//
کدخبر: ۵۰۵۴ //
آوارگی بیش از 5هزار نفر در سیلاب اخیر؛ سلامت نیوز: سیستان و بلوجستان را دریابید

سیستان و بلوجستان را دریابید

پس از گذشت 10 ماه که قطره‌ای باران در استان سیستان‌وبلوچستان فرود نیامد و ریزگردها به معضلی بزرگ برای مردمان این سرزمین تبدیل شد، باران بلای جان سیستان‌و‌بلوچستان شد و طی بارش‌های چند روز اخیر، بسیاری از مناطق و روستاهای این استان را سیل در برگرفت. علیرضا اربابی از تخلیه کامل سه روستا در چابهار به خاطر سیل‌زدگی خبر داد. مردم این سه روستا در ٨٨ چادر اسکان داده شده‌اند. همچنین 20 منزل با بافت فرسوده در ایرانشهر، بزمان و بمپور تخریب شده و 32 چادر نیز در بین سیل‌زدگان توزیع شده است.

سیستان و بلوجستان را دریابید

به گزارش فرتاک نیوز، روزنامه جهان صنعت نوشت: مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان ادامه می‌دهد: با تلاش نیروهای امدادی پنج مسیر اصلی در جنوب استان که به دلیل طغیان رودخانه‌ها و سیلاب بسته شده بود، بازگشایی شده است. با تلاش نیروهای امدادی مسیرهای دلگان- ایرانشهر، دلگان- زهکلوت، مهرستان- سوران، مهرستان- سرباز و مهرستان- ایرانشهر بازگشایی شد و تردد در این مسیرها امکان‌پذیر است.

وی همچنین افزود: مسیرهای خیرآباد- ایرانشهر، ایرانشهر- جلگه، چاهان- زرآباد، نیکشهر- بنت، جاسک- کنارک، کاروان- زرآباد، بزمان- دلگان، فنوج-رمشک، فنوج- اسپکه و فنوج- بنت همچنان بسته است و با توجه به قطع باران انتظار می‌رود راه‌های بسته نیز بازگشایی شود. تمام گشت‌های راهداری و نیروهای امدادی در سطح منطقه در آماده‌باش کامل قرار دارند. بر اثر بارندگی چند روز اخیر در جنوب سیستان‌وبلوچستان، خسارت‌هایی به تاسیسات زیربنایی شهرها و جاده‌های جنوبی استان وارد شده که هنوز برآورد دقیقی از میزان آن انجام نشده است. بیشترین بارندگی‌های چند روز اخیر استان با 138 و نیم میلیمتر در بنت شهرستان نیکشهر واقع در جنوب استان ثبت شد.

 

مدیر دفتر مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه از 30 دی تاکنون بارش‌های خوبی در استان گزارش شده، اظهار داشت: شهر نیکشهر با 112.3 میلیمتر، کنارک 117 میلیمتر، دلگان 114.5 میلیمتر، چاهان نیکشهر 121 میلیمتر، کارواندر خاش 76.5 میلیمتر، زرآباد کنارک 80.5 میلیمتر، لورکمب چابهار 90 میلیمتر و ناصرآباد سراوان 35.5 میلیمتر از جمله مناطق استان با بیشترین بارندگی‌ها در این مدت بودند.

 

سیلاب خسارت جانی نداشته است

علیرضا اربابی با بیان اینکه سیلاب تاکنون هیچ خسارت جانی نداشته گفت: هم‌اکنون تعدادی اکیپ هلال‌احمر در منطقه مستقر و در حال خدمات‌رسانی به خسارت‌دیدگان هستند. تاکنون ۳۹۲ نفر گرفتار سیل نجات داده شدند و ۵۰ تیم اورژانس هم در حال انجام ماموریت در مناطق سیل‌زده هستند. همچنین دو فروند بالگرد در چابهار و کنارک جهت ارائه خدمات مستقر است.

مدیرکل مدیریت بحران استان این‌طور به صحبت‌هایش پایان داد: ۱۶۸ واحد مسکونی در شهرهای کنارک، دلگان، نیکشهر، بنت، فنوج، چابهار و مهرستان بالای ۶۰ درصد تخریب و ۵۳۰ واحد نیز دچار آبگرفتگی شدند که نیاز به تعمیر دارند. به واحدهای خسارت‌دیده ۲۰ میلیون تومان وام با کارمزد چهار درصد از سوی بنیاد مسکن تعلق می‌گیرد.

 

امدادرسانی به 4635 نفر از سیل‌زدگان جنوب سیستان‌وبلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان هم به تشریح این حادثه غم‌انگیز پرداخت و افزود: نیروهای امدادی، از آغاز جاری شدن سیلاب در یکم بهمن تاکنون به چهار هزار و 635 نفر از مردم سیل‌زده جنوب استان در قالب 993 خانوار امدادرسانی کردند. همچنین در این مدت سه هزار و 329 نفر از مردم جنوب استان در قالب 724 خانوار اسکان اضطراری داده شدند و با رهاسازی 122 دستگاه خودرو از سیلاب 488 نفر نجات یافتند.

رسول راشکی ادامه داد: 651 تخته چادر، 672 تخته موکت، هزار و 461 تخته پتو، دو هزار و 595 کیلوگرم نایلون، 495 شعله چراغ والور، 239 شعله فانوس، 157 ست ظروف، هفت هزار و 306 قوطی کنسرو، 199 عدد کلمن آب، 700 قرص نان و 622 کیلوگرم برنج از جمله اقلام توزیع‌شده این مدت بین مردم جنوب سیستان‌وبلوچستان بوده است. همچنین 646 امدادگر در قالب 114 تیم عملیاتی با 84 دستگاه خودرو به مردم 162 روستای جنوب استان در این مدت امدادرسانی کردند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان با قدردانی از استان‌های مختلف در کمک به مردم این استان تصریح کرد: کمک‌های ارسالی جمعیت هلال‌احمر استان‌های یزد، فارس، کرمان، خراسان‌رضوی و سازمان امداد و نجات کشور در قالب پتو، موکت و چادر امدادی امروز به استان رسید. جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان با تمام توان آماده ارائه خدمات مورد نیاز به مسافران و آسیب‌دیدگان حوادث و سوانح احتمالی است.

در ادامه کارشناس هواشناسی سیستان‌وبلوچستان به تبیین اوضاع آب و هوای سیستان‌وبلوچستان در چند روز گذشته پرداخت و گفت: بیشترین بارندگی‌های چند روز اخیر استان با 164 میلیمتر در دستگرد شهرستان نیکشهر واقع در جنوب استان ثبت شد.

 

علی ملاشاهی با بیان اینکه از 30 دی تاکنون بارش‌های خوبی در استان گزارش شده است، اظهار داشت: شهر نیکشهر 119میلیمتر، کنارک 143 میلیمتر، دلگان 115 میلیمتر، کارواندر خاش 76.5 میلیمتر، زرآباد کنارک 97 میلیمتر، کهیر چابهار 137 میلیمتر، فنوج 65 میلیمتر، قصرقند 66 میلیمتر، مهرستان 45 میلیمتر، سیب و سوران 40 میلیمتر، ایرانشهر 67 میلیمتر، بزمان 79 میلیمتر، راسک 45 میلیمتر و ناصرآباد سراوان 46 میلیمتر از جمله مناطق استان با بیشترین بارندگی‌ها در این مدت بودند.

وی افزود: در نیمه جنوبی تا ارتفاعات نواحی مرکزی سیستان‌وبلوچستان شدت بارش‌ها بیشتر است و در برخی نقاط بارش‌های سنگین خواهیم داشت که سبب جاری شدن سیلاب و پرآب شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها می‌شود. ریزش باران در چند روز اخیر در جنوب سیستان‌وبلوچستان سبب طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق شده و ضمن بستن برخی راه‌های ارتباطی خساراتی نیز به اماکن مسکونی، زیرساخت‌ها شده است.

 

200 خانوار و 900 فرد آسیب‌دیده در خاش خدمات امدادی دریافت کردند

با توجه به حجم بالای مراجعان به فرمانداری و جمعیت هلال‌احمر شهرستان خاش در پی وارد آمدن خسارت ناشی از بارش‌های اخیر، فرماندار شهرستان خاش به معاون امور عمرانی دستور بررسی و رسیدگی به مشکلات مردم را داده‌اند که از سه روز قبل تاکنون کارهای امدادرسانی شروع شده و همچنان ادامه دارد.

فرماندار شهرستان خاش بیان کرد: فرمانداری تاکنون شمار زیادی از افراد را به ادارات بنیاد مسکن و هلال‌احمر معرفی کرده‌ است که این ادارات پس از انجام بازدید و کارهای کارشناسی شده می‌توانند به رفع یا کاهش مشکلات آسیب‌دیدگان اقدام کنند. تا صبح دیروز افزون بر 200 خانوار و نیز بالای 900 نفر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره برده‌اند و کارهای امدادی با قوت ادامه دارد.

 

آسیب‌دیدگی 80 درصدی مدارس قدیمی و خشت و گلی خاش

نماینده مردم شهرستان خاش، میرجاوه، کورین و نصرت‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال بارش‌های سنگین روز و شب گذشته افزون بر 80 درصد از مدارس قدیمی و خشت و گلی در نقاط مختلف این شهرستان به شدت آسیب دیده‌اند. علی کرد در نشست اعضای ستاد مدیریت بحران عنوان کرد: اکثر منازل مردم خاش در نقاط شهری و روستایی به دنبال بارندگی‌ها ناایمن شده‌اند و در صورت تداوم بارش‌ها تخریب صد درصدی منازل دور از انتظار نیست. بسیاری از راه‌های روستایی به شدت آسیب دیده‌اند که نیاز به اختصاص یا اعزام ماشین آلات سنگین مانند گریدر، بولدوزر و ... برای کمک به مجموعه ادارات راه خاش و نوک‌آباد احساس می‌شود. کشاورزی و دامداری‌های مردم در مناطق خاش، ایرندگان، نوک‌آباد، پشتکوه، طرح‌های آبخیزداری و بندها و پشته‌های خاکی، شبکه‌ها و تاسیسات آب و برق و مخابرات خسارات فراوان دیده‌اند.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنیاد مسکن و برخی دیگر از ادارات تاکنون نتوانسته‌اند آمار دقیقی از وارد آمدن خسارت به مردم را گزارش کنند که در شرایط کنونی نیاز به تامین غذا و پخت نان احساس می‌شود. کرد با تاکید بر تامین سوخت مردم در شرایط سخت سرمایی گفت: هلال‌احمر تلاش برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان را دارد، اما به دلیل حجم بالای خسارت‌دیدگان نیاز به امکانات خودرویی و تجهیزات امدادی احساس شده و هلال‌احمر باید جدی‌تر پای کار بیاید و خدمات ارائه بدهد.

 

وی در پایان تصریح کرد: بخش بزرگی از تاسیسات زیربنایی شهری و روستایی در شهرستان خاش نقص و آسیب جدی دیده‌اند که نیاز است تا مجموعه ستاد مدیریت بحران برای آن تدبیر کند و اعتبارات لازم را برای حل مشکلات و ارائه خدمات شایسته به مردم پیش‌بینی و اختصاص دهد. اجرای طرح‌های حفاظتی در حاشیه شهرهای خاش و نوک‌آباد و حاشیه تفتان و ایرندگان از ضرورت‌های مهم برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از بارش‌ها و سیلاب به شمار می‌رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۰۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان