//
کدخبر: ۸۴۹۷۲ //

متهمان آتش سوزی یک بنای تاریخی اردستان دستگیر شدند

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اردستان از دستگیری ۲ نفر به اتهام آتش زدن بنای تاریخی کاخ سرهنگ آباد در این شهرستان خبر داد.

متهمان آتش سوزی یک بنای تاریخی اردستان دستگیر شدند
به گزارش فرتاک نیوز،

سرهنگ رحمت اله مهرانفر روز چهارشنبه به ایرنا گفت: نیروهای انتظامی مستقر در کلانتری زواره تا کنون ۲ نفر را در ارتباط با حادثه آتش سوزی در اثر تاریخی و ملی سرهنگ آباد اردستان شناسایی و دستگیر کردند.

وی افزود: تحقیقات از دستگیرشدگان ادامه دارد و البته تا زمانی که این افراد به جرم خود اعتراف نکرده باشند، مسئله قطعی محسوب نمی شود و از این رو امکان اعلام جزئیات زیادتر در این زمینه وجود ندارد.

فرمانده انتظامی اردستان در ادامه از یگان حفاظت میراث فرهنگی و سایر مسئولان ذیربط در این شهرستان خواست تا با استفاده از امکانات الکترونیکی نسبت به نگهداری از اثرهای تاریخی نظارت زیادتری اعمال کنند تا زمینه های سوءاستفاده دشمنان میراث فرهنگی از بین برود.

رئیس شورای اسلامی شهر اردستان نیز به ایرنا گفت: اثر ثبت ملی معروف به کاخ چهلستون اردستان در دهستان سفلی بخش زواره با این حادثه آتش سوزی در آستانه نابودی قرار گرفته که باید مسئولان آن را مورد توجه زیادتری قرار دهند.

روح الله جلالی اضافه کرد: دیگر اثرهای تاریخی و فرهنگی این شهرستان نیز با خطر بروز حادثه های مشابهی رو به رو هستند، به طوری که در گذشته نیز شاهد تخریب سنگ مقبره امیراویس بودیم؛ از این رو انتظار می رود مسئولان اردستان و استان اصفهان پیش تر چاره اندیشی کنند.

وی عنوان کرد: کارامدترین راه نگهداری از بناهای تاریخی استفاده از ظرفیت تشکل های غیردولتی و به کارگیری جوانان علاقه مند و شایسته بومی در امر بهره برداری از این اثرها می باشد.

ایرنا، کوشک سرهنگ آباد معروف به کاخ چهلستون اردستان صبح دیروز (سه شنبه) به علتی نامشخص دچار آتش سوزی شد و بخش زیادی از سازه های چوبی این اثر ملی از جمله ایوان بنا در جریان حادثه از بین رفت.

پس از چند ساعت از آغاز آتش سوزی، نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شده و نسبت به مهار شعله های آتش اقدام کردند.

مرحله نخست عملیات مرمت این بنای تاریخی با مالکیت خصوصی که در روستای سرهنگ آباد از توابع زواره در شهرستان اردستان واقع شده، اسفندماه ۱۳۹۶ با اعتبار دولتی افزون بر پنج میلیارد ریال انجام و به مالک تحویل داده شده بود.

نخستین گزارش تاریخی از بنای سرهنگ آباد اردستان که به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز است، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال ۱۲۵۸ باز می گردد.

کوشک سرهنگ آباد (نزدیک به یک سده پس از احداث) در سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۸ در فهرست آثار تاریخی ملی کشور ثبت شد.

این کوشک از جمله اثرهای های تاریخی فراموش شده اردستان است که به رغم رونق گردشگری در استان اصفهان طی این سال ها، اسیر دست حادثه ها شده و این روزها تنها سایه ای از شکوه گذشته را برای رهگذران تاریخ به یادگار گذاشته بود.

باشکوه ترین کاخ تاریخی در مناطق کویری ایران به جا مانده از دوران قاجار، در حدود سال ۱۲۶۰ توسط 'مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری' مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده های قاجار ساخته شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلی بخش زواره در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان قرار دارد.

شهرستان اردستان با برخورداری از یک اثر جهانی، ۶۷ اثر تاریخی ملی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شمال شرق اصفهان واقع است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۹۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان