//
کدخبر: ۸۱۵۵۶ //

لندن یکه‌تاز تنش در روابط با مسکو

دولت محافظه‌کار انگلیس روز چهارشنبه پس از پایان مهلت 24 ساعته ای که خود برای پاسخگویی مسکو درباره چگونگی مسمومیت جاسوس اسبق روس در انگلیس تعیین کرده بود، اقدام به اخراج 23 دیپلمات روس از خاک خود کرد و بدین ترتیب روابط دو کشور را به اوج تیرگی کشاند.

 لندن یکه‌تاز تنش در روابط با مسکو
به گزارش فرتاک نیوز،

 نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه طی اظهاراتی در پارلمان این کشور اظهار داشت که به‌رغم مهلت تعیین‌شده از سوی کشورش برای ارائه توضیح درباره چگونگی مسموم شدن سرگئی اسکریپال در خاک انگلیس، هیچ توضیح قانع‌کننده و معتبری را از مسکو دریافت نکرده و انگلیس چنین رفتاری را به‌منزله تحقیر خود می‌پندارد.

 

وی با اشاره به این مطلب که اخراج دیپلمات‌های روس در تاریخ 30 سال گذشته انگلیس بی‌سابقه است ادعا کرد: این تصمیم نشان می‌دهد این اولین باری نیست که دولت روسیه علیه کشور انگلیس اقدام می‌کند.

 

ترزا می بیان داشت که این کشور تمام تماس‌های سطح بالا با مسکو ازجمله دعوت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به لندن را به حالت تعلیق درآورده و سفر مقامات انگلیسی به بازی‌های جام جهانی در مسکو را لغو کرده است.

 

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که انگلیس دارایی آن دسته از مقامات روس را که ثابت شود، تهدیدی علیه این کشور به شمار می‌روند، مسدود خواهد کرد.

 

در واکنش به این اظهارات الکساندر ولادیمیرویچ سفیر روسیه در انگلیس، اتهامات لندن را غیرقابل‌قبول و تحریک‌آمیز توصیف کرده و اظهار داشت که مسکو معتقد است تصمیم امروز انگلیس ارتباطی با حادثه مسمومیت سرگئی اسکریپال ندارد و یک تحریک جدی به شمار می‌رود.

 

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اخراج دیپلمات‌های این کشور از خاک انگلیس را به‌شدت محکوم و عنوان کرد: انگلیس بجای تکمیل تحقیقات و به‌کارگیری سازوکارهای بین‌المللی ازجمله در چارچوب سازمان منع تسلیحات شیمیایی که روسیه برای آن آماده بود مجموعه اقداماتی را در راستای رویارویی با مسکو انجام داد.

 

در این بیانیه آمده است: بدیهی است که دولت انگلیس با متوسل شدن به شیوه‌های یک‌جانبه و غیر شفاف تحقیق درباره این حادثه، بار دیگر تلاش کرد تا کارزار ضد روسی راه بیندازد.

 

بااین‌حال مقامات انگلیسی که از دوشنبه گذشته پویش ضد روسی خود را با جدیت پی‌ریزی کرده در تماس تلفنی با مقامات کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند تا اجماعی را علیه مسکو تشکیل داده و پیش درآمدی را بر تحولات امروز ترتیب دهند. اکثر مقامات این کشورها ضمن اعلام حمایت از موضع لندن خواستار جبهه‌گیری متحدی علیه مسکو شدند. بوریس جانسون نیز امروز با انتشار پیامی در توییتر از تماس خود با «جنز استولتنبرگ» دبیر کل سازمان آتلانتیک شمالی‌ (ناتو) و اعلام حمایت وی علیه اقدامات تهاجمی مسکو خبر داد.

 

آخرین باری که روابط لندن و مسکو بر سر مرگ مشکوک الکساندر لیتویننکو جاسوس پیشین روسیه و منتقد کرملین تیره شده بود، این کشور 4 دیپلمات روس را از خاک انگلیس اخراج کرد.

 

لیتویننکو که از مخالفان سیاسی پوتین بود، در نوامبر 2006 پس از نوشیدن یک فنجان چای دریکی از هتل‌های لندن مسموم شد. آزمایش‌ها نشان داده که چای وی حاوی یک ایزوتوپ نادر به نام پلوتونیوم 210 بوده که تشخیص آن دشوار است.

 

همچنین مرگ مشکوک روز گذشته یک منتقد پوتین به نام «نیکولای گلاشکوف» در جنوب لندن نیز دامنه اختلافات میان دو کشور را عمیق‌تر کرد به‌طوری‌که پلیس ضد تروریسم انگلیس مسئولیت تحقیق و کشف ارتباط این حادثه با پرونده سرگئی اسکریپال را برعهده‌گرفته است.

 

نیکولای گلاشکوف با بوریس برزوفسکی سرمایه‌دار روس و از مخالفان سرسخت پوتین که جسدش در سال 2013 در لندن پیدا شد، رابطه نزدیکی داشته و پیش از مرگش در مصاحبه با گاردین نسبت به ترور اتباع روس در انگلیس ابراز نگران کرده بود.

 

ناظران سیاسی در انگلیس بر این باورند که تحولات ضد روسی به رهبری انگلیس تأثیری بر سیاست‌های مسکو و کاهش محبوبیت پوتین در انتخابات پیش رو در روسیه نخواهد گذاشت و تنها دو کشور را در مسیر جنگ سرد قرار می‌دهد.

 

آن‌ها بر این باورند که اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات سیاسی و رویارویی دو کشور ایفا کند.

 

جاناثان فرایر روزنامه‌نگار انگلیسی عنوان کرد که گام بعدی ترزا می پس از اخراج دیپلمات‌های روس، کسب اجماع جهانی برای اعمال تحریم‌های سنگین علیه مسکو و جنگ سایبری خواهد بود.

 

بااین‌حال رابرت هانیگان رئیس پیشین ستاد ارتباطات دولت انگلیس (نهاد جاسوسی انگلیس) نسبت به شکل‌گیری جنگ سایبری میان لندن و مسکو هشدار داد و تصریح کرد که چنین تقابلی به سود هیچ‌کدام از طرفین نیست.

 

وزارت خارجه روسیه تاکنون چندین بار سفیر انگلیس را احضار کرده اما رسماً درباره اخراج دیپلمات‌های انگلیسی از خاک این کشور اظهارنظری نکرده است؛ بااین‌حال انتظار می‌رود که این کشور نیز اقدام مشابهی را در دستور کار خود قرار دهد.

 

'سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روس و دخترش یولیا که دو هفته پیش براثر تماس با یک ماده سمی، بی‌هوش بر روی نیمکتی پیدا و در بیمارستانی در جنوب انگلیس بستری شدند که حال هر دوی آن‌ها وخیم گزارش‌ شده است.

 

به منابع انگلیسی، ماده یادشده بسیار سمی و خطرناک است به‌طوری‌که باعث ازکارافتادن سیستم عصبی و به‌تدریج باقی اعضای بدن می‌شود. این مواد اغلب از طریق دهان یا بینی وارد بدن می‌شود، اما امکان جذب آن‌ها از طریق چشم یا پوست هم وجود دارد.

 

اسکریپال که در سال 2006 در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به 13 سال حبس محکوم شد، متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 انگلیس قرار داده است.

 

وی در سال 2010 در جریان تبادل جاسوسان میان آمریکا و روسیه، به انگلیس پناهنده شد که در آن مبادله ، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۱۵۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان