//
کدخبر: ۲۳۶۷۷۳ //

گزارشی از اولین کشته های سیل امروز هرمزگان

در سیل امروز هرمزگان 2 تن جان باختند و تاسیسات شهری خسارت دید.

گزارشی از اولین کشته های سیل امروز هرمزگان
به گزارش فرتاک نیوز،

 استان هرمزگان طی چند روز گذشته باران‌های بی سابقه‌ای را تجربه کرد که باعث آسیب رسیدن به بخش‌هایی مختلفی از زیر ساخت ها و تاسیسات شهری در بندرعباس، قشم، بستک و جاسک شد.

 روز پنج‌شنبه بنا بر هشدار سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در خصوص بروز سیل در پی بارش‌های کم سابقه در استان هرمزگان جلسه پاسخ به مدیریت بحران استان تشکیل جلسه داد و تمام دستگاه‌های اجرایی سراسر استان و فرمانداری‌ها در تمام سطوح به حالت آماده باش درآمدند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هر کدام به طور جداگانه از آخرین وضعیت سیل در استان هرمزگان با خبر شدند و دستورات لازم جهت هماهنگی و ارائه خدمات بهتر به مناطق سیل زده داده شد.

میزان بارندگی در استان هرمزگان

مجید رنجبر مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان اظهار کرد: مجموع بارش از سامانه بارشی اخیر در استان هرمزگان تا ساعت ۰۶:۳۰ شنبه به ترتیب قشم ۲۰۷.۸، بندرعباس ۱۶۴.۹، سیریک ۱۳۲.۸، رودان ۱۳۴، میناب ۱۰۴.۵، بستک ۹۹.۵، قشم فرودگاه ۹۵.۲، سردشت بشاگرد ۸۵.۹، ابوموسی ۸۰.۹، بندرخمیر ۷۲.۶، بندرلنگه ۷۰.۳، سیریک ۴۴.۴، کیش ۴۲.۶، جاسک ۳۰.۶، حاجی آباد ۲۹.۴، پارسیان ۲۷.۱ و لاوان ۲۳.۲ بوده است.

‌خسارت به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی پارسیان

بارش باران به بیش از ۳۰۰ هکتار از زمین‌های زیر کشت گوجه فرنگی روستای هشنیز پارسیان بین هشتاد تا در صددرصد خسارت وارد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی پارسیان خسارت وارد شده را بیش از پانزده میلیارد تومان اعلام کرد.

بنا بر گزارش اداره هواشناسی روستای هشنیز بارش ۱۲۳ میلیمتری را تجربه کرده بود.

۲۰ نفر در سیل جاسک محاصره شدند

محمد رادمهر فرماندار جاسک به رسانه‌ها اعلام کرد: رودخانه گابریک در شهرستان جاسک به صورت بی سابقه‌ای طغیان کرده است و در پی آن چهار روستا در محاصره بی سابقه سیل قرار گرفته‌اند.

وی با ذکر این نکته که حدود ۲۰ نفر در این روستا محاصره سیلاب شدید قرار گرفتند و بر فراز ساختمان منزل مسکونی قرار گرفتند، عنوان کرد: برای جابجایی و انتقال این افراد که در سیلاب محاصره شده بودند از نیروهای تکاور ارتش درخواست کمک کرده‌ایم تا در صورت نیاز از بالگرد نیز برای این منظور استفاده کنیم.

فرماندار جاسک با بیان اینکه بارش باران در بالادست شهرستان جاسک شدت زیادی داشته است، تصریح کرد: شهر جاسک ۸۰ میلی‌متر بارندگی را تجربه کرده است و مکان‌های امنی را برای مردم ساکن در روستاهای در معرض سیل تعیین کرده‌ایم که بتوانیم آنها را به سرعت اسکان دهیم.

رادمهر ابراز داشت: یگان‌های مختلفی از ارتش جمهوری اسلامی و سپاه نیز برای امدادرسانی به مردم اعلام آمادگی کرده‌اند که به سوی مناطق روستایی اعزام شده‌اند.

فرماندار شهرستان جاسک گفت: به علت طغیان رودخانه جگین و رودخانه گابریک ۵ روستای شهرستان جاسک تخلیه شده است.

رادمهر با بیان اینکه این روستاها حصار، هنگستان، سورگلم، دیول و گنجک است، اظهار کرد: این ۵ روستا، یک هزار نفر جمعیت دارند که به نقاط امن انتقال داده شده‌اند. خوشبختانه با همکاری مردم خسارت جانی نداشته‌ایم، اما در حال ارزیابی خسارت بارندگی هستیم.

رادمهر با اشاره به اینکه در حال حاضر آب رودخانه جگین با حجم بالا در حال جریان است، تصریح کرد: از روز گذشته (۲۱ دی ماه) تاکنون ۹ روستای شهرستان جاسک به دلیل سیل تخلیه شده است.

آب گیری ۱۳۱ میلیون متر مکعبی سدهای هرمزگان

در عین حال مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان نیز گفته است که به دنبال بارش‌های کم سابقه در هرمزگان سد جگین جاسک سرریز شد. تا ظهر امروز سد جگین پس از حدود ۵۶ میلیون متر مکعب آبگیری سر ریز کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با ذکر این نکته که ظرفیت مفید سد جگین ۲۱۰ میلیون متر مکعب است، تشریح کرد: سد جگین آب آشامیدنی شهرستان‌های جاسک، بشاگرد و ۳ هزارو ۵۰۰ هکتار از زمین کشاورزی را تأمین می‌کند.

تاکنون سد استقلال میناب ۵۰ میلیون متر مکعب، شمیل و نیان ۲۰ میلیون متر مکعب و سرنی ۱۵ میلیون متر مکعب آبگیری شده است.

قطعی برق ۵۱ روستا

احمد غیبی، معاون مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز اظهار داشت: به دنبال بارش باران شدید و کم سابقه در هرمزگان برق ۵۱ روستای بخش سندرک و پمج روستای قشم و شهرک صنعتی گچین قطع است.

وی عنوان کرد: آب شهر بستک و منطقه فرامرزان نیز قطع است. مشکل قطعی برق و آب این مناطق تا عصر امروز برطرف می‌شود.

معاون مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان ابراز داشت: مسیرهای میناب به هشتبندی، میناب به جاسک، بشاگرد به گافر و پارمون، میناب به کرگان و بستک به لار بسته است.

غیبی تشریح کرد: مسیر بندرلنگه به پارسیان، رودان به زیارتعلی، ارمک به پارسیان، رویدر به کهورستان و جاسک به بشاگرد و گوهران به سردشت نیز بسته شده است.

وی با بیان اینکه مأموران راهداری در تلاش هستند تا مسیرهای جاده‌ای را پس از فروکش کردن آب بازگشایی کنند، ابراز داشت: خطوط تلفن در همه نقاط استان وصل است و برآورد خسارات به زیرساخت‌ها پس از جمع‌بندی نهایی اعلام می‌شود.

قطعی آب شرب بندر خمیر

امیریان، معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اثر وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها، شبکه انتقال آب بندر خمیر و روستاهای اطراف آن قطع شده است و تا ۲۴ ساعت آینده وصل خواهد شد.

وی عنوان کرد: تیم اتفاقات بصورت شبانه روزی برای برگشت آب به مدار مشغول عملیات است.

۳۵ منزل در سیریک دچار آب‌گرفتگی شد

احمد جمالدینی بیان داشت: بر اثر طغیان رودخانه چالاک در بخش بمانی راه ارتباطی مردم روستاهای دودر، کنارجو، زمین ملأ، سرگلم و روستای لبنی بالا با مرکز بخش و شهرستان سیریک قطع است.

جمالدینی افزود: طغیان رودخانه‌های مرگ، دهارن و گز نیز موجب بسته شدن راههای ارتباطی روستاهای مهمانی، گرائیگ، پاراف، سردرنگ، گوجگ، میاندر، جوشکی، دل آسا، گدو، پگو و قلموئی در بخش مرکزی با مرکز شهرستان شده است.

وی گفت: بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها بیش از ۳۵ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شد.

فرماندار شهرستان سیریک گفت: تاکنون خسارت وارد شده به تأسیسات زیربنایی شامل راههای روستایی، برق و کشاورزی در سیریک ۱۲ میلیارد تومان برآورد شده است. آب آشامیدنی شهرستان سیریک از ساعت ۱۰ صبح تاکنون قطع است.

وی اظهار داشت: طغیان رودخانه و سیل موجب بردن لوله اصلی انتقال آب چاه‌های راونگ میناب به سیریک، و قطعی آب آشامیدنی شده است.

وی گفت: بیشترین خسارات بارندگی در شهرهای بندرکوهستک، سیریک، گروگ و روستاهای مهرگی، سرگلم، کنارجو، شهید مردان، سیکوئی، گز، کردر، پگو بوده است.

بر اساس اعلام مرکز باران سنجی در شهرستان سیریک بطور میانگین در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۵۳ میلیمتر باران باریده است.

غرق و مفقود شدن دو نفر در رودخانه پاهتک بشاگرد

احمد محمودی، فرماندار بشاگرد بیان داشت: دو فرد بشاگردی که قصد عبور از رودخانه طغیانی پاهتگ این شهرستان را داشته‌اند، متأسفانه گرفتار شدید باران می‌شوند و یک نفر از آنها اسیر جریان بالای آب می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از افراد با تلاش نیروهای امدادی از سیل در رودخانه نجات پیدا می‌کند، افزود: فرد دیگر متأسفانه به فاصله بیش از یک کیلومتر پائین‌تر از رودخانه با پیکر بی‌جان یافته می‌شود.

فرماندار بشاگرد خاطرنشان کرد: از عموم شهروندان و بخصوص از دهیاران خواسته‌ایم که اطلاع‌رسانی لازم را در خصوص نامساعد بودن وضعیت راه‌ها به عمل آورند تا مبادا از عرض رودخانه‌ها و آبنماها در زمان طغیان عبور شود.

احمدی تأکید کرد: از این موتو سوار و همراهش نیز بارها خواسته می‌شود که ریسک عبور از آبنما را نکنند اما بی‌توجه به هشدارها به حریم رودخانه وارد می‌شوند و این حادثه رقم می‌خورد.

مرگ یک جوان بستکی در اثر ورود به آب‌نما

سید شمس‌الدین قتالی عصر امروز از مرگ یک جوان بستکی در اثر ورود به آبنمای یکی از رودخانه‌های فصلی خبر داد و گفت: اکیپ‌های مختلف مردمی از روز گذشته در پی مفقود شدن این جوان به دنبال او می‌گشتند که عصر امروز جسد این جوان در پایین دست رودخانه پیدا شده است.

فرماندار بستک تصریح کرد: بارها از مردم خواسته‌ایم که در زمان بارش‌های سیل‌آسا از ورود به حریم رودخانه‌های فصلی خودداری کنند اما ورود به این آبنماها برای گذر از رودخانه‌ها سبب مرگ این جوان شد

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: رکنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۶۷۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان