//
کدخبر: ۳۱۴۹۵۲ //

علت سقوط مرگبار هواپیما در دزفول چه بود؟ + عکس

نقص فنی در 2 هواپیمای پرنده آبی در بجنورد موجب فرود اضطراری و فوت 2 سرنشین هواپیما شد.

علت سقوط مرگبار هواپیما در دزفول چه بود؟ + عکس
به گزارش فرتاک نیوز،

سانحه هوایی در آسمان بجنورد برای 2 هواپیما ازنوع پرنده آبی ایجاد شد. همچنان تحقیقات پیرامون این سوانح هوایی در بجنورد ادامه دارد.

بر اساس برنامه ریزی مرکز آموزش هوانوردی فراسپهر ایرانیان مستقر در فرودگاه بجنورد هواپیمای پرنده آبی به علامت ثبت EP-SSB برای انجام دو پرواز آموزشی در مورخه 1400/03/30 برنامه ریزی شده بود .

بر این اساس معاون عملیات شرکت به همراه دانشجو یک پرواز محلی با این هواپیما درساعت 7:30 دقیقه صبح انجام داده اند و پس از سوخت گیری یک پرواز Formation از بجنورد به کلاله به همراه هواپیمای پرنده آبی دیگر مرکز به علامت ثبت EP-SSA برنامه شده است.

جزئیات حادثه برای هواپیماهای بجنورد

این دو هواپیما در ساعت 12:21 دقیقه از فرودگاه بجنورد پرواز را شروع کرده و مقرر شده که در ارتفاع 10500 پایی به سمت شهر کلاله ادامه پرواز داده اند ولی بدلیل نقص فنی هواپیمای سانحه دیده موفق به اوج گیری به ارتفاع مذکور نشده و خلبان مرحوم سعی در کنترل هواپیما نموده است. پس از رفع نشدن مشکل هواپیما ، در حدود 60 مایلی فرودگاه بجنورد ، دو پرواز تصمیم به بازگشت گرفته و در مسیر بازگشت خلبان هواپیمای SSB به خلبان هواپیمای دیگر اعلام می کند که قادر به حفظ ارتفاع نیست و تصمیم به فرود اضطراری در بیابان های اطراف روستای قره بیل شهر گرمه استان خراسان شمالی داشته که در ساعت 13:30 دقیقه به وقت محلی دچار سانحه شده و دو سرنشین هواپیما فوت کرده اند.

پیشنهادات ایمنی برای پیشگیری از سوانح هوایی

با هماهنگی های بعمل آمده با مرکز پیام وزارت بهداشت و درمان و امور پزشکی و هلال احمر نیروهای پزشکی و انتظامی به محل سانحه اعزام شدند و جهت هماهنگی بیشتر واحدهای حراست و عملیات فرودگاه بجنورد نیز به سایت سانحه مراجعه کرده اند . همچنین کارشناسان بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری از تهران و مشهد برای هدایت فرآیند بررسی سانحه به محل وقوع سانحه اعزام شدند . هماهنگی های لازم با کارخانه سازنده (شرکت هوافضای درنا) در تهران برای همکاری در بررسی سانحه صورت پذیرفته که پس از تکمیل تحقیقات کارشناسی گزارش نهایی صادر خواهد شد.

باتوجه به وقوع سوانح و حوادث اخیر هواپیماهای سبک و فوق سبک ، این دفتر پیشنهادات ایمنی خود را براساس یافته ها و توصیه های گزارشات سوانح قبلی بطور عمومی به شرح پیوست منتشر کرد.

به فهرست گیرندگان:

- کلیه آموزشگاهها، مدارس خلبانی و شرکتهای بهره بردار هواپیماهای سبک و فوق سبک

موضوع : پیشنهادات ایمنی در بهره برداری هواپیماهای سبک و فوق سبک

سلامٌ علیکم با احترام؛ پیرو وقوع سوانح و حوادث متعدد هواپیماهای سبک و فوق سبک و بروز خسارتهای مالی و جانی به مدارس خلبانی ، باشگاههای آموزشی و تفریحی و بمنظور پیشگیری از تکرار سوانح و حوادث مشابه ، توصیه های ایمنی ذیل صادر می گردد و ضروری است تا کلیه دریافت کنندگان این توصیه ها ، شرح اقدامات خود را به سازمان هواپیمایی کشوری منعکس نمایند:

١ .کلیه مدارس و باشگاهها شرایط سنی جذب دانشجو، نحوه ارزیابی عملکرد ایشان برای ادامه پرواز را در دستورالعمل های خود تعیین و اجرا نمایند.

٢ .صلاحیت و سقف سن پروازی معلم خلبانان برای آموزش دانشجویان زیرSolo حداکثر ٧٠ سال تعیین گردد.

٣ .نحوه انجام آموزشهای دروس زمینی پرواز بر اساس الزامات هواپیمایی کشوری بطور دقیق مورد پایش مدیران آموزش و تضمین مرغوبیت قرار گرفته و مدیران عامل در این زمینه پاسخگو خواهند بود.

٤ .مدارس آموزش خلبانی موظف هستند قبل از اخذ مجوز پرواز و شروع فعالیت پروازی ، دستورالعملهای ملزوم خود را به تایید سازمان رسانیده و از وجود تفاهم نامه با فرودگاه مربوطه و رویه پروازهای محلی (LOP) متناسب اطمینان حاصل نمایند.

٥ .معلم خلبانان بهنگام انجام پروازهای آموزشی برابر سیلابس های پروازی ، حالتهای اضطراری در پرواز را تمرین کرده تا باعث ارتقای توانمندی دانشجویان گردند.

٦ .در خلال انجام پروازهای آموزشی و درصورت بروز نقص فنی از قبیل عیب موتور در ارتفاع پایین و غیرمجاز، مبادرت به گردش ننموده و جهت فرود اضطراری مسیرمستقیم پروازی و مکان مناسب را انتخاب نمایند.

٧ .پذیرش دانشجو و برنامه ریزی پروازی متناسب با ناوگان هواپیماها شده تا وقفه های پروازی در اختلال آموزش دانشجویان را مهیا ننماید.

٨ .معلم خلبانان پروازی بطور کامل مشخص شده و در زمان انجام پروازهای آموزشی ، مدیران عملیاتی به فعالیتهای آنان نظارت کامل داشته باشند.

٩ .شرکتها و مدارس خلبانی ملزم به تعیین روش مناسب برای اطمینان از کیفیت سوخت و مواد مصرفی مطابق با شرایط مطلوب کارخانه سازنده می باشند. لازم بذکر است ، توصیه های فوق بطورکلی برای همه دریافت کنندگان این نامه بوده و عکس العمل هر موسسه و شرکت به توصیه های مندرج در گزارشات بررسی سوانح هواپیماهای آن شرکت نیزبه آن اضافه می گردد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۴۹۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان