//
کدخبر: ۹۱۶۰ //

دیه کوله برانی که در حادثه بهمن جان باختند، پرداخت می‌شود/ حضور ۱۰ هزار کوله بر در دو شهر

سالهاست که کوله فقر و بیکاری بردوش مرزنشینان ما سنگینی می‌کند. نبود سرمایه گذاری مناسب و واحدهای تولیدی و صنعتی در کنار محرومیت در مناطق مرزی موجب شده مردم این مناطق برای امرار معاش خود دست به فعالیت‌هایی از جمله کولبری، پیله وری و داد و ستد از طریق بازارچه‌های مرزی بزنند.

دیه کوله برانی که در حادثه بهمن جان باختند، پرداخت می‌شود/ حضور 10 هزار کوله بر در دو شهر

سالهاست که کوله فقر وبیکاری بردوش مرزنشینان ما سنگینی می کند. نبود سرمایه گذاری مناسب و واحدهای تولیدی و صنعتی در کنار محرومیت در مناطق مرزی موجب شده مردم این مناطق برای امرار معاش خود دست به فعالیتهایی از جمله کولبری، پیله وری وداد و ستد از طریق بازارچه‌های مرزی بزنند. از این روست که کوله بری برای مرزنشینان بیکار حکم زندگی را دارد؛ هر چند با این کار سهم موثری هم در تولید، تجارت، تثبیت جمعیت مرزنشین و توسعه پایدار ایفا می کنند.

اما همین فعالیت‌ها نیز به دلیل درآمدهای اندک تاکنون نتوانسته باری از دوش مردم مناطق مرزی بردارد موضوعی که بی توجهی مسئولان به معیشت و اشتغال در این مناطق را به معضلی اساسی تبدیل کرده است.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر در گفت وگو با جام جم آنلاین از تهیه طرح دو فوریتی برای ساماندهی کوله بران خبر داد و گفت: این طرح مشتمل بر یک ماده واحده و 6 تبصره است که اولین تبصره شامل شناسایی کوله بران ظرف مدت 3 الی 6 ماه است تبصره دوم نیز ایجاد اشتغال زایی برای کوله باران در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه است.

وی افزود: بحث بیمه درمانی و بیکاری نیز از دیگر تبصره‌های این طرح است که امیدواریم هرچه زودتر این قشر زحمتکش تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند تا چنانچه در حین کار دچار سانحه و یا صدمه‌ای شدند بتوانند از خدمات بیمه‌ای بهره مند شوند.

خضری با اشاره به اینکه امنیت پایدار در گرو معیشت پایدار است، گفت: در این طرح به دنبال درگیر کردن وزارتخانه‌های کشور، کارو صنعت هستیم که در راستای سرمایه‌گذاری‌های کلان برای ایجاد اشتغال با مجلس همکاری و همراهی‌های لازم را داشته باشند.

وی به دیگر محورهای این طرح اشاره و تاکید کرد: به دنبال آن هستیم مرزها از این شرایط بیرون آمده و به مرزهای پایدار و بازرگانی و تجاری تبدیل شوند، و بواسطه آن ضمن ایجاد اشتغالزایی برای جامعه کولبران بتوان از ظرفیت آنان برای صادرات رسمی به کشورهای پیرامونی نیز استفاده شود.به بیان دیگر مرزنشینان هم بتوانند از بحث صادرات سوخت و دیگر مواردی که مربوط به مرز است منتفع شوند.

به گفته این نماینده مجلس، بزودی دیه کوله برانی که که در حادثه بهمن جان خود را از دست داده‌اند به خانواده هایشان پرداخت می‌شود.

وی وجود نگاه حمایتی به این قشررا ضروری دانست و افزود: کوله بران قشر مستحقی هستند که باید مورد حمایت قرار گیرنداین افراد در شرایط بسیار سختی امرار معاش می کنند باری که این افراد بر دوش می کشند 3 برابر وزنشان است درحالیکه نهایت یک باری که یک فرد می تواند بردارد باید به اندازه وزنش باشد نه اینکه 3 برابر.این نوع زندگی به هیچ وجه با اصول ایرانی –اسلامی ما همخوانی ندارد. ابتدا تکریم افراد مهم است و بعد کار.

وی افزود: به جای اینکه این افراد بار را بر دوششان حمل کنند می توان برایشان وسایل حمل بار مثل گاری ویا وسیله نقلیه موتوری فراهم کرد.

وی عملکرد وزارت کشور، فرمانداری و استانداری را در این زمینه بسیار ضعیف توصیف کرد و گفت: این بارها اصولا باید در داخل شهرهای مرزی و درداخل مغازه ها به فروش رود تا مردم شهرهای مرزی نیز از این بارها منتفع شوند ولی متاسفانه این بارها به صورت تجمیع از شهر خارج می شود و مردم این شهرها بهره چندانی نمی برند.

پیرانشهر و سردشت هرکدام بطورجداگانه حدود 8تا 10 هزار کوله بردارد که کوله بران سردشتی اغلب بار خود را با اسب و قاطر حمل می کنند و پیرانشهریها بر دوش هایشان.

همانطورکه عبدالرضا رحمانی، وزیر کشور پیشتر اعلام کرد: " بازارچه‌های مرزی و مسیرهای کوله بری موتور محرکه استان ها هستند و مرزها می‌توانند، مرکز تحول باشند.'لذا در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی باید برای ایجاد تحرک در توسعه استان ها از طریق مرزها برنامه‌ریزی شود.

این درحالیست که در 16 استان کشور با حدود 45 درصد جمعیت ایران، 57 بازارچه مشترک مرزی وجود دارد اما 'توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود وضعیت مرزنشینان' به عنوان اهداف اصلی تاسیس بازارچه ها هنوز محقق نشده است.

 

 

منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۱۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان