

شکیل شمسی روزنامه نگار و تحلیلگر ارشد هند و مخاطب رادیو هندی ضمن انتقاد از اقدام غیر انسانی آمریکا در دستگیری مرضیه هاشمی مجری پرس تی وی گفت: دستگیری مرضیه هاشمی یکبار دیگر چهره ظالمانه امریکا را به جهانیان نشان داد.

شکیل شمسی با بیان اینکه آمریکا در زمینه خبرنگاری بدترین برهه زمانی را پشت سر می گذارد، افزود: از زمانی که دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا را بدست گرفته، خبرنگاران و حرفه خبرنگاری در امریکا مورد هدف واقع شده است. ترامپ مرتبا" با خبرنگاران آمریکا  بد رفتاری می کند و خبرنگاران آمریکایی را دروغگو و دزد خوانده و آنها را متهم به ارائه خبرهای جعلی می کند. پس در کشوری که رئیس جمهور آن برای سر پوش گذاشتن بر اشتباهات خود، خبرنگاران آن کشور را نادرست و دروغگو می خواند، در آنجا چطور می توان انتظار داشت که یک خبرنگار ایرانی و آن هم کسی که سیاست های نادرست آمریکا را به جهانیان نشان داده است، رها شده و با عدل و انصاف با او برخورد شود.

این روزنامه نگار ارشد هندی خاطر نشان کرد: امریکا برای خبرنگاری و خبرنگاران مکان نا امنی شده است و نه فقط خبرنگاران امریکا هر روز طعمه خشم ترامپ می شوند، بلکه در این کشور با خبرنگاران تمام دنیا برخورد نا مناسب می شود. اخیرا" با یک خبرنگار ژاپنی بر خورد نامناسب شد که تمام دنیا از طریق برنامه زنده مشاهده کردند. لذا وقتی ما این خبر را شنیدیم که یک زن خبرنگار ایرانی در آمریکا دستگیر شده است، اصلا" تعجب نکردیم . زیرا به نظر آمریکا، ایران بزرگترین دشمن اوست. آمریکا که خود را بزرگترین قدرت دنیا می داند، از این رفتارش می توان فهمید که شجاعت او چه اندازه است که از یک زن محجبه خبرنگار اینقدر می ترسد که او را دستگیر نموده و به او ظلم می کند.

وی درپایان گفت: آمریکا با دستگیری مرضیه هاشمی هیچ چیزی بدست  نیاورد زیرا او خبرنگار کشوری است که سال ها در مقابل آمریکا ایستاده و با سیاست درست خود مرتبا" آمریکا را شکست می دهد. کشوری که از زبان و قلم مرضیه هاشمی بیم و هراس دارد دیگر نباید خود را بزرگ ترین قدرت دنیا بداند.

این اتفاق در اصل چهره ضد بشری آمریکا و تو خالی بودن شعارهای بشر دوستانه آن را به نمایش گذاشته است

عباس کارا آغاچلی کارشناس روابط بین الملل، عضو هیئت علمی دانشگاه گیرسون ترکیه و مخاطب رادیو ترکی استانبولی با اشاره به اینکه مرضیه هاشمی به بدترین شکل ممکن مورد مواخذه و بازجویی قرار گرفته است، گفت: خبرهای منابع بین المللی حاکی از آن است که برخورد ضد انسانی ماموران امنیتی آمریکا به حدی رسیده است که دیگر به ارزش های انسانی نیز توجه نشده و حتی غذای خانم هاشمی به عنوان یک مسلمان از این بی احترامی در امان نماند.

کارا آغاچلی در ادامه افزود: این اتفاق در اصل چهره ضد بشری واقعی آمریکا و تو خالی بودن شعارهای بشر دوستانه آن را به نمایش گذاشت. به این مسئله هم باید از نظر حقوق بشری و هم از نظر آزادی رسانه ای بنگریم. این اقدام در حقیقت ناقض قوانین بین المللی در زمینه حقوق افراد است. اما با توجه به اینکه آمریکا دیگر در این زمینه بی قانونی را پیشه خود ساخته است، این واقعه نیز غیر قابل اجتناب به نظر می رسد.

این کارشناس روابط بین الملل ترک با اشاره به اینکه در آمریکا همه روزه حقوق سیاه پوستان به صورت آشکار مورد تعرض قرار می گیرد، گفت: در کوچکترین اتفاقات نیز ماموران پلیس آمریکایی این اقلیت را به سخت ترین صورت مورد برخورد قرار می دهند. همچنین به اسلام گرویدن و مسلمان بودن یک فرد در آمریکا به خودی خود مشکل ساز است. زیرا بر خلاف ادعاهایشان در آمریکا آزادی مذهبی در کار نیست. از طرفی خانم مرضیه هاشمی با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همکاری داشت. همه اینها روی هم رفته شرایط سختی را برای خانم هاشمی موجب شده بود. در چنین شرایطی لازم است تا بیشتر روی موضوع آزادی مطبوعاتی مورد ادعای خود آمریکایی ها مانور داد. چرا که بیش از همه موضوع دستگیری خانم مرضیه هاشمی به عنوان مجری و فعال مطبوعاتی دارای اهمیتی است که در چارچوب آزادی مطبوعاتی باید مطرح شود.

وی در پایان گفت : آمریکا با این اقدام خود بار دیگر دشمنی آشکار خود با آزادی مطبوعاتی و انتقاد ناپذیری آمریکا را به نمایش گذاشت. در آینده نزدیک این اتفاق، نتایج ناخوشایندی برای آمریکایی ها در پی خواهد داشت.

موضوع آزادی و دموکراسی در آمریکا،  فقط در حرف است

زابیل مدوژ مدیر تلویزیون اینترنتی OTV تالشان و مخاطب رادیو تالشی گفت: من به عنوان یک خبرنگار  نگرانی خود را از دستگیری خانم مرضیه هاشمی اعلام کردم وخواستار آزادی سریع این خبرنگار شد زیرا. این حادثه نشان می دهد که موضوع آزادی و دموکراسی در آمریکا فقط در حرف است و دموکراسی واقعی فقط در اسلام و ایران است.

دکتر اسماعیل شعبان اف رئیس جمعیت تالشان مسکو و مخاطب رادیو تالشی گفت: از موضوع دستگیری مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه پرس تی وی بسیار ناراحت شدیم. آمریکا ادعا می کند که خبرنگاران دارای مصونیت هستند و باید آزادی عمل داشته باشند، اما درعمل می بینیم که آمریکا سیاست دوگانه ای را درپیش گرفته است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۴۰۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان