//
کدخبر: ۷۷۰۱۸ //
الاخبار:

فشار آمریکا به لبنان برای ممانعت از خرید سلاح از روسیه

روزنامه «الاخبار» لبنان از فشارهای آمریکا و انگلیس به لبنان با هدف جلوگیری این کشور از خرید سلاح از روسیه پرده برداشت.

فشار آمریکا به لبنان برای ممانعت از خرید سلاح از روسیه
به گزارش فرتاک نیوز،

الاخبار در شماره امروز (دوشنبه) در گزارشی با عنوان «آیا الحریری، پوتین را تحقیر می کند»؟! به قلم «فراس الشوفی» نوشت: از سفر «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان به مسکو و دیدارش به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پنج ماهی می گذرد، اما وعده های او درباره همکاری های تجاری و نظامی با روسیه همچنان در حد حرف باقی مانده است.

این روزنامه می افزاید: این دیدار پس از آن بود که «یعقوب الصراف» وزیر دفاع لبنان در ماه آگوست سال 2017 و در حاشیه برگزاری کنفرانس و نمایشگاه نظامی روسیه در پایتخت این کشور، کلیت توافقنامه ای را برای همکاری نظامی با روسیه طراحی کرد. او به محض رسیدن به لبنان به همراه فرماندهی ارتش پس از چندین جلسه با کارشناسان روس و لبنانی متن این توافقنامه را برای ارائه به دولت آماده کرد تا مراحل اجرایی را طی کند، اما در طرف مقابل روس ها امضاهای لازم را از دولت خود گرفتند.

الاخبار از شروع فشارهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیی در این مرحله خبر داده و می نویسد: «الیزابت ریچارد» سفیر آمریکا و «هوگو شورتر» سفیر بریتانیا فشارهایی بر الحریری وارد کردند تا مانع امضای این توافقنامه شوند.

به نوشته این روزنامه، طرح آمریکایی-بریتانیایی دو عنوان کلی داشت: نخست، تاکید غربی ها بر اینکه ارتش لبنان به صورت مجانی از ایالات متحده و انگلستان سلاح دریافت می کند، اما اگر توافقنامه همکاری امضاء شود، روسیه به سبب بدهی مالی لبنان پس از خریداری سلاح، نفوذ خود را در این کشور افزایش می دهد. دوم، ابراز تمایل در حفظ یک منبع واحد برای تجهیز و تسلیح ارتش بر پایه ناتو و عدم تنوع در منابع سلاح و کیفیت آنها.

الاخبار همچنین فاش می کند که دیپلمات های غربی، توافقنامه همکاری نظامی لبنان و روسیه را به کنفرانس رم2 ربط دادند که قرار است در پایتخت ایتالیا برای حمایت از ارتش و دستگاه های امنیتی لبنان برگزار شود. کنفرانسی که به نوشته این روزنامه به سبب موانع کشورهای کمک کننده به ویژه کشورهای عربی، همچنان تاریخ برگزاری آن مشخص نیست.

الشوفی بیان می کند که این اولین باری نیست که ارتش لبنان از دستیابی به سلاح های روسی منع می شود. بنابراین لبنان نمی تواند زرادخانه فقیر خود را با تسلیحاتی غیر از ساخت کشورهای غربی تقویت کند تا به ماموریت هایش در مبارزه با تروریسم و گسترش امنیت داخلی به خوبی عمل کند. البته این در سایه نزاع با دشمن صهیونیستی و تشنج دائمی در مرزهای زمینی و دریایی است.

نویسنده یکی از موارد این توافقنامه را تسلیم چند دستگاه بالگرد جنگی و منظومه های فنی عنوان می کند که می تواند سطح تجهیزات ارتش را ارتقاء بخشد.

الاخبار این ابهام را مطرح می کند که چرا کشورهای عربی همچون عربستان سعودی، قطر، بحرین و اردن با وجود روابط عمیق نظامی با غرب، جرات این را دارند که با روسیه توافقنامه های نظامی امضاء کنند و نیاز خود را با انواع مشخصی از سلاح ها برطرف کند؟ یا چرا عراق می تواند علی رغم وجود بیش از ده هزار نظامی و سه پایگاه آمریکایی در خاک این کشور، صد دستگاه تانک پیشرفته تی90 سفارش بدهد و تاکنون ده فروند از آن را تحویل بگیرد؟

نویسنده این روزنامه معتقد است این نمونه ها، نقض کننده بهانه غربی هاست که همواره تلاش دارند در بیروت آن را جا بیاندازند.

الاخبار به نقل از منابع دیپلماتیک خود عنوان می کند البته این مساله سران روسیه را به این جمع بندی می رساند که الحریری و برخی گروه های لبنانی نه فقط در برابر دولت آمریکا سر تعظیم فرو می آورند، بلکه با آمریکا در جنگ علیه روسیه همکاری می کنند. این همکاری از طریق جلوگیری از توافقنامه های نظامی، یا از راه تلاش بانک مرکزی لبنان در اجرای تحریم های یک جانبه آمریکایی بر ضد شرکت های روسی است.

این روزنامه همچنین به نقل برخی وزاری هشتم مارسی در دولت، می نویسد: الحریری از چند ماه پیش از توافقنامه نظامی با روسیه به گونه ای فرار می کند که گویی اصلا وجود نداشته است.

الاخبار از طرف منابع دیگر خود در میان وزرای جریان المستقبل (حزب وابسته به سعد الحریری) نیز خبر می دهد که «همکاری ها با روسیه بر قوت خود باقی است و به زودی توافقنامه ها امضاء خواهند شد.» این منابع وجود هرگونه فشار غربی را رد کرده اند.

نویسنده اشاره می کند: هنگامی که الحریری در سپتامبر گذشته به مسکو سفر کرد، بر نهاد رسمی روسیه پوشیده نبود که نخست وزیر لبنان نیاز دارد تا به پوشش بین المللی و به معاملات تجاری برسد تا کمکی باشد برای بازگرداندن توان مالی اش که در سال های گذشته از دست داده بود. همچنین پنهان نبود که روس ها نگران فشارهای غربی بر لبنان بودند.

الشوفی در پایان می نویسد: آیا الحریری با تسلیم شدن در برابر فشارهای غربی پوتین را تحقیر می کند؟ آیا همپیمانان روسیه در لبنان مانع چنین اتفاقی خواهند شد؟ یا هفتمین کنفرانس امنیتی که در ماه آپریل برگزار خواهد شد، موعدی خواهد بود تا الصراف وزیر دفاع لبنان با «سرگی شویگو» وزیر دفاع روسیه توافقنامه را امضاء کنند؟

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۷۰۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان