//
کدخبر: ۵۹۸۸۸ //
زلزله 7/3 ریشتری در کرمانشاه؛

زلزله تاکنون جان ۱۲ تن را گرفت و ۱۵۰ تن زخمی داشته است

زلزله تاکنون جان 12 تن را گرفت و 150 تن زخمی داشته است

 زلزله‌ای به قدرت هفت و سه دهم ریشتر در امواج درونی زمین ساعت ۲۱:۵۹:۵۳ ثانیه امشب غرب استان کرمانشاه را لرزاند.

 

زلزله بزرگی امشب در شهرهای همدان، اراک، زنجان، اهواز، ایلام، سنندج، کرمانشاه، تبریز، ارومیه، اردبیل و چند شهر دیگر ایران رخ داد.

شنیدها حاکی است که زلزله در استان‌های مرکزی، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، بوشهر و خوزستان ایران وقوع یافته است ولی در قصرشیرن شش تن کشته، در ثلاث و باباجانی 150 نفر راهی بیمارستان کرده و 50 تن از آنان حال وخیمی دارند و 5 نفر نیز در این شهرستان کشته شده است و اما در مهران جان سه تن را گرفته است.

در پی این وقوع زمین لرزه بسیار شدید در قصرشیرین برق این شهرستان مرزی قطع شد و مردم در خیابان‌ها سرگردان هستند,  تاکنون نیز شش تن کشته داشته است  و جاده نوسود هم به علت ریزش کوه و ترک جاده مسدود می‌باشد.

آماده‌باش نیروهای هوانیروز و بیمارستان‌های ارتش‌

‌ امیر فرهاد آریانفر فرمانده ارشد ارتش در غرب ایران در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه که در استانداری در حال برگزاری است، گفت: تیپ 281 بیستون، نیروهای هوانیروز و بیمارستان‌های ارتش در آماده‌باش کامل است.

وی افزود: نیروهای هوانیروز و بیمارستان‌های ارتش در آماده باش قرار دارد.

زمین لرزه در لرستان تاکنون خسارت جانی نداشته است

‌ رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان نیز امشب در گفت‌وگوی تلویزیونی با صداوسیمای مرکز این استان اظهاردداشت: بر اساس اطلاعات اخذشده از طرف فرمانداری‌های استان لرستان خوشبختانه هیچ‌گونه جراحت انسانی در لرستان گزارش نشده است.

وی افزود: بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگی 7.3 دهم ریشتر در ساعت 21:48 دقیقه از گله شهرستان قصر شیرین کرمانشاه را لرزاند که در اثر این زمین‌لرزه تعدادی از شهرستان‌های هم‌جوار ازجمله استان لرستان را نیز تکان داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان گفت: تمامی شهرهای استان لرستان زلزله را احساس کردند و بر اساس اطلاعات اخذشده از طرف فرمانداری‌های استان خوشبختانه هیچ‌گونه جراحت انسانی گزارش نشده است.

آریایی ادامه داد: در شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، پل‌دختر و دلفان برق قطع شد که با تلاش شرکت توزیع برق استان لرستان برق اکثر نواحی وصل شد و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد و در برخی مناطق که برق قطع است نیز تلاش می‌شود مشکل برطرف شود.

وی افزود: بر اساس اطلاعات اخذشده از فرمانداری شهرستان رومشکان تعدادی از واحدهای مسکونی نا مقاوم شهری و روستایی این شهرستان دچار خسارت شده است و میزان خسارت واردشده در دست بررسی است.

آریایی ادامه داد: تمامی دستگاه‌های اجرایی وامدادی استان لرستان در حال آماده‌باش کامل است، استان کرمانشاه نیز هیچ‌گونه درخواست کمکی از این استان نداشته است.

خسارت زلزله به برخی مناطق ‌رومشکان در لرستان

بر اثر زمین لرزه امشب برق در شهرهای پلدختر و کوهدشت و برخی مناطق روستایی شهرستان دلفان در استان لرستان قطع شده و برخی مناطق شهرستان رومشکان نیز خسارت دیده است

‌رضا آریایی مدیرکل ستاد مدیریت بحران لرستان ایران دقایقی پیش در مورد زمین لرزه در شهرهای لرستان اظهار داشت: بر اثر زمین لرزه استان‌های لرستان، همدان، ایلام، مرکزی و تعداد زیادی از شهرهای استان به لرزه درآمدند اما خوشبختانه تا این لحظه خسارتی گزارش نشده است

وی افزود: این زمین لرزه در ازگله قصر شیرین کرمانشاه بوده و باعث شده تا برق پلدختر و کوهدشت قطع شوند و تا این لحظه خساراتی از این زمین لرزه اعلام نشده است؛ این زمین لرزه به بزرگی 6.6 ریشتر بود.

جعفر طولابی فرماندار دلفان ایران نیز اظهار داشت: با بررسی به عمل توسط پاسگاه‌های انتظامی و دهیاری‌ها خوشبختانه تاکنون خسارتی از وقوع زلزله امشب نداشته ایم؛ زلزله باعث قطع برق در برخی از نقاط روستایی شده است که تلاش مامورین توزیع برق برای وصل مجدد ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس اعلام مردم زلزله به برخی مناطق شهرستان رومشگان در لرستان خسارت زده است.

حساس زلزله ‌در تمام‌ نقاط استان مرکزی ایران

رضا محمودیان مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: زلزله تقریباً در تمامی نقاط استان کرمانشاه احساس شده است.

وی به وقوع زلزله اشاره کرد و افزود: زلزله  تقریباً در تمامی نقاط استان کرمانشاه احساس شده است.

وی افزود: با اطلاعی که از طریق فرمانداران دریافت شده تاکنون مشکل یا خسارت خاصی گزارش  نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت:: تمامی دستگاه‌ها و  نیروهای مرتبط استان کرمانشاه درحال آماده باش کامل قرار دارند.

محمودیان ادامه داد: درحال حاضر نیز مرکز مدیریت بحران استانداری فعال و در حال رصد وضعیت کل استان کرمانشاه هستیم.

کردستان لرزید

زلزله استان کردستان را لرزاند و مردم سنندج از ترس پس‌لرزه‌های زلزله به خیابان‌ها آمدند.

‌زلزله استان کردستان و شهرستان‌های؛ سنندج، دهگلان، بیجار، سروآباد و قروه را لرزاند؛ هنوز از خسارات احتمالی زلزله خبری گزارش نشده است.

مردم شهر سنندج از ترس پس‌لرزه‌های زلزله به خیابان‌ها آمدند.

اصفهان برای چند ثانیه‌ای لرزید‌

شهر اصفهان و مناطق و شهرستان‌های اطرافآن  برای چند ثانیه‌ای لرزید. 

گواهان می گویند، احساس زمین لرزه در همه مناطق شهر اصفهان، شهرستان‌های گلپایگان، نطنز، کاشان، آران و بیدگل و بسیاری دیگر از مناطق استان می‌دهد.

شهروندان ساکن در مناطق مختلف شهر اصفهان از جمله جابر انصاری، میدان شهدا، کاوه، شهر بهارستان، سپاهان شهر، بزرگمهر، ملک شهر، میدان امام حسین (ع) و.. این زلزله را احساس کرده‌اند. 

شهرهای لرستان لرزید‌

مدیرکل ستاد بحران استان لرستان ایران گفت: زلزله در ازگله کرمانشاه با قدرت 7.3 ریشتر بیشتر شهرهای لرستان را هم لرزاند.

رضا آریایی دقایقی نیز اظهار داشت: زلزله در ازگله کرمانشاه با قدرت 7.3 ریشتر بیشتر شهرهای  لرستان را هم لرزاند.

زلزله شدیدی دقایقی پیش استان لرستان را لرزاند؛ این زلزله در همه شهرستان‌های استان لرستان احساس و مردم هم اکنون در کوچه و خیابان هستند، جزئیات این زمین لزله متعاقلا اعلام می‌شود.

زنجان هم لرزید‌

از زنجان، دقایقی پیش زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر استان زنجان را لرزاند.

صفی‌الله کرامتی مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان نیز گفت: کانون این زلزله در سلیمانیه عراق گزارش شده اما علاوه بر زنجان، استان‌های؛ قزوین، همدان، کرمانشاه و کردستان نیز لرزید.

وی با دعوت مردم به حفظ آرامش و خونسردی و نیز رعایت نکات ایمنی در هنگام بروز زلزله ابراز کرد: با استعلام‌های انجام شده، این زلزله در استان زنجان خسارتی نداشته است.

قطع برق پلدختر و کوهدشت

رضا آریایی مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان گفت: بر اثر زمین لرزه امشب برق در شهرهای پلدختر و کوهدشت در استان لرستان قطع شده است.

وی افزود: بر اثر زمین لرزه استان‌های لرستان، همدان، ایلام، مرکزی و تعداد زیادی از شهرهای استان به لرزه درآمدند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان گفت: این زمین لرزه در ازگله قصر شیرین کرمانشاه بوده و باعث شده تا برق پلدختر و کوهدشت قطع شوند و تا این لحظه خساراتی از این زمین لرزه اعلام نشده است؛ این زمین لرزه به بزرگی 6.6 ریشتر بود.

جزئیات دقیق از زلزله در اصفهان

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان به وقوع زلزله در غرب ایران اشاره کرد و گفت: مردم اصفهان نگران نباشند و آرامش خود را در زمینه زلزله و شایعات حفظ کنند زیرا در اصفهان جای نگرانی نیست.

وی افزود: کانون این زلزله در غرب کشور بوده و چند استان از جمله اصفهان و مناطقی از شهرکرد به واسطه آن لرزیده و زلزله در این استان احساس شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: در استان اصفهان نیز زلزله به صورت تکان احساس شد اما در حال حاضر جای نگرانی وجود ندارد و کانون آن غرب کشور بوده که در اصفهان احساس شده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنیم که آرامش خود را حفظ کنند زیرا در استان اصفهان جای هیچ نگرانی دیگری وجود دارد و هیچ مورد خاصی در این استان وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر تیم‌های عملیاتی ما برای کمک به استان‌های دیگر آماده‌باش هستند و مشکلی در این زمینه نیست.‌

آخرین جزئیات زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه از زبان نجار

زلزله در همدان

علیمردان طالبی مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان با بیان اینکه زلزله در تمام نقاط استان احساس شد، گفت: خسارتی تا کنون گزارش نشده است

 وی افزود: زمین لرزه‌ای که در ساعت 21:48 به قدرت 7.3 ریشتر در منطقه ازگله کرمانشاه مرز میان ایران و عراق اتفاق افتاد در تمامی نقاط استان همدان احساس شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: خوشبختانه این زمین لرزه در استان همدان هیچ‌گونه خسارتی دربر نداشته است در عین حال تمامی بیمارستان‌ها و مراکز امدادی و درمانی استان همدان برای کمک‌رسانی به استان کرمانشاه در آمادگی کامل هستند.‌

زلزله‌؛ چهارمحال و بختیاری را لرزاند

دقایقی قبل زلزله‌ای به بزرگی 3.5 ریشتر چهارمحال و بختیاری را لرزاند.

براساس اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله‌ای به بزرگی 3.5 ریشتر چهارمحال و بختیاری را لرزاند.

 محل وقوع زلزله در  مرز استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری،  حوالی فریدون شهر(اصفهان) در ساعت 22:36 دقیقه است.

این زلزله در طول جغرافیایی: 49.98، عرض جغرافیایی:  32.72 و عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر رخ داده است.

 نزدیک‌ترین شهرها:

27 کیلومتری فریدون شهر (اصفهان)

31 کیلومتری چلگرد (چهارمحال وبختیاری)

34 کیلومتری افوس (اصفهان)

     

 نزدیک‌ترین مراکز استان:

93 کیلومتری شهرکرد

155 کیلومتری اراک

مردم ایلام از ترس زلزله به خانه‌هایشان نمی‌روند‌

پس از وقوع زلزله 7.3 ریشزی در ازگله کرمانشاه، بلافاصله ستاد مدیریت بحران در استانداری ایلام تشکیل شد‌.

‌ ایلام، پس از وقوع زلزله 7.3 ریشزی در ازگله کرمانشاه، بلافاصله ستاد مدیریت بحران در استانداری ایلام تشکیل شد‌.

براساس این گزارش، تاکنون از تلفات جانی این زلزله در استان ایلام گزارش اعلام نشده‌ است.

‌‌تیم‌های هلال احمر در سطح شهر مستقر هستند.

مردم از ترس زمین‌لرزه دوباره به خانه نمی‌روند و در خودرو و پارک‌ها مستقر شد‌ه‌اند.‌

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۹۸۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان