//
کدخبر: ۸۳۴۴۶ //

برگزاری تظاهرات اعتراضی در لندن علیه جنگ در یمن

ده‌ها تن از فعالان سیاسی و طرفدار حقوق بشر در انگلیس عصر دوشنبه به مناسبت سومین سالروز تجاوز نظامی ائتلاف با سرکردگی عربستان به یمن و در اعتراض به حمایت های تسلیحاتی لندن از ریاض در خیابان های لندن تظاهرات سکوت به راه انداختند.

برگزاری تظاهرات اعتراضی در لندن علیه جنگ در یمن
به گزارش فرتاک نیوز،

شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی که از میدان مشهور ترافلگار لندن تا مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس ادامه داشت، شعار نوشته‌هایی همچون 'جنگ را متوقف کنید'، 'فروش اسلحه به عربستان را متوقف کنید' و 'چرا بمب های خوشه ای علیه مرم یمن استفاده می شود' در دست داشتند.

برخی از معترضان همچنین جنایت‌های رژیم آل سعود در منطقه را به تصویر کشیده و در دست داشتند.

«کریس هازارد» نماینده پارلمان انگلیس از حزب ایرلندی «شین فین» نیز به منظور ابراز همدردی با مردم در این تظاهرات حضور داشت. «کیم شریف» کارشناس حقوقی یمنی تبار ساکن انگلیس ضمن ارائه توضیحاتی درباره بحران انسانی یمن از وی خواست تا از نفوذ سیاسی خود استفاده کرده و از دولت انگلیس بخواهد دست از حمایت تسلیحاتی ریاض بردارد.

هازارد سپس در گفت وگو با خبرنگاران گفت: حزب شین فین بارها بحران انسانی در یمن را در ملاقات با مقامات دولت انگلیس مطرح کرده و خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شده است.

وی با اشاره به سیاست های مداخله جویانه لندن در امور ایرلند نیز اظهار داشت از این منظر با مردم یمن ابراز همدردی می کند و از نفوذ خود استفاده خواهد کرد تا پایان جنگ در یمن را مورد تاکید قرار دهد.

ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال 94 به‌صورت بی‌وقفه، یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است.

وزارت آموزش و پرورش یمن شنبه گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد از مجموع 2 هزار و 641 مرکز آموزشی آسیب دیده طی سه سال جنگ 293 مرکز به طور کامل ویران و 2 هزار و 348 مرکز به صورت جزیی تخریب شده است.

انگلیس از زمان آغاز این حملات، مجوز فروش حدود چهار میلیارد پوند به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

اسکای نیوز ماه گذشته در گزارشی از افزایش چشمگیر صدور مجوز فروش اسلحه به ریاض از زمان نخست‌وزیری «ترزا می» خبر داد.

در این گزارش آمده است که در بازه زمانی جولای 2016 تا سپتامبر 2017 بیش از 50 'مجوز فروش آزاد اسلحه' به عربستان صادرشده که این رقم در قیاس با 32 مجوز صادرشده در مدت مشابه قبل از آن، 56 درصد افزایش نشان می‌دهد.

انگلیس همچنین در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به لندن تفاهم نامه ای را امضا کرد که بر اساس آن 48 جنگنده پیشرفته تایفون به ریاض می فروشد.

این در حالی است که تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی کارزار مبارزه با تجارت اسلحه نشان می‌دهد که اکثر مردم انگلیس با معاملات تسلیحاتی کشورشان با ریاض مخالف هستند. بر اساس این نظرسنجی تنها 6 درصد مردم انگلیس حامی همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض بوده و مابقی یعنی 94 درصد به‌شدت با این همکاری مخالف‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اخیرا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته ولیعهد عربستان را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن تحت پیگرد قانونی قرار داده و مجازات کند.

احمد بن شمسی سخنگوی این سازمان اعلام کرد: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، به‌ عنوان وزیر دفاع و یکی از رهبران بارز عربستان مسئول همه حوادثی است که در یمن رخ می‌دهد. به همین دلیل از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم تحریم‌ها و مجازات‌هایی علیه وی اعمال کند، چرا که ائتلاف عربستان به شکل فاجعه باری قوانین بین‌المللی جنگی را نقض کرده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۳۴۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان