//
کدخبر: ۸۷۳۳۲ //

لایحه عملیات نظامی فرامرزی آمریکا به سنا ارائه شد

سناتورهای آمریکایی لایحه ای را ارائه کردند، که در صورت تصویب، کنگره آمریکا مجددا صدور مجوز اقدامات علیه گروههای شبه نظامی را در عراق، سوریه و یا مکان های دیگر به اختیار خواهد گرفت.

 لایحه عملیات نظامی فرامرزی آمریکا به سنا ارائه شد
به گزارش فرتاک نیوز،

به گزارش رویترز، این لایحه دیروز (دوشنبه) در حالی ارائه شده است که قانونگذاران کنگره آمریکا به دنبال در اختیار گرفتن صدور مجوز یا حق اختیار تایید فعالیتهای نظامی از کاخ سفید هستند.

گروهی به ریاست سناتورها باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی و تیم کِین یک دمکرات این کمیته لایحه مجوز استفاده از قوای نظامی را پیشنهاد کرده اند که بر اساس آن مجوز تمامی اقدامات لازم و مناسب علیه گروههای شبه نظامی چون القاعده، طالبان، داعش و گروههای مرتبط با آنها صادر می شود.

لایحه پیشنهادی مربوط به صدور مجوز برای اقدامات نظامی علیه کشورها نیست و کارکرد آن فقط برای گروههای شبه نظامی است و همچنین تاریخی برای پایان اقدامات نظامی تعیین نخواهد کرد.

اعضای جمهوریخواه و دمکرات کنگره آمریکا مدتهاست این مسئله را مطرح کرده اند که قانونگذاران پس از حملات 11 سپتامبر 2001 اختیارات بسیار زیادی در امور نظامی به روسای جمهوری این کشور، آن هم بدون محدودیت زمانی، واگذار کرده اند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، کنگره و نه رئیس جمهوری حق صدور مجوز آغاز جنگ را دارد. اما روسای جمهوری این کشور از لایحه مجوز استفاده از قوای نظامی مصوب سال 2001 برای اقدامات علیه القاعده و گروههای مرتبط استفاده کردند. در سال 2002 نیز لایحه ای مشابه برای آغاز جنگ عراق تصویب شد.

باب کورکر در این باره اعلام کرد که از کمیته روابط خارجی سنا انتظار دارد بررسی لازم را پیرامون این موضوع در دستور کار قرار دهد و ظرف چند روز آینده در مورد یک لایحه جدید مربوط به مجوز اقدامات نظامی با دستور کنگره رای گیری شود. هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا مجلس نمایندگان آمریکا نیز بررسی این لایحه جدید را در برنامه خود دارد یا نه.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تصویب شده سپس به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور برسد.

مشاوران امنیت ملی ترامپ در برابر درخواست ها برای تصویب قانون جدید در مورد مجوز اقدامات نظامی فرامرزی مقاومت کرده اند. با این حال مایک پمپئو گزینه ترامپ برای سمت وزیر امور خارجه جدید آمریکا اخیرا موافقت ضمنی خود را بررسی اقدامات نظامی فرامرزی آمریکا توسط قانونگذاران به سناتورها اعلام کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۷۳۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان