//
کدخبر: ۱۰۹۸۸۸ //

راسک شهر فراموش شده

شهر راسک مشکلاتی همچون فقرمالی، بیکاری، بی‌آبی، کمبود برق و نبود امکانات کافی درمانی و ضعف شدید زیرساخت‌های عمرانی را در کنار گرمای طاقت فرسا و همچنین وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان تجربه می‌کنند.

راسک شهر فراموش شده

اینجا راسک است مرکز شهرستان سرباز در پانصد کیلومتری جنوب زاهدان در استان سیستان و بلوچستان، شهری کوچک با جمعیتی بیش از چهل‌هزار نفر با مردمانی آرام و صبور که سال‌هاست زندگی زیر سایه مشکلاتی همچون فقرمالی، بیکاری، بی‌آبی، کمبود برق و نبود امکانات کافی درمانی و ضعف شدید زیرساخت‌های عمرانی را در کنار گرمای طاقت فرسا و همچنین وعده‌های بی سرانجام مسئولان تجربه می‌کنند.

photo_۲۰۹

یکی از مشکلات مردم راسک کمبود امکانات ایمنی شهری و آتشنشانی است. شهر راسک تنها دارای یک ایستگاه آتشنشانی قدیمی با امکانات بسیار محدود و تجهیزات فرسوده است. در عین حال از نخستین باری که وعده ساخت ایستگاه دوم آتشنشانی راسک توسط مسئولان داده شد حدود شش سال می‌گذرد. از آن موقع تاکنون آتش‌سوزی‌های زیادی رخ داده که البته با هوشیاری و فداکاری کادر آتشنشانی راسک تعدادی از آنها با زحمت و ریسک بالا مهار شده‌اند و برخی حوادث نیز مانند آتش‌سوزی یکی از نخلستان‌های نزدیک منطقه جکی‌گور به علت کمبود امکانات و دشواری در دسترسی به محل آتش‌سوزی منجر به وارد آمدن خسارت سنگین به باغداران شدهاست.

این در حالیست که شهر راسک از لحاظ موقعیت جغرافیایی بر سر راه دیگر شهرهای منطقه و تعداد قابل توجهی روستا قرار گرفته و آتشنشانی راسک تاکنون در عملیات مختلفی در خارج از محدوده خود اقدام به خدمت‌رسانی به مردم نموده است که می‌توان از عملیات اطفای حریق بزرگ‌ترین فروشگاه موادغذایی روستای نظرآباد از توابع بخش پارود شهرستان سرباز در تیر 1395 نام برد که بدلیل نبود ایستگاه آتشنشانی در منطقه پارود با وجود فاصله بیش از 30کیلومتری محل وقوع حادثه تا راسک، گروه‌های اطفای حریق آتشنشانی راسک خود را به محل حادثه رسانده و پس از شش ساعت جدال طاقت فرسا موفق به مهار و خاموش کردن آتش و نجات جان مصدومان حادثه شدند. اگر چه در این حادثه نیز بدلیل کمبود نیرو و تجهیزات کافی دو نفر به شدت دچار سوختگی شدند.  

البته موارد مشابه زیادی وجود دارد که هر یک بر لزوم ساخت ایستگاه جدید با امکانات وسیع‌تر و به روزتر تاکید می‌کنند. اما مدت زیادیست که مردم شهر انتظار ایستگاه جدید آتشنشانی را می‌کشند تا در سایه آن احساس امنیت بیشتری بکنند در حالی که بگفته اهالی شهر به رغم وعده‌های مکرر مسئولان شهر و حتی مشخص شدن پیمانکار و عقد قرارداد با وی از حدود سه سال پیش تا کنون که قرار بوده ساخت ایستگاه جدید رسما آغاز شود، هیچ اقدامی جهت ساخت آن صورت نگرفته است.

در حالی که تعدادی از شهروندان راسک مسئولیت چنین تاخیری را متوجه پیمانکار پروژه می‌دانند، پیمانکار ساخت ایستگاه آتشنشانی شهر راسک خود هم از عدم تخصیص بودجه مصوب و تخطی کارفرمایان از قرارداد قانونی فی‌مابین گلایه‌مند است چرا که به گفته وی با وجود آمادگی کامل جهت آغاز پروژه، از زمان برنده شدن در مناقصه و عقد قرارداد بیش از دو سال و نیم است که او توسط فرمانداری و سایر ارگان‌های تصیم گیرنده سر دوانده می‌شود .

در این گیر و دار مردم محروم شهر راسک و شهرها و روستاهای اطراف آن هستند که در صورت بروز حوادث ناگهانی و آتشسوزی همچنان از کمبود امکانات ایمنی و ضعف در مدیریت زیرساخت شهری رنج می‌برند.

اینجا شهر راسک است شهری فراموش شده در خاک ایران زمین، شهری که مردمش صبر و سکوت در برابر نابرابری‌ها و تکرار وعده‌های بی‌سر انجام مسئولان را هر روز تمرین می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۹۸۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان