//
کدخبر: ۳۲۴۹۵ //

رویارویی دوباره قاتل ستایش و اولیای دم در دادگاه

۱۴‌ ماه پس از قتل ستایش - دختر ۶ساله افغان- در خیرآباد ورامین، همچنان این پرونده تلخ خبرساز است.

رویارویی دوباره قاتل ستایش و اولیای دم در دادگاه
به گزارش فرتاک نیوز،

دیروز در تازه‌ترین اتفاق متهم بار دیگر به دادگاه کیفری یک استان تهران منتقل شد تا درباره مهرالمثل و ارش‌البکاره مقتول تصمیم‌گیری شود.قاتل ستایش که امیرحسین نام دارد و متولد روز 25آذرماه سال78 است همراه خانواده‌اش در منطقه خیرآباد ورامین زندگی می‌کرد. از سال‌ها قبل خانواده قریشی که از مهاجران افغان هستند در همسایگی آنها زندگی می‌کردند و از قضا رابطه خوبی نیز با خانواده امیرحسین داشتند.

 

روز 21فروردین سال 95اما ستایش توسط امیرحسین به قتل رسید تا دیگر چیزی از آن رابطه خوب باقی نماند. آن روز وقتی امیرحسین در خانه‌شان تنها شد صدای ستایش را در حیاط شنید. به بهانه نشان دادن جوجه دختربچه را به اتاقش برد و در آنجا نقشه شومش را عملی کرد. امیرحسین که می‌ترسید ستایش ماجرایی را که اتفاق افتاده برای مادرش تعریف کند و باعث آبروریزی شود، دختربچه را در آشپزخانه با چاقو به قتل رساند.

 

او در ادامه تصمیم گرفت جسد را از بین ببرد اما در نهایت جنایتی که مرتکب شده بود برملا شد و پدرش او را به کلانتری برد و تسلیم کرد. پسر خطاکار مدتی بعد در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه و بابت ارتکاب قتل به قصاص، به اتهام تجاوز به عنف به اعدام و از بابت جنایت بر میت به پرداخت دیه محکوم شد. این رأی در دیوان‌عالی کشور نیز تأیید و برای اجرا به اجرای احکام دادسرای ورامین فرستاده شد.

 

در برابر قضات

دیروز با گذشت 14‌ماه از این جنایت با درخواست دریافت مهرالمثل و ارش البکاره از سوی اولیای دم، بار دیگر امیرحسین به شعبه هفتم منتقل شد. در این جلسه که به ریاست قاضی امین مقدم زهرا و با حضور قاضی مهدی رحمانی پشت درهای بسته برگزار شد اولیای دم از دادگاه درخواست کردند تا مهرالمثل و ارش البکاره دختر 6ساله‌شان از سوی متهم به آنها پرداخت شود. در ادامه وکیل مدافع متهم به دفاع از او پرداخت و در نهایت ختم جلسه اعلام شد و قضات وارد شور شدند.

 

عسگر قاسمی آقباش، وکیل مدافع اولیای دم درباره علت تشکیل جلسه دیروز به همشهری گفت: جلسه دیروز در حقیقت رسیدگی حقوقی به بخشی از پرونده بود. در این حادثه تلخ به‌دلیل اینکه به ستایش تجاوز شده اولیای دم او حق دارند تا ارش البکاره و مهریه او را مطالبه کنند. این حق آنهاست. به این دلیل که او ممکن بود در آینده ازدواج کند و مهریه داشته باشد و این حق به او تعلق می‌گرفت. بنابر این جلسه‌ای برای رسیدگی به این درخواست برگزار شد.

 

از سوی دیگر مجتبی فرحبخش، وکیل مدافع امیرحسین نیز درباره آنچه در دادگاه گذشت به همشهری اینطور گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد امیرحسین حرفی نزد و دفاع را به من واگذار کرد. وی ادامه داد: معتقدم که براساس قانون فقط مهرالمثل به اولیای دم تعلق می‌گیرد و موکلم نباید ارش البکاره پرداخت کند.

 

این موضوع را در دفاع از موکلم خطاب به قضات مطرح کردم و امیدوارم آنها نیز به این نکته توجه کنند. وی درباره وضعیت موکلش گفت: امیرحسین شرایط خوبی ندارد و امسال بیشتر روزها را در بیمارستان روانی بستری و تحت مراقبت بوده است. او در شرایط خاصی زندگی می‌کرده و مرتکب این اشتباه شده است. امیدوارم اولیای دم با توجه به شرایط موکلم او را ببخشند.

 

در همین حال قاضی رحمانی، مستشار شعبه هفتم درباره آخرین وضعیت این پرونده به همشهری گفت: حکم قصاص و اعدام پسر نوجوان صادر و قطعی شده است. جلسه‌ای که برگزار شد صرفا برای رسیدگی حقوقی به درخواست اولیای دم بود و در حکم صادر شده اثری ندارد.

 

وی همچنین درباره احتمال بخشش متهم توسط اولیای دم گفت: در مرحله دادگاه قضات وقت اولیای دم را به بخشش دعوت کرده و تلاش خود را در این‌باره انجام داده‌اند اما حالا دیگر حکم قطعی شده و پرونده در واحد اجرای احکام دادسرای ورامین است.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۴۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان