//
کدخبر: ۳۷۲۵۱۵ //

هشدار بزرگ‌ترین آتشفشان فعال جهان به ساکنان جزیره هاوایی

در پی افزایش تعداد زمین‌لرزه‌ها در قله آتشفشانی ماونا لوآ از ۱۰ تا ۲۰ مورد به ۴۰ تا ۵۰ مورد در روز، به ساکنان جزیره هاوایی درباره فوران گدازه‌های مذاب از این آتشفشان هشدار داده شد.

هشدار بزرگ‌ترین آتشفشان فعال جهان به ساکنان جزیره هاوایی
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از آسوشیتد پرس، مقامات هاوایی روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر (۵ مهر) به ساکنان این جزیره هشدار دادند که بزرگ‌ترین آتشفشان فعال جهان به نام ماونا لوآ (Mauna Loa) که در این جزیره واقع شده است، سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند که حکایت از فوران احتمالی آن دارد.

اگرچه فوران احتمالی قریب‌الوقوع نیست اما دانشمندان به دلیل کاهش فاصله زمانی زمین‌لرزه‌های به‌وقوع پیوسته اخیر در قله این آتشفشان در حالت آماده‌باش هستند.

به عقیده کارشناسان در صورت فوران این آتشفشان، تنها چند ساعت طول می‌کشد تا گدازه‌ها به نزدیک‌ترین خانه‌های منطقه به آتشفشانی برسد که آخرین بار در سال ۱۹۸۴ اتفاق افتاد.

تالماگ مانگو مدیر آژانس دفاع ملی هاوایی گفت: ماونا لوآ ۵۱ درصد از خشکی جزیره هاوایی را تشکیل می‌دهد، بنابراین هر جایی در این ۵۱ درصد ممکن است تحت تأثیر یک فوران احتمالی قرار گیرد. نه برای اینکه همه را وحشت زده کنیم اما ساکنان جزیره باید بدانند که وقتی شما در دامنه‌های ماونا لوآ زندگی می کنید، همیشه احتمال بروز فاجعه بر اثر فوران آتشفشان و به راه افتادن گدازه‌های مذاب وجود دارد.

آتشفشان ماونا لوآ با ارتفاع ۴۱۶۹ متر از سطح دریا، همسایه بسیار بزرگ‌تر آتشفشان کیلاویا است که در سال ۲۰۱۸ در یک محله مسکونی فوران کرد و ۷۰۰ خانه را به کام آتش کشید.

شیب‌های ماونا لوآ بسیار تندتر از کیلاویا است، بنابراین وقتی فوران می‌کند گدازه‌های آن می‌تواند بسیار سریع‌تر به سمت پایین سرازیر شود. در جریان فوران کوه آتشفشانی هونوکوآ در سال ۱۹۵۰، جریان گدازه‌های آن فاصله ۲۴ کیلومتری تا اقیانوس را در کمتر از سه ساعت طی کرد.

رصدخانه آتشفشان هاوایی که بخشی از سازمان زمین شناسی آمریکا است اعلام کرد که ماونا لوآ از اواسط ماه گذشته که تعداد زمین‌لرزه‌های قله‌اش از ۱۰ تا ۲۰ مورد در روز به ۴۰ تا ۵۰ مورد افزایش یافته و در وضعیت ناآرامی شدید قرار دارد.

در روزهای اخیر تعداد این زمین‌لرزه‌ها کاهش یافته اما ممکن است دوباره افزایش پیدا کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۲۵۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان