//
کدخبر: ۹۸۷۸۲ //

اظهارات متفاوت عراقی ها درباره پایگاه نظامی آمریکا درسنجار

انتشار خبری مبنی بر تلاش نیروهای نظامی آمریکا برای تاسیس یک پایگاە دیگر نظامی این بار در منطقه سنجار (شمال غرب استان نینوا) در شمال عراق بار دیگر عرصه اظهارات ضد و نقیض مقامات عراقی شده است.

 اظهارات متفاوت عراقی ها درباره پایگاه نظامی آمریکا درسنجار
به گزارش فرتاک نیوز،

در حالی که منابع رسمی دولت مرکزی در بغداد هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده اند اظهارنظرهای متفاوت از سوی مسوولان محلی در این خصوص طی دو روز گذشته ادامه دارد.

سنجار در فاصلە 1٤٠ کیلومتری شهر موصل و از مناطق راهبردی مرزی بین عراق و سوریە می باشد.

'جلال خالو' معاون فرماندار منطقه سنجار یکی از نخستین مسوولان محلی بود که در گفتگویی با یک شبکه محلی گفت: 15 خودرو نظامی که متعلق به نیروهای آمریکا می باشند، روز جمعه به کوه های سنجار رسیدند و در دامنه کوه استقرار یافتند.

وی با اشاره به اینکه این نیروها در حال آماده سازی برای ساخت یک پایگاه نظامی بر روی کوه هستند که از نقاط مهم و راهبردی عراق می باشد و از شهرستان موصل مرکز استان نینوا حدود 125 کیلومتر با مرز سوریه فاصله دارد.

در این راستا برخی منابع نظامی تاکید کردند که در این پایگاه نیروهای عراقی و آمریکایی برای نظارت بر نوار مرزی عراق و سوریه در صحرای غربی نینوا مستقر خواهند شد.

در همین حال «محما خلیل» فرماندار شهر سنجار از توابع استان نینوا در گفتگو با رسانەهای کرد زبان اظهار داشت: شماری از سربازان آمریکایی با ادوات نظامی سنگین در ارتفاعات سنجار مستقر شدە و در شرف تاسیس یک پایگاە بزرگ نظامی در منطقە چلمیرا می باشند.

منطقە چلمیرا همان منطقه ای است که رژیم بعث در سال 1991 میلادی از این نقطە مواضع رژیم صهیونیستی را هدف حملات موشکی قرار داد.

فرماندار سنجار در خصوص علت حضور نیروهای آمریکایی در ارتفاعات سنجار تصریح کرد: نیروهای نظامی آمریکا از چندی پیش با هدف ممانعت از حضور و دخالت سایر نیروها از جمله حزب کارگران کردستان ترکیە در این مناطق مستقر شدە و در صدد تاسیس یک پایگاە نظامی می باشند.

«بابکر زیباری» یکی دیگر از فرماندهان پیشمرگە با تاکید بر اهمیت استراتژیک ارتفاعات سنجار مدعی شد: آمریکا از ترس این کە نیروهای ایرانی در این مناطق مستقر شدە باشند نیروهای خود را در این منطقە مستقر کردە چرا کە هر نیرویی در این مناطق مستقر شود مرز عراق و سوریە را در کنترل خواهد داشت.

وی در خصوص اهداف ارتش آمریکا از این اقدام بازهم ادعا کرد که این حضور بە منظور حفاظت از مرز سوریە و عراق می باشد کە هنوز احتمال بروز تهدید از سوی داعش در آن وجود دارد.

'مزاحم الحویت' سخنگوی عشائر عربی از مقامات محلی در سنجار نیز تاکید کرد که آمریکا دست به ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در سنجار زده است.

برغم اظهارات چندین مقام محلی، سرتیپ 'نجم الجبوری' فرمانده ستاد عملیات نینوا روز یکشنبه در سخنانی اقدام آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در این منطقه را رد و اظهارات الحویت را تکذیب کرد.

وی گفت این اظهارات با هدف ایجاد هرج و مرج بیان شده و باید برخورد قضایی مناسب با او بخاطر نشر اطلاعات غیر دقیق صورت گیرد.

الجبوری گفت هر گونه تصمیم و اقدام در این منطقه کاملا بدست عراقی هاست و هیچ کس نمی تواند تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد عملیات نینوا را نادیده بگیرد.

وی پیش تر در اظهارنظری گفته بود که که تیپ 15 و لشکر 37 که تابع تیپ زرهی نهم در ارتش عراق می باشند، ماموریت حمایت از نوار مرز صحرای سنجار به سمت صحرای شهر البعاج را بر عهده گرفته اند.

مناطق شمال غربی عراق هم مرز با شمال سوریه از حساسیت راهبردی و جغرافیای سیاسی فوق العاده ای برخوردار است و از زمان پایان اشغال نظامی داعش در این منطقه، منابع مختلف بارها از حضور و فعالیت های مشکوک آمریکایی خبر داده اند.

این اخبار هر بار نیز پس از یکی دو روز و اظهارات متناقض مقامات محلی به فراموشی سپرده می شود.

دولت مرکزی عراق معمولا درخصوص حضور یا عدم حضور نیروهای نظامی آمریکا در مناطق مختلف واکنش یا اظهارنظری نمی کند و همین امر بر دامنه شک و تردیدها می افزاید.

درهمین حال واشنگتن بارها به مناسبت های مختلف از زبان مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی خود به بهانه اینکه خطر داعش هنوز وجود دارد از نیت خود برای ادامه حضور در عراق بویژه در شمال و شمال غرب (مرز با سوریه) پرده برداشته است.

**فاجعه سنجار

ساکنان سنجار اکثریت ایزدی هستند که در معرض هجوم و تصفیه نژادی گسترده گروه تروریستی تکفیری داعش قرار گرفتند که این شهر را در تابستان 2014 تصرف کردند.

در جریان این هجوم، هزاران شهروند کرد ایزدی خانه و اموال خود را رها کرده و از دست گروه های تروریستی داعش فرار کردند اما بسیاری از مردان و زنان مسن نیز دستگیر و اعدام جمعی شده و صدها زن جوان نیز اسیر و مورد تجاوز قرار گرفته و یا در بازار برده های داعش در عراق و سوریه فروخته شدند.

نیروهای عراقی با حمایت تشکیلات الحشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه کرد عراق موفق شدند در نوامبر 2015 سنجار را پس گرفته و داعش را به طور کامل از آن بیرون کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۸۷۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان