//
کدخبر: ۹۰۴۱ //

اعتراف به سنگسار رخشانه ۱۹ ساله+ عکس

«مولوی سعدیار» از فرماندهان طالبان و عامل سنگسار «رخشانه» دختر جوان افغان، خود را تسلیم پلیس کرد.

اعتراف به سنگسار رخشانه 19 ساله+ عکس

استاندار غور افغانستان اعلام کرد: «مولوی سعدیار» از فرماندهان طالبان و عامل سنگسار «رخشانه» دختر جوان افغان در آبان ماه سال گذشته که در محافل داخلی و بین المللی نیز بازتاب و واکنش های گسترده ای در پی داشت ،‌ خود را تسلیم پلیس کرد.

«محمد ناصر خاضع» روز دوشنبه به رسانه های محلی افغانستان گفت: سعدیار روز گذشته در حالی که بیمار بود خود را تسلیم کرد و سپس توسط پلیس به بیمارستان انتقال داده شد.

خاضع افزود: وی تحت نظارت شدید پلیس در بیمارستان بسر می برد و پس از بهبودی به نهادهای قضایی تحویل خواهد شد.

در عین حال رسانه های افغانستان به نقل از فرمانده پلیس این استان گزارش داده اند که تلاش های برخی از افراد برای رهایی وی از دست پلیس آغاز شده است.

سوم آبان ماه سال 1394 ، مردانی عمامه ‌دار در روستای «غلمین» استان غور «رخشانه» دختر 19 ساله افغان را با هدف به اصطلاح اجرای «حکم دینی» زنده و تا گردن زیر خاک کرده و در حالی که وی مکرر و عاجزانه مسلمان بودن خود را تکرار و زنده ماندن خود را خواستار بود، زیر پرتاب سنگ ‌های این مردان جان داد.

بر اساس گزارش های منابع خبری افغانستان ، رخشانه، در ظاهر در تلاش برای ازدواج از منزل گریخته بود که در یک دادگاه صحرایی به اتهامات «زنا» و «فرار از منزل» سنگسار شد و پسر 23 ساله همراهش به یکصد تازیانه محکوم شد.

بدنبال وقوع این حادثه «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان آنرا یک جنایت خواند و هیأتی را متشکل از نمایندگان وزارت کشور، دادستانی کل، امنیت ملی و کمیسیون حقوق بشر برای بررسی این رویداد تلخ به غور اعزام کرد.

رئیس جمهوری افغانستان سنگسار رخشانه را عمل غیر اسلامی و انسانی خواند و آنرا خلاف قانون اساسی و اسلامی کشور اعلام کرد.

مقامات محلی غور گفته بودند که 20 تن از عاملان سنگسار رخشانه را شناسایی کرده اند اما به علت اینکه گروه طالبان در این منطقه قدرت دارند، بازداشت آنان ناممکن است.

سنگسار رخشانه و انتشار ویدئوئی از صحنه سنگسار او توسط رسانه‌ها، واکنش های گسترده ای در رسانه های اجتماعی داشت و بازتاب محافل بین المللی را نیز برانگیخت.

سنگسار در قانون جزای افغانستان جایی ندارد و پیشنهاد گنجاندن آن از سوی مجلس در قانون جزای افغانستان با فشارهای بین المللی از طرف «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین این کشور رد شد. با وجود آن دادگاه صحرایی و سنگسار زنان و دختران از طرف گروه طالبان و افراد قدرتمند محلی طی 14 سال گذشته در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۰۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان