//
کدخبر: ۴۵۹۵۶۹ //

آیا استفاده از تونر پوست واقعا ضروری است؟ همه چیز درباره تونر و فواید آن

تونرها علاوه بر فوایدی که برای تنگ کردن منافذ پوست و شاداب‌سازی چهره دارند، یک لایه پایه آب‌رسانی به پوست فراهم می‌کنند

آیا استفاده از تونر پوست واقعا ضروری است؟ همه چیز درباره تونر و فواید آن

هرچند کرم ضدآفتاب، هیالورونیک اسید و رتینول مرتب به‌عنوان ترکیب‌های ضروری یا مواد واجب برای بهبود پوست معرفی می‌شوند، فروش تونر اغلب دشوارتر است. برخی افراد آن را دوست دارند، برخی دیگر از آن متنفرند، و بسیاری فقط به این دلیل که دقیق نمی‌دانند چه کاربردی دارد، آن را از برنامه روزانه مراقبت از پوستشان کنار می‌گذارند.

دکتر احمد المنتصر، پزشک عمومی و متخصص زیبایی‌ برنده جایزه، توضیح داد از منظر تاریخی، تونرها «به این دلیل ساخته شدند که پ.هاش (درجه اسیدی یا قلیایی) مواد پاک‌کننده‌ با پ.هاش پوست بسیار متفاوت بود، بنابراین به محلولی برای خنثی‌سازی پ.هاش پوست قبل از استفاده از مرطوب‌کننده یا  کرم ضدآفتاب نیاز بود». در بررسی علت کاهش محبوبیت تونرها باید گفت این تونرهای نسل اول مملو از الکل و عطر نیز بودند که سبب سوزش و خشکی بیشتر پوست در بسیاری از افراد می‌شدند.

امروزه، فرمول ترکیبی تونرها تغییر کرده است و در حالی که همچنان می‌توانند به پاک‌سازی و آماده‌سازی پوست برای سایر محصولات کمک کنند، تمرکز اصلی آن‌ها بر کمک به آب‌رسانی پوست پس از پاک‌سازی است. هر کدام از تونرها فواید خاص خودشان را دارد، چه تنگ کردن منافذ باشد، چه روشن کردن یا تسکین پوست.

تونر چه کار می‌کند؟

جاستین مسترز، کارشناس پوست و ماساژ و مراقبت از صورت، در این زمینه گفت: «به‌طور کلی، تونرها به‌ این دلیل ارزشمندند که توانایی پاک‌سازی و آماد‌ه‌‌‌سازی موثر پوست، و علاوه بر این فوایدی برای تنگ کردن منافذ پوست و شاداب‌سازی چهره دارند، و همچنین یک لایه پایه آب‌رسانی به پوست فراهم می‌کنند.»

آن‌طور که دکتر المنتصر توضیح می‌دهد، تغییر اصلی تونرها در گذر سال‌ها از تغییر پاک‌کننده‌ها ناشی می‌شود. «در حال حاضر، پاک‌کننده‌ها بسیار عالی فرموله و تطبیق داده شده‌اند و اکنون خودشان به‌تنهایی کاملا مناسب‌اند، بنابراین فکر می‌کنم مرحله استفاده از تونر برای بسیاری از افراد کمی زاید شده است. با این حال، برای بیمار مناسب، تونرها واقعا بسیار مهم‌اند.»

دکتر المنتصر توضیح می‌دهد که این بیماران مناسب «کسانی که به مواد موثر در برنامه مراقبتی‌شان نیاز دارند» را شامل می‌شود. «به‌عنوان مثال، من گاهی برای افرادی که آکنه دارند یک تونر حاوی اسید سالیسیلیک یا مواد دیگر تجویز می‌کنم تا یک مرحله موثر دیگر به برنامه مراقبت پوستی‌شان اضافه شود، به‌ویژه وقتی عارضه‌های دیگری مانند آکنه کیستی مطرح باشد.»

اگرچه به گفته مسترز، «تونر می‌تواند، بسته به مواد موجود، برای همه انواع پوست مفید باشد، برای مشکلات پوستی‌تان باید تونر مناسب پیدا کنید». اگر پوست خشک یا حساس دارید، مسترز توصیه می‌کند «تونرهایی را انتخاب کنید که فاقد الکل باشد و ترکیبشان حاوی مواد ملایم و آب‌رسان باشد تا از حذف روغن‌های طبیعی پوست و ایجاد سوزش و آزردگی پوستی جلوگیری شود». او متذکر شد افرادی که پوست کم‌آب و دچار التهاب دارند از «پانتنول، آلوئه ورا، بابونه، ریشه پنیرک و گلیسیرین» نهایت بهره را خواهند برد.

برای پوست چرب و مستعد آکنه، «دنبال موادی مانند سالیسیلیک اسید، بتا هیدروکسی اسید (BHA)، روی، نیاسینامید، بید علفی، و اسکوالین باشید». اگر می‌خواهید پوستتان روشن‌‌تر شود و از تجمع رنگدانه‌ها و تغییر رنگ پوست بکاهید، چشمتان دنبال «ویتامین ث، نیاسینامید، آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و تخم کدو» باشد. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که از مواد ترکیبی مانند الکل، رایحه و عطر بپرهیزید.

برای استفاده از تونر، پس از پاک‌ کردن پوست صورت، مقدار کمی از محصول را کف دستتان بریزید و با ضربات آهسته به پوست صورت بزنید، یا آن را به پد پنبه آرایشی یا پد قابل استفاده مجدد بزنید و آرام روی صورت بمالید و بعد با سرم‌های غلیظ‌تر، مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب تثبیت کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۹۵۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان