//
کدخبر: ۸۷۶۶۶ //

نابودی زیست بوم با کشت زیر نایلونی

نابودی زیست بوم با کشت زیر نایلونی

امروز برای کسب سود ببیشتر کار بجایی رسیده که با کشت زیر نایلونی برای سود بیشتر در کشاورزی، محیط زیست را به نابودی کشانده‌ایم و هنوز هم کسی هم شیپور خطر را به صدا در نیاورده و نگفته که نابودی محیط زیست، آخر به چه قیمتی؟!

photo_۲۰۱۸-۰۴-۱۸_۲۲-۱۱-۰۷

چند سالیست نوع جدیدی از کشت به عنوان کشت زیر نایلونی در زمین‌های کشاورزی انجام می‌گیرد، این نوع کشاورزی که بیشتر درمورد محصولات جالیزی کاربرد دارد با کمک آبیاری موضعی با نوار تیپ و روپوشی دالانی از پلاستیک‌های شفاف پلی‌اتیلن که بر روی خطوط کشت قرار می‌گیرند و پیش از فصل مرسوم کاشت محصول انجام می‌شود.

کشت زیر نایلونی دارای مزایای قابل توجهی است که از آن جمله می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید محصول، کنترل علف‌های هرز و افزایش درآمد حاصل از کشاورزی به علت پیش رس نمودن محصول انجام می‌گیرد.

اما این نوع کشت به علت استفاده گسترده از پلاستیک و همچنین استفاده‌ی بیش از حد مجاز از کودها و سموم کشاورزی برای محیط زیست منطقه مخرب و باعث تولید آلودگی خاک و آب و همچنین آلودگی‌های بصری می‌باشد که علاوه بر این که زیست بوم را تهدید می‌کند در نهایت محیط زیست را هم نابود خواهد کرد.

همچنین پلاستیک بکار رفته در این نوع از کشاورزی همچنان که کارایی نگهداری از رطوبت خاک و جلوگیری از نفوذ سرما را دارد، اما به علت ساخته شدن از ترکیبات مواد نفتی و تجزیه ناپذیری باعث آلودگی خاک می‌شود، گاهی دیده شده پلاستیک رها شده در طبیعت توسط جانوران خورده شده و موجب مرگ جاندار گردیده، از سوی دیگر به علت سبک بودن این نوع از پلاستیک‌ها و جمع‌آوری نشدن توسط کشاورزان با وزش باد جابه‌جا می‌شوند و در منابع آبی و رودخانه‌ها و محیط زیست رها می‌شوند و آلودگی مخرب محیط را در پی دارند.

هرچند کشت زیر نایلونی دارای سود و مزایای فراوان است، اما منافع شخصی گروهی از کشاورزان که لطمه‌ی جبران ناپذیری بر زیست بوم منطقه وارد می‌کنند، آیا بر منافع عمومی و جمعی و محیط زیست مردم ارجحیت دارد؟

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۷۶۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان