//
کدخبر: ۴۲۹۹۳۵ //

درون تاریکی؛ دنیای گاهی مرگبار جراحی زیبایی

از لیندا اوانجلیستا که عمل انجماد چربی‌اش خوب پیش نرفت، تا جکی اوه که بر اثر عوارض جراحی لیفت باسن برزیلی درگذشت، رفتن زیر چاقو هزینه دارد

درون تاریکی؛ دنیای گاهی مرگبار جراحی زیبایی
به گزارش فرتاک نیوز،

یک جراحی ساده که می‌تواند تنها رویایی باشد که به واقعیت تبدیل می‌شود، گاهی ممکن است به کابوسی ترسناک تبدیل شود. واقعیت تلخ این است که زیر چاقو رفتن هزینه دارد. برای سوپرمدل لیندا اوانجلیستا، این یک درمان «کول اسکالپتینگ» (Cool Sculpting: منجمد کردن چربی‌ها) بود که به گفته او ظاهرش را به‌طرز وحشیانه‌ای به هم ریخت، درحالی‌که جکی اوه، بازیگر سریال Wild 'N Out، بهایی بسیار سنگین‌تر پرداخت کرد. او بر اثر عوارض ناشی از عمل افزایش بافت عضلات گلوتئال (معروف به لیفت باسن برزیلی یا BBL) درگذشت.

با این حال، علی‌رغم برخی از نتایج وحشتناک جراحی پلاستیک، تغییر دادن اندازه و فرم اعضای مختلف بدن هنوز بسیار طرفدار دارد. طبق گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا در سال ۲۰۲۲، عمل‌های بدن‌محور ۲۵ درصد افزایش یافته است، درحالی‌که جراحی‌های مربوط به‌صورت ۱۸ درصد رشد داشته‌اند. در دسته‌های اعمال غیرتهاجمی، درمان‌های کاهش چربی ۷۷ درصد افزایش یافته و به همین ترتیب، تزریق‌های آرایشی بین ۷۰ تا ۷۳ درصد بیشتر شده‌اند.

اما چرا بسیاری از مردم به معنای واقعی کلمه مایل‌اند حتی جانشان را به خطر بیندازند؟ دکتر آری هوشندر، جراح پلاستیک، در یک مصاحبه اختصاصی با نشریه «ای!» (E!) گفت: «کسانی هستند که احساس می‌کنند چنین اتفاقی برای من نخواهد افتاد.»

اما برای بسیاری از دیگران، تصمیم برای عمل جراحی چیزی فراتر از پیش رفتن در عمق پوست است.

image

لیندا اوانجلیستا در سال ۲۰۲۲ درباره افسون منجمد کردن چربی‌ها به نشریه ووگ بریتانیا گفت: «من معجون جادویی را نوشیدم، چون کمی احساس بیهودگی می‌کردم. اگر می‌دانستم عوارض جانبی آن می‌تواند شامل از دست دادن معیشتم باشد، و درنهایت این‌قدر افسرده خواهم شد که از خودم متنفر می‌شوم، چنین ریسکی را نمی‌پذیرفتم.»

طبق گزارش «هلث‌لاین» (Healthline)، این نماد مد و زیبایی دهه ۹۰ دچار هیپرپلازی چربی معکوس (PAH) شده بود - یک عارضه جانبی گزارش شده از روش کانتورینگ بدن، که در آن سلول‌های چربی به‌جای کوچک شدن رشد می‌کنند.

لیندا درباره دو عمل لیپوساکشن که برای برداشتن پوست بیرون زده خود انجام داد، گفت: «من برش‌هایی در تمام بدنم دارم و بدن من پر از بخیه است، زیر چانه‌ام لباس چسبان می‌پوشم، تمام بدنم را به مدت هشت هفته محکم بستم - هیچ‌چیز کمکی نکرده است.»

با این حال، این زن ۵۸ ساله علی‌رغم کابوس عمل زیبایی خود، فاش کرد که هنوز در رویای به دست آوردن دوباره زیبایی‌اش سیر می‌کند. او در ماه اوت به ووگ گفت: «من مشکلی ندارم که چین‌وچروک داشته باشم، اما پیشانی‌ام را بوتاکس می‌کنم و این کارم ریاکارانه است.»

لیندا در تجربه سخت و دردناکش تنها نیست، زیرا افراد مشهور دیگری مانند شارون آزبورن، هایدی مونتاگ و تارا رید نیز در برابر فشارهای ناشی از نیاز به حفظ ظاهر خود تسلیم شده‌اند.

2

شارون اخیرا به «ای!» درباره اخباری مبنی بر اینکه او در طول سال‌ها چه تغییراتی در ظاهر خود ایجاد کرده است، گفت می‌تواند نمونه‌ای از کارهایی باشد که نباید انجام داد.

او در مصاحبه‌ای در ۷ سپتامبر گفت: «اگر یک نفر بخواهد در مورد جراحی‌های زیبایی توصیه‌ای بکند، آن یک نفر من هستم. هیچ قسمتی از بدنم وجود ندارد که من آن را دست‌کاری نکرده و تغییر نداده باشم.»

هایدی نیز که در سال ۲۰۰۹ در یک روز تحت ۱۰ عمل زیبایی قرار گرفت، اعتراف کرد که تلاش برای به دست آوردن زیبایی ظاهری، او را به آستانه مرگ کشانده است.

5

ستاره «د هیلز» (The Hills) در سال ۲۰۱۸ در مورد زمانی که جراحی‌های کوچک کردن چانه، لیفت ابرو، سنجاق کردن گوش (جراحی زیبایی گوش برای نزدیک‌تر کردن گوش به سر)، جراحی پلاستیک بینی برای دومین مرتبه و بزرگ کردن سینه برای بار دوم و موارد دیگر را فاش کرد، به روزنامه «پیپر» (PAPER) گفت: «من برای یک دقیقه مردم. با این‌همه عمل جراحی مجبور شدم پرستار ۲۴ ساعته داشته باشم.»

او گفت که شوهرش، اسپنسر پرت، در تمام مدت کنارش حضور داشت. او بعدازاینکه با مرگ مواجه شد، خاطرنشان کرد: «بریدن و قطعه قطعه کردن بدنتان چیزی نیست که من توصیه کنم.» این دیدگاهی است که او خوشبختانه به دست آورد. اما دیگران به اندازه این ستاره خوش‌شانس نیستند.

دوندا وست، مادر کانیه وست، نوامبر ۲۰۰۷، به دلیل بیماری قلبی و «عوارض جانبی متعدد پس از عمل» لیپوساکشن، عمل جراحی شکم و کوچک کردن سینه، درگذشت. بر اساس گزارش کالبدشکافی، او در زمان مرگ تنها ۵۸ سال سن داشت.

1

جکی اوه، ستاره‌ام تی وی، تقریبا ۱۵ سال بعد، نتیجه‌ای مشابه مادر کانیه وست را تجربه کرد و در ۳۱ مه در ۳۳ سالگی پس از عمل بزرگ کردن گلوتئال درگذشت. گزارش کالبدشکافی نشان داد که او لیپوساکشن کرده و چربی را از ناحیه شکم به باسن منتقل کرده است.

بر اساس اطلاعات «کتابخانه ملی پزشکی»، مطالعات نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر ناشی از لیپوساکشن یک مورد از هر ۵ هزار حراجی است. مرگ‌ومیر ناشی از لیپوساکشن آن‌قدر رایج است که حتی شخصیت آلیسیا سیلوراستون، شر در فیلم «بی‌سرنخ» (Clueless)، در اظهارنظری غیرمستقیم می‌گوید مادرش بر اثر یک اتفاق تصادفی در حین یک عمل ساده لیپوساکشن فوت کرده است.

آمار مربوط به لیفت باسن برزیلی از این هم ترسناک‌تر است. طبق گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، از هر سه هزار عمل لیفت باسن برزیلی، یک عمل به مرگ منجر می‌شود.

توصیه دکتر هوشندر

او به «ای!» گفت: «این کار را نکنید! به صراحت می‌گویم باید فکر کنید آیا ارزشش را دارد کاری کنید که درنهایت بدن شما را تغییر شکل دهد و خطر مرگ در آن وجود داشته باشد؟ من نمی‌دانم چند نفر واقعا این را می‌دانند.»

واضح است که ستارگان امیدوارند شفافیت آن‌ها در مورد خوب، بد و زشت به دیگران در سفر کمک کند تا ظاهر خود را تغییر دهند.

دکتر هوشندر خاطرنشان کرد: «در هر حالتی شفافیت همیشه خوب است. در غیر این صورت، مردم فقط فکر می‌کنند که آن زن یا مرد زیباست و من نه. این قدرت‌بخش است که بدانید اگر چیزی را دوست ندارید می‌توانید تغییر دهید. این شفافیت فوق‌العاده است.»

اگرچه او هشدار می‌دهد که نباید همیشه به آنچه دیده می‌شود اعتماد کرد، و خاطرنشان می‌کند که با انواع ویرایش و فیلترها، «واقعیت این است که [سلبریتی‌ها] آن بدنی را که شما فکر می‌کنید ندارند.»

درحالی‌که ستارگان به‌تازگی اعمال جراحی زیبایی‌ خود را فاش می‌کنند، تمایل ما برای انجام کار و به اشتراک گذاشتن آن با جهان، به تقریبا یک قرن پیش بازمی‌گردد. در سال ۱۹۳۱، دکتر جان هوارد کرام اولین لیفت صورت عمومی را در کنوانسیون بین‌المللی صاحبان فروشگاه‌های زیبایی بر روی مارتا پتل، بازیگر ۶۶ ساله – که می‌خواست نقش‌های بیشتری به او پیشنهاد شود– انجام داد. عملی کاملا داوطلبانه، آشنا نیست؟

آن زمان تایرا سامتر وینزلو در نشریه «د نیو ریپابلیک» (The New Republic) نوشت: «این عمل، آن‌طور که در مقابل عموم انجام شد، به‌طرز شگفت‌انگیزی ساده به نظر می‌رسید. تقریبا به‌آسانی پوست کندن یک موز! جراح صورتی آویزان را ترسیم کرد، آن را برید، آن را به هم دوخت، و صورت جوان شد. او دو زخم بلند و باریک را پانسمان کرد و بانوی پیر، که بسیار جوان‌تر به نظر می‌رسید، با اعتمادبه‌نفس موهایش را تکان داد و عکس گرفت.»

تایرا پیشنهاد کرد که افراد ناامید ممکن است این روش را ارزشمند بدانند. تقریبا ۱۰۰ سال بعد، این احساس کماکان صادق است، زیرا همه چیز از لیفت صورت گرفته تا تزریق بوتاکس همچنان در میان همگان محبوب‌اند و اگر با کمک جراحی می‌خواهید تغییر ایجاد کنید‌، راه‌هایی برای جلوگیری از عوارض ترسناکش وجود دارد.

دکتر هوشندر گفت: «مهم‌ترین توصیه‌ای که می‌توانم بکنم این است که پزشکتان هر کس که باشد، باید بتوانید ده‌ها عکس قبل و بعد از اعمال جراحی که انجام داده است ببینید.»

او ادامه داد: «اگر نمی‌توانید عکس‌های قبل و بعد یک نفر را پیدا کنید یا فقط چند تا از آن‌ها را پیدا کنید، به این معنی است که آن‌ها چندان باتجربه نیستند یا حتی اصلا خوب نیستند. این یک چراغ خطر بزرگ است.»

درحالی‌که جراحی پلاستیک همچنان طرفدار دارد، مردم به آرامی شروع به اتخاذ رویکرد «هر چه کمتر بهتر» می‌کنند. همان‌طور که دکترهوشندر معتقد است: «آینده جراحی پلاستیک بیشتر به سمت ظاهر طبیعی می‌رود.»

در نهایت، پذیرفتن خودتان آن‌گونه که هستید و دوست داشتن خودتان حس بسیار قدرتمندتری است.

تارا رید به‌طور اختصاصی در سال ۲۰۲۱ به «ای!» گفت: «شما باید در آینه نگاه کنید و بگویید من از خودم راضی‌ام و چیز دیگری برایم مهم نیست. من در جایی از زندگی‌ام هستم که با آنچه هستم خوشحالم.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۹۹۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان