//
کدخبر: ۹۰۴۳۴ //
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

برجام حاصل تلاش های واقعی و دیپلماسی است

سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نقل از رئیس این مجمع، برجام را حاصل تلاش های واقعی با روح دیپلماسی، گفت و گو، مذاکره و مصالحه دانست و بر حفظ آن تاکید کرد.

برجام حاصل تلاش های واقعی و دیپلماسی است
به گزارش فرتاک نیوز،

 برندن وارماافزود: میروسلاو لایچاک از حفظ برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می کند.

وی ادامه داد: رئیس هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل، همواره با پشتیبانی از چارچوب های این توافق، همه طرف ها را تشویق می کند تا با مشورت و رایزنی در چارچوب های تعیین شده در این توافق، نگرانی های خود را حل و فصل کنند.

برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) توافقی است که در سال 2015 بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به دست آمد. این توافق درباره مساله هسته ای ایران و دارای پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

بر اساس این توافق، دولت آمریکا باید برخی از تحریم های مربوط به مسایل هسته ای را اسقاط کند. این اقدام در دولت پیشین و دولت فعلی انجام شد اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژانویه اعلام کرد که او دیگر حاضر به ماندن در برجام نیست مگر آنکه اصلاحات مورد نظر او اعمال شود.

اگرچه ترامپ در طول سه ماه گذشته نگفته است که می خواهد چه تصمیمی درباره برجام اتخاذ کند اما در تازه ترین اظهار نظر گفت که می تواند بگوید ایران به هیچ وجه به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

این موضع ترامپ در شرایطی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران، پیش از این بارها اعلام کرده که به سمت ساخت سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هم مطابق بندهای برجام، بیش از 10 بار تایید کرده اند که ایران بر اجرای تعهدات خود تحت این توافق پایبند بوده است.

این تاییدیه های آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال انجام شدیدترین بازرسی ها از یک کشور عضو پیمان منع گسترش سلاح اتمی به دست آمده است که خود تمام ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی را رد می کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه در تازه ترین اجرای نمایش ضد ایرانی خود مدعی شد ایران اطلاعات درستی را درباره فعالیت های هسته ای ارائه نداده است و این در حالی است که این رژیم، مخفی ترین فعالیت های هسته ای را دنبال کرده وعضو پیمان های بین المللی مربوطه هم نیست.

فدریکا موگرینی مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بر بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی صحه گذاشته و معتقد است بر اساس برجام سازوکار بررسی عدول از تعهدات طرف ها تعیین شده و اگر هر طرفی اطلاعاتی دارد باید به کمیسیون مشترک برجام که او عهده دار مسئولیت آن است، ارائه دهد.

حال قرار است رئیس جمهوری آمریکا در 12 ماه مه تصمیم خود را درباره ادامه حضور کشورش به عنوان یکی از امضا کنندگان این توافق بین المللی اعلام کند اما اکثریت طرف ها و نهادهای بین المللی به جز رژیم صهیونیستی و سعودی از این توافق حمایت کرده اند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم در دیدار اخیر خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از این توافق بین المللی حمایت کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۰۴۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان