//
کدخبر: ۱۸۲۹۹ //

واکنش های تازه به ضرب و شتم غیر انسانی پناهجوی ایرانی در لندن

واکنش‌ها به حمله دسته‌جمعی به یک نوجوان ایرانی در لندن همچنان ادامه دارد. این حادثه نژادپرستانه علاوه بر بازتاب گسترده در رسانه‌های گروهی انگلیس، از سوی چهر‌ه‌ها و فعالان سیاسی و مدنی انگلیس هم به شدت محکوم شده است.

واکنش های تازه به ضرب و شتم غیر انسانی پناهجوی ایرانی در لندن

به گزارش فرتاک نیوز، حمله‌ای که در آن یک پناهجوی کُرد در یکی از محله‌های جنوبی پایتخت بریتانیا به طرز فجیعی مورد ضرب و شتم گروهی قرار گرفت.

  این نوجوان ١٧ ساله که تاکنون نام او از سوی پلیس لندن اعلام نشده، به دلیل شدت جراحات وارده، با وضع وخیمی در یکی از بیمارستان‌های جنوب لندن بستری است. پلیس لندن هم روز گذشته ٣ مظنون دیگر را در این ارتباط دستگیر کرد تا شمار افرادی که به اتهام ضرب و شتم این نوجوان ایرانی در لندن بازداشت شده‌اند به ۹ نفر برسد.      

 این حادثه جمعه‌شب حوالی ساعت ١٢ نیمه‌شب وقتی اتفاق  افتاد که این تبعه ایرانی همراه دو نفر دیگر از دوستانش در ایستگاهی در یکی از خیابان‌های محله کرویدون در جنوب لندن منتظر اتوبوس بودند. به گفته شاهدان عینی افراد مهاجم ٢٠ تا ٣٠ نفر بوده‌اند که از یک کلوب شبانه در آن نزدیکی بیرون آمدند. حدود ١٠ نفر از مهاجمان پس از این‌که متوجه می‌شوند آن سه نفر پناهجو هستند، به سمت آنها یورش می‌برند و این نوجوان ایرانی را با مشت و لگد در خیابان کتک می‌زنند. دو دوست این تبعه نوجوان ایرانی دچار جراحت سطحی شدند  اما خودش به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستانی در همان حوالی منتقل ‌شد.

 روایت اهالی کرویدون از حمله به نوجوان ایرانی

یکی از ساکنان منطقه کرویدون لندن می‌گوید که یک گروه ٢٠ نفری حمله جمعی و کتک زدن نوجوان پناهجوی کُرد ایرانی را تماشا می‌کردند که با صدای آژیر پلیس پا به فرار گذاشتند. او   در محله‌ای که این حمله در آن اتفاق افتاده سکونت دارد، جزییات حادثه جمعه‌شب کرویدون را این‌گونه تعریف می‌کند: «جمعیت زیادی از کلوب بیرون آمدند. نمی‌توانستم ببینم چه کسی دارد چه کسی را کتک می‌زند. فقط یک نفر بود که به شدت کتک می‌خورد و با مشت و لگد به صورتش می‌کوبیدند. او همان پسری بود که کارش به بیمارستان کشید. هرکس می‌رسید به او یک مشت و لگد می‌زد. وقتی پلیس رسید، همه آنها پا به فرار گذاشتند.»

 یکی دیگر از شاهدان درباره این حادثه می‌گوید:  «با شنیدن صدای فریاد قربانی متوجه ماجرا شدم. معمولا جمعه‌شب‌ها بعد از خروج از کلوب از این سر و صداها زیاد است. از پنجره که نگاه کردم، دیدم گروهی دارند یک نفر را کتک می‌زنند. من همراه چند نفر دیگر آن طرف خیابان بودم اما کاری از دستمان برنمی‌آمد. نمی‌توانستیم جلوی ٣٠ نفر را بگیریم. وقتی همه متفرق شدند، ما به کمک آن جوان و دوستانش رفتیم. همان موقع هم پلیس و آمبولانس رسید.» او اضافه می‌کند:  «اصلا تصور نمی‌کردم که این یک حمله نژادپرستانه یا شبیه آن باشد. تعجب کردم چون از این اتفاق‌ها این‌جا نمی‌افتاد.»

 بازداشت ٣ مظنون دیگر

در همین حال پلیس لندن تاکنون ٩ مظنون را در این ارتباط دستگیر کرده است. یک مرد ٢٣ ساله ملقب به «G» ساکن کرویدون و یک مرد ٢٦ ساله دیگر ملقب به «H » و یک دختر نوجوان ١٧ ساله ملقب به «I»  به اتهام تلاش برای به قتل رساندن پناهجوی نوجوان ایرانی و  ایجاد اختلال در نظم اجتماعی یکشنبه‌شب به وقت لندن از سوی  اسکاتلندیارد بازداشت شدند.

 پیش از این هم پلیس لندن ٦ نفر را در رابطه با این حمله نژادپرستانه در منطقه کرویدون دستگیر کرده بود که یک زن ٢٠ ساله پس از چند ساعت بازجویی از میان آنها  آزاد شد، اما پنج مظنون دیگر که براساس اعلام پلیس لندن ٤ مرد و یک زن هستند، همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند. در همین حال پلیس لندن از ادامه تحقیقات در رابطه با حادثه جمعه‌شب گذشته در منطقه کرویدون خبر می‌دهد و از شاهدان خواسته تا اطلاعاتشان درخصوص این حادثه را در اختیار پلیس قرار دهند.

 کریس بلامیرز، افسر تحقیقات منطقه کرویدون با اشاره به انگیزه نژادپرستانه مهاجمان در تشریح یافته‌های پلیس درباره این حادثه گفت: «بر اساس یافته‌های اولیه، بر این باور هستیم که هشت نفر به فرد قربانی که با دو دوست دیگرش در ایستگاه اتوبوس مقابل یک کلوب شبانه منتظر ایستاده بودند، نزدیک شده و از او درباره هویتش سوال می‌کنند. زمانی که آنها متوجه می‌شوند او پناهجو است، به‌طور وحشیانه‌ای به او حمله می‌کنند و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.»

 این مقام پلیس متروپلیتن لندن همچنین درباره وضع نوجوان ایرانی گفت: «این پناهجوی ١٧ ساله  بر اثر این حمله دچار جراحات جدی در ناحیه سر و صورت شده است. جمجمه او شکسته و خون در مغزش لخته شده است. او  به یک بیمارستان در جنوب لندن منتقل شده و شرایط جسمی‌اش به دلیل ضربات وارد شده به سرش وخیم است.

 واکنش‌ها به حمله نژادپرستانه

اما واکنش‌ها به این حادثه دامنه‌دار شده تا فضای عمومی شهر لندن بیش از پیش تحت تاثیر این حمله نژادپرستانه قرار بگیرد. واکنش‌هایی که پس از وقوع این حادثه و رسانه‌ای شدن آن از سوی مقامات شهری و بعضا سیاسی بریتانیا شروع شد و با گذشت چند روز از آن حادثه ابعاد وسیع‌تری هم پیدا کرده است.

صادق‌خان، شهردار مسلمان لندن روز یکشنبه در پیامی توییتری این حمله را محکوم کرد و گفت: «جرایم مرتبط با تنفر در لندن و بریتانیا جایی ندارد.»

شهردار لندن با «بی‌رحمانه» و «نژادپرستانه» خواندن حمله به نوجوان ١٧ ساله ایرانی از محاکمه عاملان حمله جمعه‌شب لندن خبر داده است: «لندن، بریتانیا یا نقاط دیگر جای جرایم نژادپرستانه نیست. لندن شهری مخلوط از ملیت‌های مختلف است. ما نه‌تنها به تفاوت‌هایمان احترام می‌گذاریم بلکه آنها را جشن می‌گیریم. لذا آنهایی که می‌خواهند تخم جدایی و نفاق را در جامعه بکارند، موفق نخواهند شد. هر کسی که شاهد چنین رفتارهایی بود باید آن را سریع به پلیس گزارش بدهد چون این اقدامات به هیچ عنوان پذیرفته‌شده نیست. گوین بارول، نماینده مجلس عوام منطقه کرویدون از دیگر چهره‌هایی بود که به این حادثه واکنش نشان داد.

او با فرومایه خواندن حمله‌کنندگان به نوجوان ایرانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم بیشتر مردم منطقه کرویدون همانند من از این‌که جوانی برای کسب پناهندگی به کشور ما آمده و ظاهرا به دلیل پیشینه نژادی‌اش مورد حمله قرار گرفته است، وحشت‌زده شده‌اند. این جرمی تاسف‌آور است و امیدوارم کسانی که مسئول این حادثه هستند، به‌زودی دستگیر شوند و عدالت در مورد آنها اجرا شود.»

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر هم در پیامی که روز یکشنبه در صفحه توییترش منتشر کرد، ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه به پناهجوی ایرانی گفت: «از شنیدن خبر حمله به پناهجوی کُردی که در جست‌وجوی امنیت به این‌جا آمده بود، کاملا شوک زده شدم. برایش آرزوی سلامت کامل دارم.»

متحد علیه نژادپرستی و فاشیسم

دیانه آبوت، وزیر کشور کابینه در سایه حزب کارگر نیز روز یکشنبه ضمن محکوم کردن این حمله گفت: «متاسفانه این حمله بخشی از روند رو به افزایش جرایم ناشی از تنفر در انگلیس است و تاکنون دولت محافظه‌کار (ترزا می) نتوانسته است اقدام موثری در مقابل این حملات انجام بدهد.»

 او اضافه کرد: «ما باید این مسأله را روشن کنیم که نژادپرستی، تنفر و برداشت منفی علیه خارجی‌ها هیچ جایگاهی در کشور ما ندارد.» در همین حال، ده‌ها نفر از فعالان مدنی عصر روز یکشنبه در اعتراض به این حادثه و اعلام همبستگی با نوجوان ایرانی، در منطقه کرویدون در جنوب لندن تجمع کردند. تجمع‌کنندگان با حمل پلاکاردها و پارچه‌نوشته‌هایی که روی آن شعارهایی چون «علیه نژادپرستی در جنوب لندن بایستیم»، «متحد علیه نژادپرستی و فاشیسم» و «ما همه کرویدن هستیم»

نوشته شده نسبت به حادثه جمعه‌شب جنوب لندن واکنش نشان دادند. سخنرانان در این تجمع ضمن محکوم کردن این حادثه نژادپرستانه تأکید کردند که تعرض به کرامت انسانی برخلاف ارزش‌های هر فرهنگ، مذهب و ملیتی است.

سخنرانان عنوان کردند؛ وقوع این حادثه در منطقه کرویدن که گروه‌های مختلف قومی و نژادی در آن‌جا زندگی می‌کنند، تکان‌دهنده است. آنها تصریح کردند: «افرادی که این‌گونه اعمال ضدانسانی را صورت می‌دهند، از جنس ما نیستند.»

 

منبع: ایران آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۲۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان