//
کدخبر: ۷۹۵۷۶ //

واکنش نیچروان و مسعود بارزانی به تصویب لایحه بودجه عراق

در پی تصویب بودجه عراق و اختصاص سهمیه 12 درصدی به اقلیم کردستان عراق، نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم در کنفرانسی مطبوعاتی در اربیل از این اقدام بشدت انتقاد کرد.

 واکنش نیچروان و مسعود بارزانی به تصویب لایحه بودجه عراق
به گزارش فرتاک نیوز،

وی روز یکشنبه در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد شهروندان کردستان عراق امید زیادی به وعده های دولت عراق بسته بودند و ما هم هرچه در توان داشتیم انجام دادیم اما آنها به وعده خود عمل نکردند.

 

نیچروان بارزانی اضافه کرد: اصل مشارکت همه عراقی ها در حاکمیت با تصویب بودجه عملا نقض شده و این هم باعث نگرانی ماست.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق همچنین از فواد معصوم رئیس جمهوری عراق خواست در این خصوص صریحا موضع گیری کند.

 

نامبرده در ادامه گفت: من هنوز نسبت به حل اختلافات با بغداد ناامید نشده ام و اگر روزی هم ناامید شوم قطعا آن را بصورت شفاف با مردم کردستان عراق مطرح خواهم کرد.

 

نیچروان بارزانی در خصوص موضع دولت محلی در قبال بودجه نیز تصریح کرد که موضع کردستان عراق همان موضع فراکسیونهای کردی است که بودجه کنونی را در پارلمان عراق رد کردند و ما از این موضع حمایت می کنیم.

 

در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه همکاریها با بغداد نیز بارزانی با اشاره به اینکه بغداد متعلق به همه عراقیها است گفت: با تلاشهای خود با بغداد برای حل اختلافات ادامه خواهیم داد و این ادامه تلاشها به این منظور است که منافع کردستان عراق را تامین کنیم .

 

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اضافه کرد که کردستان عراق منتظر اجرای توافقاتی است که با بغداد منعقد نموده است.

وی در خصوص ادامه پرداخت حقوق کارکنان در کردستان عراق نیز اظهار کرد: براساس درآمدهای کنونی به پرداخت حقوق کارکنان ادامه خواهیم داد اما متاسفانه بعد از اتفاقات کرکوک در سال گذشته درآمدهای اقلیم کردستان عراق به نصف کاهش پیدا کرده است.

 

از سوی دیگر مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز با صدور بیانیه ای تصویب سهمیه 12 درصدی از محل بودجه عراق برای اقلیم کردستان عراق را نقض صریح شراکت سیاسی میان عراقیها دانست.

وی در بیانیه خود که روز یکشنبه منتشر کرد آورده است: آنچه به نام تصویب بودجه در پارلمان عراق اتفاق افتاد به صراحت عبارت از نقض اصل شراکت سیاسی میان عراقیها و توازن سیاسی براساس قانون اساسی عراق است.

 

بارزانی مدعی شد: اتفاقی که در پارلمان عراق روی داد یک برنامه از قبل تعیین شده برای سرکوب مردم کردستان عراق می باشد.

 

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در بخش دیگری از بیانیه خود آورده که امیدوار است برای مردم کردستان عراق و جهانیان روشن شده باشد که مردم کردستان عراق با چه فرهنگ و منطقی روبرو هستند .

 

مسعود بارزانی تصریح کرد: زمان آن فرارسیده است در پاسخ به این اقدام پارلمان عراق تمامی احزاب کرد عراقی تشکیل جلسه داده و تصمیم مشترکی علیه آن اتخاذ کنند.

 

پارلمان عراق روز یکشنبه قانون بودجه عراق برای سال 2018 را تصویب کرد که براساس آن 12 درصد به اقلیم اختصاص داده شده است.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق امسال حاضر به پذیرش سهمیه 17 درصدی سال های قبل کردستان عراق نشد و با اشاره به نسبت های جمعیتی در مناطق مختلف این کشور، تداوم این نسبت را ظلمی در حق سایر شهروندان عراقی دانست.

 

از سوی دیگر فراکسیونهای کردی در پارلمان عراق نیز روز یکشنبه در اعتراض به این اقدام سالن پارلمان را ترک و نشست را بایکوت کردند اما بدلیل به حد نصاب رسیدن اعضای پارلمان، قانون بودجه تصویب شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۹۵۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان