//
کدخبر: ۸۸۴۱۷ //
تحولات آفریقا

احتمال مرگ مغزی "حفتر"؛ مغرب با تحریک آمریکا وارد خط تحولات لیبی می‌شود

با گذشت چند رو از وخامت حال "خلیفه حفتر" فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی و انتقال او به یک بیمارستان در فرانسه، کشمکش بین کشورهای عربی و غیر عربی بر سر جانشین او بالا گرفته است.

احتمال مرگ مغزی "حفتر"؛ مغرب با تحریک آمریکا وارد خط تحولات لیبی می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه خبری "العربی الجدید" با گذشت چند رو از وخامت حال خلیفه حفتر فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی و انتقال او به یک بیمارستان در فرانسه، برخی منابع پارلمانی از طبرق احتمال دادند وی دچار مرگ مغزی شده باشد، آن هم در شرایطی که کشمکش بین کشورهای عربی و غیر عربی بر سر جانشین او بالا گرفته است.

آیا حفتر به وضعیت طبیعی باز می‌گردد؟

در این میان منابع پارلمانی طبرق فاش کردند، پزشکان حفتر تاکید کردند وی دچار مرگ مغزی شده و اکنون به تجهیزاتی مجهز شده است که فعالیت‌های حیاتی بدن را کنترل می‌کنند و محال است به وضعیت طبیعی بازگردد.

در همین ارتباط گفته می‌شود مغرب نیز اخیرا به تحریک آمریکا وارد خط بحران لیبی شده است تا طرف‌های درگیر را به بهره برداری از نبود حفتر برای تحقق توافق بیشتر سوق دهد.

رقابت پاریس و ابوظبی بر سر جانشینی حفتر

منابع مزبور یادآور شدند، مغرب بار دیگر نقش مشابه توافق "صخیرات" را برعهده گرفته است، اما این بار در نظر دارد وضعیت نهاد نظامی را به طور ریشه‌ای نهایی کرده و اختلاف‌ها بر سر آن را پایان بخشد، حال آنکه آمریکا بیش از پیش سرگرم پرونده لیبی است و همزمان با آن اختلاف بین جبهه حامیان حفتر و به عبارت بهتر ابوظبی و پاریس شدت گرفته و هر یک از این طرفین در تلاش برای حمایت از نامزد خود برای جانشینی حفتر هستند.

در این میان رباط تلاش دارد طرف‌هایی را از غرب لیبی و به عبارت بهتر طرابلس وارد صحنه تحولات لیبی کرده تا پست‌های مهمی را در فرماندهی نهاد ارتش بر عهده بگیرند؛ این اقدام در همراهی با نشست‌ها و ملاقات‌هایی است که اخیرا در قاهره صورت گرفت و هدف از آن ادغام گروه‌های مسلح در شرق و غرب لیبی بود تا از این طریق وضعیت چند دستگی در ارتش پایان یابد.

نبود حفتر  فرصتی برای پایان دسته بندی‌های سیاسی و امنیتی

به نظر می‌رسد نبود حفتر فرصت زیادی در اختیار دست اندرکاران پرونده لیبی قرار می‌دهد تا دسته بندی امنیتی و نیز سیاسی را در این کشور پایان دهند، بر این اساس که حفتر در سال‌های گذشته مانعی در مسیر دستیابی به هر گونه توافق در لیبی به شمار می‌آمد.

منابع پارلمانی همچنین اعلام کردند، حضور حفتر از نظر سیاسی و نظامی پایان یافته و فقط از او یک اسم باقی مانده است و کشورهای دست اندرکار تحولات لیبی به ویژه مصر در تلاش هستند که وضعیت واقعی او اعلام نشود تا در نبود یک نظامی دیکتاتور که با زور سلاح بر شرق لیبی حکومت می‌کرد، هرج و مرج و ناآرامی‌های مسلحانه در این منطقه به وجود نیاید.

به گفته این منابع، تمام تلاش‌های سیاسی موجود در لیبی برای همیشه متوقف شده است و اکنون امیدها به نشستی است که دست اندرکاران داخلی و بین‌المللی تحولات لیبی را گرد هم می‌آورد و به مثابه آغاز تحولات جدیدی در نبود حفتر خوهد بود و احتمال نزدیک شدن عملی بین دو طرف بحران در طبرق و طرابلس را فراهم می‌کند.

در این میان پیش بینی می‌شود نمایندگان طرابلس و پیش از همه "خالد المشری" وابسته به حزب عدالت و سازندگی در برخورد با مجلس نمایندگان کنونی انعطاف بیشتری نشان دهد تا از این طریق امکان توافق هرچه بیشتر بین دو طرف فراهم شود، همانطور که منافع جناح شرق لیبی ایجاب می کند که از فرصت کنونی استفاده کند؛ فرصتی که تا پیش از این به دلیل دسته بندی های سیاسی و نظامی  سخت در معرض تهدید قرار گرفته بود.

تلاش واشنگتن برای توافق بین پاریس و ابوظبی

بنابر اعلام منابع مزبور نمایندگان کشورهای بزرگ و چهره های سرشناس سیاسی در پشت پرده نشست رباط حضور خواهند داشت و علاوه بر این واشنگتن برخی طرف ها از جمله ابوظبی و پاریس را به توافق بر سر یک شخصیت نظامی مورد قبول از سوی تمام طرف های لیبی سوق خواهد داد تا هرج و مرج در دو سطح نظامی و سیاسی در لیبی پایان یابد.

نامزدهای جانشینی حفتر

"عبدالرزاق الناظوری" رئیس ستاد ارتش از سوی مجلس نمایندگان طبرق یکی از نام‌هایی است که در سطح بین المللی برای جانشینی حفتر مطرح است بر این اساس که درجه نظامی او بالاترین درجه بعد از حفتر است و علاوه بر این از حمایت قبیله‌ای گسترده ای  برخوردار است و از سوی همسر صالح نیز حمایت می‌شود.

همچنین "عبدالسلام الحاسی" یکی دیگر از نامزدها برای جانشینی حفتر است که به بسیاری از کشورهای غربی از جمله فرانسه و آمریکا نزدیک است و علاوه بر این در سازمان ملل شخصیت شناخته شده ای است زیرا رهبری نیروهای حافظ صلح در آفریقا را برعهده داشت و آمریکا نیز درخواست کرد فرماندهی آموزش نیروهای ویژه لیبی را در پایگاهی در غرب طرابلس برعهده بگیرد.

"شعیب الصابر" رئیس اطلاعات نظامی از دیگر افرادی است که نام او برای جانشینی حفتر مطرح است و هر چند در نبردهای حفتر حضوری نداشت اما نامزد قوی قبیله های "العبیدات" است که قوی ترین قبایل شرق لیبی بوده و همسر صالح نیز از همین قبایل است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۴۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان