//
کدخبر: ۷۶۸۹۹ //

مذاکرات استرالیا، آمریکا، ژاپن و هند برای مقابله با نفوذ چین

استرالیا، آمریکا، هند و ژاپن در سیدنی در حال مذاکره برای ایجاد یک طرح زیرساخت مشترک منطقه ای جایگزین سیاست' یک جاده یک کمربند' چین به منظور جلوگیری از نفوذ این قدرت هستند.

 مذاکرات استرالیا، آمریکا، ژاپن و هند برای مقابله با نفوذ چین
به گزارش فرتاک نیوز،

سیدنی مورنینگ هرالد با انتشار گزارشی دراین زمینه به نقل از یکی از مسئولان ارشد آمریکایی در سیدنی نوشت: پکن برای حفظ نفوذش درآسیا طرح استراتژیک یک جاده یک کمربند را با صرف هزینه چند صد میلیارد دلاری با قدرت پیگیری می کند و آمریکا به همراه سه کشور آسیایی در پی ایجاد مدلی جایگزین برای آن به منظور مقابله با نفوذ روزافزون است.

 

این رسانه استرالیایی بدون ذکر نام این مقام آمریکایی افزود: این طرح جدید قرار است با همکاری این کشورهای آسیایی تهیه شود و هنوز مراحل اولیه خود را طی می کند.

 

طبق این گزارش مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا قرار است در هفته آتی به آمریکا سفر کند و وی جزئیات بیشتری از این طرح در واشنگتن مطرح خواهد ساخت. اگرچه طرح مذکور دستور کار اصلی گفت وگوهای ترنبول و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دراین سفر نیست.

 

به رغم اینکه این مقام آمریکایی به رسانه استرالیایی گفته است که ترجیح می دهد از واژه 'طرح جایگزین ' به جای 'طرح رقیب ' یک جاده یک کمربند چین استفاده کند اما ناظران منطقه ای این اقدام را درراستای رقابت کامل واشنگتن با پکن در آسیا و اقیانوسیه می دانند.

 

تاکنون 'جولی بیشاپ' وزیر امورخارجه و 'استیون کیوبو' وزیر تجارت استرالیا به عنوان دو عضو کلیدی دولت ترنبول دراین زمینه واکنش رسانه ای نداشته اند.

 

'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین برای نخستین بار درسال 2013 درجمع دانشجویان دانشگاه قزاقستان اعلام کرد که طرح یک جاده و یک کمربند با تأمین مالی و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل برای 60 کشورآسیایی این فرصت را فراهم می سازد که نقش بیشتری در تجارت جهانی ایفا کنند.

 

چین اعلام کرده است که 124 میلیارد دلار دراین طرح سرمایه گذاری شده است.

 

طبق این گزارش شرکت های دولتی و خصوصی چین برای سرمایه گذاری در خارج ازمرزهای این کشور درقالب طرح یاد شده مورد حمایت قرار می گیرند.

 

روزنامه فاینشال استرالیا نیز دراین زمینه نوشت: ایالات متحده، ژاپن، هند و استرالیا اخیرا مذاکرات چهار جانبه را به منظور تقویت همکاری های امنیتی و هماهنگ کردن گزینه هایی برای تامین مالی زیرساخت های منطقه ای مشترکی در مقابله با آنچه چین با طرح یک جاده یک کمربند به دنبال دارد، برگزار کرده است.

 

طبق این گزارش این چهار کشور در حاشیه اجلاس سران کشورهای آسه آن در مانیل در نوامبر 2017 نیز مذاکراتی در این زمینه داشتند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۶۸۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان