//
کدخبر: ۴۰۰۴۸۹ //

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در مراقبت از پوست| کدام یک را برای پوست خود انتخاب کنیم؟

در این مقاله به شما تفاوت‌های این دو نوع کرم و نحوه استفاده از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در مراقبت از پوست| کدام یک را برای پوست خود انتخاب کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

برای این که اندام های بدن شما حس خوبی داشته باشد و در کارکرد آنها اختلالی بروز نکند به آب کافی نیاز دارید. پوست شما هم دقیقاً همینگونه است. مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، نکته مهم اینجاست که باید بدانید که چه نوعی از آبرسان ها برای شما مناسب است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده می پردازیم.

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیست

از نظر علمی مرطوب کننده ها دارای چهار محصول هستند:

  • امولینت ها (چربی ها و روغن ها) Emollients

  • اسکوآلن (روغن) Squalene

  • نم نگهداره Humectants

  • مسدود کننده ها Occlusives

در دنیای امروز معنای واژه ها تغییر کرده. شرکت های تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از واژه های  آبرسان  و  مرطوب کننده در هر جا که دوست دارند استفاده می کنند. به دلیل اینکه استاندارد مشخصی برای تفاوت محصولات آبرسان و مرطوب کننده وجود ندارد، بیشتر برندهای آرایشی و بهداشتی سعی می کنند با استفاده از این واژه ها به شما بگویند که محصولشان از چه روشی برای حفظ رطوبت پوست استفاده می کند.

اگر نگاه دقیقی بیاندازید، روی محصولات مرطوب کننده و آبرسان توضیحاتی را نوشته که به فهم تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده کمک زیادی می کند. در توضیحات محصول قطعا یکی از موارد زیر را مشاهده می کنید:

  • مسدودکننده یا Occlusive که بیشتر روی محصولات مرطوب کننده (moisturizers) دیده می شود.

  • نم نگهدارها یا Humectant و آبرسان ها یا  Hydrator.

https://www.safirstores.com/mag/wp-content/uploads/2020/09/02.jpg

مرطوب کننده

مرطوب کننده ها (Moisturizers) محصولاتی بر پایه روغن هستند و عملکردی مسدود کننده دارند. در این محصولات از روغن های پالایشگاهی مثل وازلین، روغن های معدنی مثل روغن بچه و امولینت هایی مثل روغن های گیاهی استفاده می شود. این روغن ها روی سطح پوست شما یک لایه ی مسدود کننده تشکیل می دهند و از خروج رطوبت و آب پوست جلوگیری می کنند. به این ترتیب پوست لطیف تر شده و دیرتر خشک می شود.

آبرسان

آبرسان ها (Hydrators) موادی هستند که در اصل خاصیت نم نگهدارندگی (Humectant) دارند. موادی مانند گلیسیرین و هیالورونیک اسید، آب را از هوا و پوست جذب کرده و نمی گذارند که آب اضافی از پوست خارج شود. شاید جالب باشد که بدانید هیالورونیک اسید می تواند تا ۱۰۰۰ برابر وزنش رطوبت جذب کند و بهترین ماده ی آبرسان یا نم نگهدار محسوب می شود.

برای انتخاب بهترین آبرسان های پوستی، شناخت عملکرد آنها و دانستن تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده مهم است. همه ی ما یک هدف در استفاده از این محصولات داریم: جلوگیری از کم شدن آب پوست. ولی این نوع پوست شماست که تعیین می کند از کدام محصول استفاده کنید.

انتخاب کرم آبرسان یا مرطوب کننده

انواع و اقسام محصولات بهداشتی در بازار هستند، از بالم ها گرفته تا روغن ها و کرم ها و ژل ها تا اسانس ها و آبرسان های مختلف. اما واقعیت این است که بیشترشان کاری یکسان انجام می دهند.

بیشتر محصولات مرطوب کننده و آبرسانی که در بازار موجود هستند هم مواد مسدودکننده یا امولینت دارند و هم مواد آبرسان (نم نگهدار). این که محصول دقیقا به شکل ژل، بالم لب، روغن، کرم یا حالت های دیگر است نشان دهنده ی کاری که می کند و تاثیر گذاریش نیست. بلکه مواد موجود در محصول اهمیت دارند. این که محصول به چه شکلی است فقط در حس و حال استفاده از آن تفاوت ایجاد می کند.

یک نکته: پوست خشک و پوست کم آب با هم فرق دارند.

بیشتر ما پوست کم آب و پوست خشک را یکسان می پنداریم، در صورتی که این دو کاملاً باهم متفاوت اند. کم آبی پوست ناشی از کمبود آب است و خشکی پوست ناشی از چربی طبیعی پوست. همچنین باید بدانید که پوست خشک یک  نوع  پوست است ولی کم آبی پوست یک  مشکل پوستی  است.

بهترین آبرسان های پوست برای پوست خشک

اگر نوع پوستتان در تمام طول سال خشک است و پوسته پوسته می شود، احتمال دارد که کم آبی مربوط به کاهش رطوبت مشکلتان نباشد. احتمالاً پوست شما در حفظ رطوبت دچار مشکل شده است. بهترین انتخاب برای شما استفاده از یک مرطوب کننده قوی و غلیظ است.

مرطوب کننده غلیظ با ایجاد یک لایه محافظتی ضخیم روی پوست، از تبخیر شدن آب پوست جلوگیری می کند. اگر محصول فرمول خوبی داشته باشد، مواد مغذی و مفید دیگری هم به پوست تان می رساند.

حالا که در مورد تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده اطلاعات بیشتری دارید، سوال اینجاست که اگر واقعا پوست خشکی دارید، بهترین آبرسان های پوست برای شما چیست؟ بهترین انتخاب همان وازلین خودمان است. برای پوست های واقعاً خشک، بیشتر از آبرسانی باید به فکر حفظ رطوبت باشید. قدرتمند ترین مسدودکننده ی رطوبت هم وازلین است. اگر از وازلین خوشتان نمی یاید، روغن شی باتر، روغن کانولا و روغن سویا هم انتخاب های خوبی هستند.

https://www.safirstores.com/mag/wp-content/uploads/2020/09/03.jpg

بهترین انتخاب برای پوست خشک

وازلین، روغن ها شامل روغن های گیاهی (مثل جوجوبا)، و روغن مغزها (مثل روغن نارگیل).

بهترین آبرسان ها برای پوست های کم آب

اگر پوست تان دچار کم آبی شده، باید آب از دست رفته آن را جبران کنید. اول از همه باید آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب از کم آب شدن پوست جلوگیری می کند ولی نمی تواند کم آبی کنونی و آسیب هایی که به پوست تان خورده را جبران کند.

بهترین آبرسان های پوست در این حالت محصولاتی اند که حاوی هیالورونیک اسید (hyaluronic acid) هستند. این پروتئین به شکل طبیعی در لایه های مختلف پوست وجود دارد و یکی از وظایفش حفظ آب پوست است. این یکی دیگر از موارد تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده است.

موادی که برای افراد با پوست کم آب بهترین اند: هیالورونیک اسید، آلوئه ورا و عسل

بهترین آبرسان های پوست برای پوست های چرب

اگر پوست تان چرب است باز هم دلیل نمی شود که کم آب نشود. افرادی که پوست چرب دارند باید از آبرسان هایی بر پایه آب استفاده کنند.

آبرسان برای پوست های جوش دار

آبرسان های ضد آکنه (noncomedogenic) بهترین انتخاب برای پوست کسانی است که مستعد جوش و آکنه است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۰۴۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان