//
کدخبر: ۸۵۶۸۴ //

تحرکات بارزانی با هدف بازگشت به عرصه سیاسی عراق و نظرات مخالفان

یک رسانه کردی از تلاش‌های حزب دموکرات کردستان عراق با هدف بازگشت مسعود بارزانی به عرصه سیاسی پس از انتخابات پارلمانی این کشور پرده برداشته است.

تحرکات بارزانی با هدف بازگشت به عرصه سیاسی عراق و نظرات مخالفان
به گزارش فرتاک نیوز،

هفته نامه محلی آژانس در اقلیم کردستان عراق در گزارشی اعلام کرده است که حزب دموکرات کردستان تحرکاتی را با هدف تشکیل یک جبهه سیاسی پس از انتخابات پارلمانی عراق آغاز کرده است، تحرکاتی که واقعیت آن به احیای نقش سیاسی مسعود بارزانی پس از کناره‌گیری از قدرت در پی شکست رفراندوم جدایی از عراق برمی‌گردد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق پس از چندین دوره تمدید دوره ریاست خود بالاخره با شکست رفراندوم جدایی از عراق در اواخر اکتبر سال 2017 از سمت خود کناره‌گیری کرد، اما اغلب اختیارات خود را به برادرزادهاش نچیروان بارزانی به عنوان نخست وزیر حکومت محلی اقلیم واگذار کرد.

اینک و با نزدیک شدن به انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی عراق، حزب دموکرات کردستان عراق در پی تشکیل جبهه متحد سیاسی با هدف احیای نقش مسعود بارزانی است.

نوری محمدعلی از اعضای ارشد حزب دموکرات کردستان عراق با تایید تحرکات انتخاباتی این حزب گفته است که به دلیل مشغول بودن احزاب و جریان‌های سیاسیکردی به فعالیت‌های انتخاباتی، تشکیل جبهه متحد سیاسی کردها به پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق موکول شده است.

حزب دموکرات کردستان عراق به دنبال شکست رفراندوم در تلاش است خود را از حاشیه تحولات اقلیم کردستان و حتی عراق به متن بازگردانده و از سوی دیگر نیز تصمیم‌گیری نهایی را درباره روابط اربیل - بغداد به مسعود بارزانی واگذار کند.

یک عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان هم تایید کرده است که حزب بارزانی در پی تشکیل جبهه ای سیاسی علیه بغداد است. سامان گرمیانی در عین حال گفته است که چنین درخواستی تاکنون به صورت رسمی به این حزب ارائه نشده است و این شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان است که درباره پیوستن به جبهه سیاسی مورد نظر بارزانی تصمیم گیری خواهد کرد.

اختلافات داخلی اقلیم کردستان عراق به ویژه در فضای پسا رفراندومی و تشکیل ائتلاف سه گانه اپوزیسیون علیه حکام اقلیم، نیل به مقصود بارزانی را تا حدی با مشکل روبرو کرده است.

فیصل محمد صالح عضو شورای ملی جنبش تغییر در این خصوص اعلام کرده است که دوران بارزانی با هدف کسب اعتماد و فرصت دوباره رهبری اقلیم کردستان عراق به سر رسیده است، وی فرصت‌های گذشته خود را به کار گرفته و با شکست روبرو شده است.

یک عضو شورای رهبری جماعت اسلامی کردستان هم معتقد است که قانون اساسی عراق در این دوره فصل الخطاب است و هیچ حزب و جریانی نمی‌تواند اراده خود را بر دیگران تحمیل کند. سلیم کویی اعلام کرده است که اقلیم کردستان عراق باج سیاست‌های اشتباه گذشته را داده و وضعیت کنونی برآیندی از سیاست اجرایی احزاب حاکم این منطقه است.

وی تاکید کرد: زمان آن به سر رسیده است که تنها یک نفر به عنوان سخنگوی کردها خود را معرفی کند و خیالات رسیدن به دولت مستقل کردی هم ثمری نداشته است، لازم است به قانون اساسی عراق بازگردیم و کردها هم بر این اساس مذاکره خواهند کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه گرمیان در اقلیم کردستان عراق هم انگیزه حزب دموکرات کردستان را از تشکیل چنین جبهه‌ای اینگونه تشریح کرده است: حزب دموکرات کردستان عراق در تمام موضوعات اصلاحات، رفراندوم و حکمرانی اقلیم کردستان با شکست روبرو شده است، از این رو در تلاش است با تشکیل چنین جبهه‌ای افکار عمومی را از توجه به شکست‌های خود منحرف کند.

تلاش‌های حزب بارزانی پس از آن صورت می‌گیرد که اکراد عراقی وضعیت اقلیم کردستان و شکست‌های رفراندومی را متوجه حزب دموکرات کردستان می‌دانند و معتقدند که این حزب با برگزاری رفراندوم جدایی از عراق، مسبب خلق این وضعیت، بدون توجه به پیامدهای آن بوده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۵۶۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان