//
کدخبر: ۲۱۴۹۸۰ //
رئیس پلیس سایبری کشور:

باند اسکیمر با کلاهبرداری ۷۰۰ میلیون ریالی در تهران متلاشی شد

رئیس پلیس سایبری کشور، از انهدام یک باند اسکیمر در تهران خبر داد و گفت: با اقدام پیشگیرانه پلیس تنها ۱۲ فقره پرونده در حال حاضر موجود است که تمام مبالغ آن بیش از ۷۰۰ میلیون ریال می شود.

باند اسکیمر با کلاهبرداری ۷۰۰ میلیون ریالی در تهران متلاشی شد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه خبری پلیس فتا، سردار وحید مجید افزود: یکی از شهروندان تهرانی با حضور در پلیس فتا با طرح شکایتی بیان کرد در اوایل تیر ماه سال جاری ۲۰۰ میلیون ریال به صورت اینترنتی از حسابم بدون اینکه خریدی در فضای مجازی انجام داده باشم، به سرقت رفته است.

وی ادامه داد: پرونده در دستورکار ماموران فتا تهران بزرگ قرار گرفت، نحوه دسترسی به اطلاعات بانکی شاکی در هاله ای از ابهام بود تا اینکه ماموران متوجه شدند، متهم لوازم یدکی خریده و با استفاده از کارت شاکی با خرید لوازم یدکی با خودروی وانت محل را ترک کرده است.

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: راننده وانت بار مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن دعوت به پلیس، در اظهاراتش بیان کرد: بار تحویلی را در اندیشه تخلیه کردم، در همین حین پرونده های مشابهی به دست پلیس رسید و مشخص شد تمامی شاکیان در یک میوه فروشی واقع در امیریه تهران که در حال حاضر تخلیه است، خرید انجام داده اند.

وی با اشاره به اینکه با ردگیری و بررسی میدانی مشخص شد کالای تحویلی در اندیشه شهریار تخلیه شده است، با مراجعه به فروشگاه های لوازم یدکی آن محدوده هویت خریدار بنام (ع - خ) شناسایی شد، اعلام کرد:  نامبرده با هماهنگی دادسرای مبارزه با جرایم رایانه ای دستگیر و در همان ابتدا اعتراف کرد که کارگر فردی بنام (آ – ه) هستم و او کارت را به وی تحویل داده است، در ضمن  اجناس خریداری شده نیز درب مغازه نامبرده قرار دارد.

رئیس پلیس فتا ناجا خاطر نشان کرد: در ادامه رسیدگی به پرونده کاراگاهان متوجه شدند فردی سابقه دار به نام (م - ه) در پرونده حضور دارد، وی در سال ۱۳۹۷ دستگیر شده و در حال حاضر با تامین وثیقه صادره آزاد است، در این خصوص نامبرده طی عملیاتی غافلگیرانه در اندیشه دستگیر شد و اقرار کرد :با یکی از دوستانم به نام (ن - آ) اقدام به کلاهبرداری و کپی از کارت بانکی افراد می کنیم.

وی در ادامه از دستگیری نامبرده ضمن هماهنگی با مراجع ذی صلاح در محله اندیشه خبر داد و گفت:در بررسی های فنی یک سری سر نخ هایی مربوط به جعل اسناد و اوراق از وی به دست آمد.

رئیس پلیس فتا ناجا اضافه کرد: متهم در ادامه اعترافاتش اقرار کرد :یک تیم کلاهبرداری داریم و مدیریت تیم به عهده  من است  به طوری که دستگاه اسکیمر را در اختیار (آ - ه) قرار می دهم و پس از کپی شدن کارت ها وی دستگاه را به من بر می گرداند  و در مرحله بعدی کارت های شهروندان را رایت می کردم و دوباره آنها را توسط افرادی نقد می کردیم.

سردار مجید تاکیدکرد: ماموران در بازرسی از محل اختفای متهم تعداد زیادی  مدرک دانشگاهی خام در تمامی مقاطع دانشگاهی به همراه هولوگرام مربوطه، تعدادی کارت ملی و شناسنامه متعلق به دیگران کشف  کردند.

این مقام ارشد انتظامی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هنوز فردی دیگر که کارت های شهروندان را در محله امیریه کپی می کرد، دستگیر نشده بود پرونده در حال رسیدگی قرار گرفت و مشخص شد وی به نام (ی - ز) به همراه همسر خود خارج از تهران است، در این حین ضمن هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از منزل متهم  تعدادی کارت بانکی چاپ شده و اوراقی که اطلاعات کارت بیش از ۲۰۰ نفر در آن نوشته شده بود کشف شد.

 اطلاعات کارت خود را در اختیار دیگران قرار ندهید

سردار مجید ادامه داد: نامبردگان دستگیر و پس از بررسی منزل استیجاریِ دومِ آنها حدود ۱۲۰ کارت بانکی چاپ شده، بیش از ۵ فقر کارت ملی هوشمند و ... کشف شد و پس از بررسی دستگاه ها مشخص شد اطلاعات بیش از ۵۰۰ کارت بانکی در آن موجود بوده که آماده چاپ شدن هستند.

وی از دستگیری چهار متهم در این خصوص خبر داد و گفت: با اقدام پیشگیرانه پلیسی تنها ۱۲ فقره پرونده در حال حاضر موجود است که تمامی مبالغ آن بیش از ۷۰۰ میلیون ریال است.

رئیس پلیس فتا ناجا به شهروندان هشدار داد: اطلاعات کارت خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و به صورت دوره ای رمز خود را تغییر دهند و درصورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir آن را ثبت کنند.

در یکی از روش های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه های خودپرداز و پوز، افراد سودجو با نصب قطعه ای سخت افزاری به نام اسکیمر اقدام به کپی برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی افراد می کنند.

اسکیمر دستگاهی است که از آن برای کپی کردن اطلاعاتی که در نوار مغناطیسی کارت های بانکی وجود دارد استفاده می شود و فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم افزاری خاص در کارت های بانکی خام کپی رایت کرده و می تواند از حساب قربانی برداشت وجه داشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۴۹۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان