//
کدخبر: ۱۳۵۵۸۰ //
ابراهیم وحیدزاده در «کافه‌فیلم»:

می توان همزمان چند ژانر را در فیلم مدیریت کرد

ابراهیم وحیدزاده گفت: خوب هست که کارگردان ژانری را انتخاب کند و در طول ساخت اثر به آن وفادار باشد ولی این قانون کلی نیست؛ یعنی می‌توانید در یک فیلم از چند ژانر استفاده کنید که بتوانید ادای مطلب کنید و مقصودتان را بهتر برسانید.

می توان همزمان چند ژانر را در فیلم مدیریت کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

به‌ نقل از روابط‌ عمومی شبکه آی‌فیلم، ابراهیم وحیدزاده که پس از پخش فیلم سینمایی «عشق فیلم» در برنامه «کافه فیلم» حضور پیدا کرد، گفت: «عشق فیلم» را در سال ۸۰ ساختم. بعد از «مجسمه»، فیلمنامه‌ای نوشته بودم به نام «قصه عشق» که یک‌جور حسن‌کچل مدرن بود. خیلی تلاش کردم این را بسازم اما نشد.

کارگردان این فیلم سینمایی با بیان اینکه «عشق فیلم» یک‌ جور زندگی‌نامه  و خودنوشت تصویری‌ست، گفت: وقتی شما یک کار هنری انجام می‌دهید، طبیعی‌ست که بخشی از خاطرات، اندیشه‌هایت در آن کار بروز می‌کند و در عشق هنر هم درون و تخیل هم به کار آمده.

وی درباره کار جلوه‌های ویژه معتمدی در این فیلم گفت: خیلی از دوستان به من گفتند تو چشم بسته وارد این میدان شدی و پیش‌زمینه‌ای نداشتی. من یک نمونه کار از آقای دکتر معتمدی دیده بودم که در سریال «کارآگاه علوی» مقداری کار جلوه‌های ویژه کرده بود و همین باعث شد به ایشان اعتماد کنم و حاصل کار هم خیلی خوب شد.

وحیدزاده درباره مشکلات فیلم‌سازی در برهه ای از  زمان گفت و تصریح کرد: زمانی شد که ما هر فیلمنامه‌ای را که می‌بردیم برای ساخت، به مشکل می‌خورد، نه من بلکه همه همکارانم. بعد به این نقطه رسیدند که فیلم که ساخته نمی‌شود، پس چه بکنیم؟! در این نقطه گفتند اگر هر فیلمی را چهار کارگردان الف‌ساز تأیید کنند، دیگر مشکلی ندارد و این مسئله سال ۶۸ اتفاق افتاد که بلافاصله باعث شد یک مجموعه فیلم خوب ساخته شود.

کارگردان «عشق فیلم» ادامه داد: پیش از سال ۶۸ راهی پیشنهاد کرده‌ بودند به این ترتیب که فیلم‌ها را درجه‌بندی الف، ب، ج، د کنیم که این باعث می‌شد اگر فیلم الف داشته باشی، زمان اکران بیشتر، بلیت گران‌تر و درآمد بهتری هم خواهی داشت و این باعث می‌شد فیلم بعدی‌ات هم نیاز به هفت‌خان‌های پروانه ساخت آن دوران نداشته باشد و راحت‌تر پروانه ساخت بگیرد.

وی با بیان اینکه این دو راه حرکت و تحولی در فیلم‌سازی بود، گفت: ولی دوباره گفتند همه فیلم‌سازان در یک فضای یکسان رقابت کنند. این بد نیست فقط باید به این توجه شود که در این صورت باید به خواست مخاطب هم توجه شود و آزادی اندیشه بیشتری وجود داشته باشد که خواسته همه طیف‌ها را با همه سلایق دربر بگیرد. وقتی همه چیز را کانالیزه کردیم نتیجه این شد که از سوی مخاطبان نارضایتی ایجاد شود.

وحیدزاده درباره سقوط قهرمان داستان در سکانس یکی مانده به آخر گفت: این سقوط در واقع باید به مرگ منتهی می‌شد ولی من فکر کردم آن‌چیزی که او در واقعیت نتوانست به دست بیاورد، حالا در رویا و خیال آن را می‌بیند.

سازنده فیلم «عشق فیلم» ابراز کرد: خوب هست که کارگردان ژانری را انتخاب کند و در طول ساخت اثر به آن وفادار باشد ولی این قانون کلی نیست؛ یعنی می‌توانید در یک فیلم از چند ژانر استفاده کنید که بتوانید ادای مطلب کنید و مقصودتان را بهتر برسانید. من هم برای این اثر، در محدودیت ژانر قرار نگرفتم.

وی با اشاره به اینکه از «عشق فیلم» راضی هستم و کار خوبی شد، تصریح کرد: در مجموعه کارهایم «مجسمه» ، «تحفه‌ها» و «عشق فیلم» متفاوت‌اند و بیشتر دلی هستند؛ هرچند کارهای دیگرم را هم دوست دارم.

وحیدزاده درباره نداشتن پیچیدگی زبان در کارهایش توضیح داد: اصولاً حتی در بیان محاوره هم سر راست و مستقیم حرف می‌زنم و زیاد دنبال پیچیدگی‌ها و آرایه زبان نیستم. می‌خواهم اگر حرفی برای گفتن دارم، آن حرف به‌خوبی درک شود و تعداد بیشتری از آدم‌ها بتوانند با آن رابطه برقرار کنند.

وحیدزاده در پایان با اشاره به اینکه مریلا زارعی را در فیلم «دو زن» شناختم و انتخاب اولم ایشان بودند، خاطرنشان کرد: علاوه بر بازی خوب بازیگران یک فیلم، فیلمنامه درست و منسجم و بدون ایراد و کارگردان آگاه هم عوامل دیگری هستند که باعث موفقیت یک فیلم می‌شوند.

ابراهیم وحیدزاده میهمان «کافه فیلم» پنجشنبه شب گذشته در شبکه آی فیلم بود و بعد از نمایش فیلم، در بخش گفت و گوی اکبر نبوی مجری-کارشناس برنامه با کارگردانان آثار پخش شده شرکت کرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۵۵۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان