//
کدخبر: ۸۶۸۹۱ //

بن بست غرب در سوریه

تحلیلگران آمریکایی اعتقاد دارند اگرچه هدف اصلی کاخ سفید از دخالت در امور سوریه مقابله با قدرت ایران و حفاظت از رژیم صهیونیستی بوده است اما حمله نظامی اخیر پیامدهای سخت و عمیقی را در حوزه سیاست داخلی و بین المللی آمریکا خواهد داشت.

 بن بست غرب در سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

 استناد به شواهد مبهم در زمینه تولید و استفاده از سلاح شیمیایی که تنها دولت و تحلیلگران غربی از آن خبر دارند بار دیگر به دستاویز غرب برای تجاوز به یک کشور بی دفاع تبدیل شد.

همچون اسناد ادعایی در سال 2003 در مورد عراق و اتفاقات سال گذشته در سوریه، تسلیحات کشتار جمعی فصل مشترک ادعاهای سه کشور قرار گرفت و بامداد روز گذشته 25 فروردین ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه با شلیک بیش از 100 موشک و حملات هوایی خاک سوریه را مورد هدف قرار دادند.

این حملات در حالی صورت گرفت که دولت سوریه حمله شیمیایی به دوما را تکذیب کرد و روسیه نیز داستان حمله شیمیایی را صحنه‌ سازی یک دولت غربی (بریتانیا) دانست. اما غربی ها پیش از انجام تحقیقات بی طرف بر طبل جنگ کوبیدند و همان کاری را که از مدت ها قبل برنامه ریزی کرده بودند اجرایی ساختند.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش خود ضمن موفقیت آمیز دانستن تجاوزها اعلام کرد : هدف حملات تغییر بشار اسد نیست و مدعی شد تنها نابودی سلاح های شیمیایی این کشور بوده است.

**هدف نهایی آمریکا از حمله به سوریه

کاخ سفید از مدت ها قبل حامی شورشیان به اصطلاح میانه روی سوریه در جنگ با بشار اسد بوده است اما نکته مهم و اصلی این حمایت از نگاه رسانه های آمریکایی حمایت از رژیم صهیونیستی، مقابله با نفوذ منطقه ای ایران و وادار کردن تهران به انجام مذاکره بیشتر هسته ای بود.

نیویورک تایمز اعتراف می کند که سوریه مهمترین جبهه نبرد با نفوذ ایران است و حمله مستقیم و گسترده به سوریه این پیام را به تهران می فرستد که آمریکا حضور ایران در این کشور و تهدید کشورهای همسایه (رژیم صهیونیستی) را تحمل نمی کند.

این روزنامه افزود: حمله نظامی محدود از وقوع جنگی تازه در شمال اسرائیل پیشگیری کرده و روسیه را وادار می سازد به پیامد ماجراجویی های خود در سوریه فکر کند .

کاخ سفید بر این اعتقاد است با حمله ، مساله سوریه حل نمی شود بلکه این تلاش آغازی برای حل مشکلات است. سوریه از نگاه غرب اکنون کشوری ناقض هنجارهای اخلاقی به شمار می رود که تهدیدی را برای متحدان منطقه ای واشنگتن ایجاد کرده و فرصتی را برای دشمنان اصلی آمریکا (روسیه و ایران) پدید آورده است.

براساس ارزیابی روزنامه وال استریت ژورنال «کاخ سفید باید اسد و نزدیکان وی را به صورت مستقیم هدف بگیرد و همان کاری را انجام دهد که در سال 2003 در عراق و در سال 2011 در مورد اسامه بن لادن انجام داد». در این صورت بازی در سوریه به نفع آمریکا و متحدان آن تغییر می کند.

**نگرانی از آینده

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند شرایط موجود بیشتر از همه ناشی از راهبرد اشتباه یا نداشتن استراتژی از سوی ترامپ به مسائل است.

گروه های ضد جنگ در غرب به سرعت به این اتفاقات واکنش نشان دادند و نسبت به عواقب این اقدامات نسنجیده در بلندمدت هشدار دادند.

موسسه Peace Action حملات ، به رهبری ترامپ را عجولانه و بدون تفکر، خطرناک و نقض آشکار قوانین داخلی و بین المللی توصیف کرد که در نهایت باعث به مخاطره افتادن جان نزدیک به 2 هزار نیروی آمریکایی و تنش بیشتر با متحدان سوریه می شود.

در واقع چالش آمریکایی ها انجام حمله نیست بلکه دوره پس از حمله اهمیت بیشتری دارد زیرا روسیه تقریبا تنها کشوری است که می تواند از نظر هسته ای و نظامی با آمریکا مقابله کند. به همین دلیل در مورد پاسخی که وزارت امور خارجه و سفیر این کشور در آمریکا از آن سخن می گویند هراس هایی وجود دارد.

یک اقدام عملی تند که حاصل همفکری مشاوران نزدیک با ترامپ به شمار می رود می تواند تاکتیکی فاجعه آمیز در سیاست خارجی باشد. رئیس جمهوری آمریکا یک هفته قبل سخن از خروج از سوریه می زد و چند روز بعد این کشور را تهدید نظامی می کند.

نمونه دیگر تناقض رفتاری و رویکردی ترامپ از سوی روزنامه یو.اس.ای تودی بیان شد. ترامپ بارها از رقیب انتخاباتی خود انتقاد می کرد که نباید اسرار جنگی و نظامی را منتشر کند. وی حتی 5 سال پیش در یک گفت وگوی تلویزیونی در انتقاد از دولت باراک اوباما عنوان داشت دشمنان نباید از زمان حملات آمریکا با خبر باشند. اما در چند روز اخیر سخنان و پیام های رئیس جمهوری آمریکا برخلاف همه ادعاهای پیشین بود. گرچه این حملات آتشین بود اما تعجب آور نبود و دشمنان هم از آن اطلاع داشتند.

در این شرایط معلوم نیست هفته آینده دولت ترامپ چه تصمیمی را خواهد گرفت. شبکه خبری سی.ان.ان نوشت: از نگاه افکار عمومی جهان این سیاست های متضاد آشکار می سازد که ایالات متحده نمی تواند راهبردی را اتخاذ کند که در سطح جهانی قانع کننده باشد.

از دیگر انتقادها به سیاست های ترامپ این است که به دنبال تایید کنگره برای اقدام نظامی در سوریه نیست. اقدام یک جانبه موشکی از سوی ترامپ ممکن است بحران پیچیده کنونی را از کنترل خارج سازد.

سی.ان.ان اعتقاد دارد: این که ابتدا «بمب بریز و سپس در مورد آن تفکر کن» رویکردی ناموفق و غیرقانونی است زیرا رئیس جمهوری نمی تواند بدون مجوز کنگره حمله موشکی یا هوایی انجام دهد یا از نیروی زمینی علیه دولت اسد استفاده کند.

نشریه پلتیکو نیز نگاه مشابهی را به واکنش کاخ سفید به حملات شیمیایی مبهم هفته پیش در دومای سوریه دارد و نوشت برخی اعضای کنگره این حملات را غیرقانونی اعلام کردند زیرا بدون کسب مجوز از این نهاد صورت گرفت. سناتور «تیم کاین» تاکید کرد که رئیس جمهوری نمی تواند هنگامی که تهدیدی علیه جان آمریکایی ها وجود ندارد یک جنگ را شروع کند. ترامپ اکنون سوریه را بمباران کرد حال وی مانعی را نمی بیند که این اقدامات مشابه را علیه برخی کشورهای دیگر انجام دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۶۸۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان