//
کدخبر: ۴۰۵۰۴۷ //

جنبهٔ زشت آرایش؛ چگونه لوازم آرایشی می‌تواند ظاهرتان را خراب کند؟

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تحت تأثیر آن هستند. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مردهٔ پوست مسدود می‌شوند و در نتیجه انواع جوش ایجاد می‌شود. در‌حالی‌که عوامل زیادی‌ از جمله ژنتیک، عدم تعادل هورمونی، استرس و رژیم غذایی می‌توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، استفاده از لوازم آرایشی نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

جنبهٔ زشت آرایش؛ چگونه لوازم آرایشی می‌تواند ظاهرتان را خراب کند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

همان‌طور که قطعاً می‌دانید، لوازم آرایشی محصولاتی هستند که روی پوست اعمال می‌شوند تا ظاهر را بهبود یا تغییر دهند. این محصولات شامل مواردی مانند لوازم آرایشی، مرطوب‌کننده‌ها، پاک‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها هستند. در حالی که مواد آرایشی می‌توانند به بهبود ظاهر پوست کمک کنند، اما می‌توانند در ایجاد آکنه نیز نقش داشته باشند.

در این محتوا به این مسئله که لوازم آرایشی چطور می‌توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، می‌پردازیم.

ترکیبات کومدوژنیک

لوازم آرایشی می‌توانند حاوی مواد کومدوژنیک باشند که قادرند منافذ را مسدود کرده و منجر به ایجاد آکنه شوند. این مواد شامل روغن‌های سنگین، موم‌ها و نرم‌کننده‌ها هستند. استفاده از این مواد در لوازم آرایشی می‌تواند خطر ایجاد آکنه را افزایش داده و جوش‌های موجود را تشدید کند.

محصولات انسدادی

لوازم آرایشی که برای ماندگاری طولانی‌مدت روی پوست طراحی شده‌اند (مانند کرم‌پودر، کانسیلر و پرایمر) می‌توانند مانع از تنفس پوست شوند. این اتفاق منجر به تجمع روغن و باکتری شده و می‌تواند باعث ایجاد جوش شود.

بسیاری از لوازم آرایشی حاوی موادی هستند که به‌عنوان کودوژن شناخته می‌شوند؛ به این معنی که می‌توانند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شوند. این مواد شامل روغن معدنی، کرهٔ کاکائو، لانولین و برخی از انواع سیلیکون است.

لوازم آرایشی علاوه بر مسدود‌کردن منافذ پوست، می‌تواند باعث تحریک پوست نیز شود. بسیاری از لوازم آرایشی حاوی عطرها، مواد نگهدارنده و مواد دیگری هستند که می‌توانند پوست را تحریک کرده و منجر به ایجاد جوش صورت شوند. این اتفاق به‌ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند، صادق است.

از بین بردن سد طبیعی پوست

یکی دیگر از راه‌هایی که لوازم آرایشی می‌تواند به ایجاد آکنه کمک کند، از بین بردن سد طبیعی پوست است. پوست دارای یک سد طبیعی است که به محافظت از آن در برابر عوامل خارجی مانند باکتری‌ها و آلاینده‌های محیطی کمک می‌کند. با این حال، استفاده از لوازم آرایشی می‌تواند این سد را مختل کرده و باعث آسان‌تر شدن نفوذ باکتری‌ها به پوست و ایجاد آکنه شود.

آیا واقعا ضد آفتاب باعث جوش می شود

عدم رعایت بهداشت

پاک‌نکردن آرایش در پایان روز، به اشتراک گذاشتن لوازم آرایشی با دیگران و استفاده از محصولات تاریخ مصرف گذشته یا آلوده نیز می‌تواند به ایجاد آکنه کمک کند. این اتفاقات می‌توانند باکتری‌ها و مواد محرک را به پوست وارد کنند و منجر به التهاب و جوش شوند.

پیشگیری و کنترل بروز آکنهٔ ناشی از لوازم آرایشی

برای پیشگیری و کنترل بروز آکنهٔ ناشی از لوازم آرایشی، نکات زیر را در نظر بگیرید:

از محصولات غیر کومدون زا استفاده کنید

لوازم آرایشی را انتخاب کنید که برچسب غیر کومدون زا دارند، به این معنی که حاوی موادی نیستند که می‌توانند منافذ را مسدود کنند. به‌دنبال محصولاتی باشید که فاقد چربی و سبک هستند و برای پوست مستعد آکنه طراحی شده‌اند. محصولات غیر کومدون زا بر پایهٔ آب و بدون روغن هستند؛ بنابراین به مسدود‌شدن منافذ فولیکول از بیرون کمک نمی‌کنند.

استفاده از محصولات انسدادی را محدود کنید

از استفاده از لوازم آرایشی سنگین یا غلیظ به‌خصوص آن‌هایی که برای ماندن طولانی‌مدت روی پوست طراحی شده‌اند، خودداری کنید. در عوض، محصولات سبک‌وزنی را انتخاب کنید که به پوست اجازهٔ تنفس می‌دهد.

بهداشت را رعایت کنید

همیشه قبل از خواب، آرایش را با استفاده از یک پاک‌کنندهٔ ملایم پاک کنید. از به اشتراک گذاشتن لوازم آرایشی با دیگران خودداری کنید و محصولات قدیمی یا تاریخ مصرف گذشته را به‌طور مرتب تعویض کنید. زیرا استفاده از این محصولات، منجر به بروز انواع جوش، از جمله جوش زیر پوستی می‌شود.

 

و در آخر

لوازم آرایشی علاوه بر اینکه در زیباتر جلوه دادن پوست و ظاهر، می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد، اما همچنین می‌تواند در ایجاد آکنه نیز نقش داشته باشد.

اگر مستعد آکنه هستید، مهم است که لوازم آرایشی خود را بادقت انتخاب کنید. به‌دنبال محصولاتی باشید که برچسب غیر کومدون زا دارند و حاوی مواد مفید برای پوست هستند. علاوه بر این، پاک‌کردن تمام لوازم آرایشی قبل از رفتن به رختخواب برای جلوگیری از مسدود‌شدن منافذ در طول شب، بسیار مهم است.

اگر با آکنه‌های مداوم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، با یک متخصص پوست مشورت کنید که بتواند به شما در شکل‌گیری یک روتین مراقبت از پوستی مطابق با پوستتان، کمک کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۵۰۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان