//
کدخبر: ۸۶۸۹۸ //
سی ان ان:

سه ناو و یک زیر دریایی آمریکایی در حمله به سوریه شرکت کردند

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: در جریان حمله اخیر به سوریه آمریکایی از یک فروند زیردر یایی، سه رزم ناو و موشک های رادار گریز (JASSM ) 'جزم' استفاده کرد، در مجموع 105 فروند موشک علیه سه هدف در خاک این کشور بکار گرفته شد.

سه ناو و یک زیر دریایی آمریکایی در حمله به سوریه شرکت کردند
به گزارش فرتاک نیوز،

سی ان ان روز یکشنبه درباره این حمله هوایی که بامداد شنبه 25فروردین ماه توسط انگلیس، فرانسه و آمریکا صورت گرفت گزارش داد: دراین حمله یک مرکز تحقیقاتی در دمشق و دو انبار مهمات در نزدیکی 'حمص' مورد هدف قرار گرفتند.

'باربارا استار' خبرنگار بخش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) سی ان ان درباره جزئیات این حمله هوایی افزود: 105 موشک علیه این سه هدف در سوریه شلیک شد که مقام های پنتاگون اعلام کردند تاکنون گزارشی از تلفات غیر نظامی داده نشده و تمامی اهداف مورد اصابت قرار گرفته است.

این رسانه تصویری در ادامه افزود : برخی از موشک ها نیز از یک کشتی جنگی فرانسوی پرتاب شدند، همچنین حمله هایی توسط جنگنده های فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی جهت بمباران این اهداف انجام شد.

باربارا استار گزارش داد: در پشت پرده، پنتاگون نگران واکنش احتمالی روسیه و تشدید ابعاد این حمله بود، چراکه نیروهای روسیه در خاک سوریه مستقر هستند، اما پس از گذشت یک روز هیچ واکنش جدی به جز اظهارات خشمگینانه مسکو شاهد نبودیم.

***تصاویر ماهواره ای خلاف ادعای دمشق را نشان می دهد

درهمین حال ژنرال بازنشسته 'جان کربی' (John Kirby) سخنگوی سابق پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا بعنوان تحلیلگر نظامی درباره جزئیات بیشتر این حمله به سی ان ان گفت: دمشق می گوید موشک های شلیک شده از سوی غرب را رهگیری و مورد اصابت قرار داده اما بنابر تصاویر ماهواره ای، خلاف ادعای دمشق را نشان می دهد، چرا که سه ساختمان که بعنوان مرکز تحقیقات دردمشق در تصاویر ماهواره ای وجود داشت، در تصاویر بعدی ماهوره ای وجود ندارند.

کربی افزود: موشک های 'تاما هاک' دراین حملات به کار گرفته شده که از رزم ناو های فرانسوی و آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه، دریای سرخ و دریای عرب شلیک شدند ، درحقیقت 70 درصد از موشک هایی که دراین حمله هوایی به کار گرفته شد، موشک های تاما هاک بودند.

کربی در ادامه گفت: تنها شلیک موشک از ناوهای جنگی نبود بلکه جنگنده های انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی نیز دراین بمباران شرکت کردند، آمریکا با استفاده از بمب افکن 'بی-1' اقدام به پرتاب 19 موشک رادار گریز 'جزم' (JASSM) کرد، 'نوع پیشرفته و هوا به زمین موشک تام هاک .'

وی افزود: انگلیس نیز با استفاده از جنگنده های 'تورنادو' و' تیفون' هشت موشک 'استورم شدو' (Storm Shadow) پرتاب کرد و فرانسه نیز با جنگنده های 'رافائل' و 'میراژ' اقدام به پرتاب موشک 'اسکالپ' (Scalp)کرد.

*** ایران و روسیه بر بشار اسد فشار خواهند آورد

'ریک فرانکونا' (Rick Francona) سرهنگ بازنشسته و وابسته سابق نظامی آمریکا در سوریه درباره این حمله هوایی به سی ان ان گفت:این حمله که در نتیجه به کار گرفتن حمله شیمایی از سوی دمشق بود، برای من باعث تعجب است چرا که بشار اسد نیازی برای به کار گرفتن سلاح شیمایی علیه شهر دوما نداشت، او با یاری روسیه در آستانه پیروزی، تصرف و حصول توافق دراین شهر بود، اما آنچه من فکر می کنم این است که اکنون مسکو بر بشار اسد فشار خواهد آورد تا از حملات شیمایی استفاده نکند.

فرانکونا گفت: مسکو می داند که چنین اقدامی از سوی دمشق منجر به ورود نظامی قدرت های بیرونی یعنی انگلیس، فرانسه و آمریکا خواهد شد که این موضوع خطر گسترش درگیری با روسیه را به دنبال خواهد داشت، چرا که روسیه در سوریه به آنچه می خواست دست یافته است، از موضع قدرت در سوریه برخوردار است و دو پایگاه نظامی در سوریه دارد .

این وابسته سابق نظامی آمریکا در سوریه درادامه گفت: اکنون ایران، ترکیه و روسیه قدرت های تصمیم گیر درسوریه هستند و نمی خواهند تا این وضعیت برهم خورد و آنها بر اسد فشار خواهند آورد تا از سلاح شیمایی استفاده نکند.

 آمریکا، انگلیس و فرانسه بامداد شنبه (25 فروردین) به سه هدف در سوریه حمله کردند که به ادعای آنها اماکن تولید و نگهداری سلاح های شیمیایی بوده است.

پروژه حمله به سوریه هنگامی کلید خورد که تروریست های سوری مدعی شدند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (18 فروردین ماه) هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و ‌در جریان آن 75 سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند‎. بهانه حمله به سوریه ادعای استفاده دمشق از سلاح شیمیایی در حمله به دوما بود؛ ادعایی که هیچ ناظر بین المللی آن را تایید نکرده است.

آمریکا پس از یک هفته هیاهو درباره ادعای حمله شیمیایی به شهر دوما و خط و نشان های توییتری ترامپ برای اقدام نظامی علیه سوریه، بامداد شنبه 105 فروند موشک با همکاری انگلیس و فرانسه به خاک سوریه شلیک کرد.

درهمین حال 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس که بدون کسب موافقت پارلمان دست به چنین اقدامی زده است طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران حمله به سوریه را «اقدامی قانونی، درست و در جهت منابع ملی انگلیس» توصیف کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۶۸۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان