//
کدخبر: ۷۳۰۸۵ //

آمریکا از قطر برابر تهدید خارجی حمایت می کند

آمریکا و قطر روز سه شنبه موافقت نامه ای امضا کردند که بر اساس آن، آمریکا از قطر مقابل هر گونه تهدید خارجی حمایت خواهد کرد.

آمریکا از قطر برابر تهدید خارجی حمایت می کند
به گزارش فرتاک نیوز،

این موافقت نامه در نشست همکاری های راهبردی قطر و آمریکا با حضور وزیران امور خارجه و دفاع و شخصیت های سیاسی و بازرگانان دو کشور، در واشنگتن به امضا رسید.

 

به گزارش ایرنا، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست، اظهار داشت: هر کشوری حاکمیت قطر را به خطر بیاندازد، دوحه می تواند روی حمایت آمریکا حساب کند.

 

سخنان حمایت آمیز وزیر خارجه آمریکا اشاره غیر مستقیم به تهدید قطر از سوی کشورهای تحریم کننده از جمله عربستان دارد. عربستان، امارات و بحرین از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم ، روابط با این کشور را قطع کردند و مرزهای خود را با قطر هم بستند.

 

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود اظهار داشت که قطر همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار داشته است.

 

تیلرسون همچنین با اشاره به بروز بحران در روابط قطر با همسایگانش در شورای همکاری خلیج فارس گفت که لازم است همه طرف ها از جنگ کلامی دست بکشند و برای جلوگیری از افزایش تنش ها خویشتنداری به خرج دهند و برای حل اختلافات اقدام کنند.

 

وی در ادامه گفت که توسعه و رشد محیط سرمایه گذاری در قطر ستودنی است و اشاره دارد که هر سرمایه گذار به دلیل نهادهای قوی و احترام به قراردادها اعتماد زیادی به اقتصاد قطری دارد که این امر برای هر سرمایه گذار مهم است.

 

شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم در این نشست گفت که دولت و مردم قطر در معرض تحریم های غیر قانونی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه نیازمند تقویت امنیت منطقه هستیم از حمایت های وزرای دفاع و خزانه داری آمریکا در حمایت از مردم قطر برای مقابله با تحریم ها تمجید کرد.

 

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا دیگر سخنران این نشست بود و از تلاش های قطر برای مقابله با تروریسم حمایت کرد و گفت: قطر شریک قوی و قدیمی آمریکاست.

 

او همچنین گفت که لازم است انسجام شورای همکاری خلیج فارس را باز گردانیم.

در ادامه نشست « خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر هم در سخنانی با بیان اینکه قطر در دفاع از حاکمیت خود تردید نخواهد کرد، گفت که همکاری های قطر و آمریکا فراتر از همکاری امنیتی خواهد بود.

 

وی گفت که پایگاه هوایی آمریکا در العدید در مرکز تلاش برای مبارزه با تروریسم قرار دارد و اضافه کرد که این پایگاه دائمی خواهد شد.

 

آمریکا در حال حاضر حدود 11 هزار نظامی در پایگاه هوایی العدید در 30 کیلومتری دوحه دارد.

العطیه دیروز دوشنبه هم در نشست موسسه « هیرتیج» واشنگتن گفت: مقامات نظامی قطر و آمریکا برای توسعه همکاریهای نظامی در چارچوب چشم انداز 2040 برنامه ریزی می کنند که بخشی از آن شامل میزبانی قطر از نیروی دریایی آمریکا خواهد بود.

 

وی با تاکید بر عمق همکاری راهبردی نظامی بین دو کشور تاکید کرد که علاوه بر پایگاه نظامی هوایی العدید، قطر برای ساخت بنادری به منظور میزبانی نیروی دریایی آمریکا برنامه ریزی می کند.

العطیه در ادامه با بیان اینکه کشورش بزرگ ترین حلقه چاه گاز جهان را در اختیار دارد ، اضافه کرد ؛ 30 درصد از شرکای قطر شرکت های آمریکایی مثل اکسون موبیل هستند.

 

به گفته مقام قطری شراکت این کشور با شرکت آمریکایی اکسون موبیل محدود به 10 سال نخواهد بود و شاید این همکاری تا ابد ادامه داشته باشد.

 

العطیه همچنین در مورد بحران خلیج فارس سخن گفت و اظهار داشت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، تنها کسی است که می تواند بحران را تنها با یک تماس تلفنی حل کند.

 

دو کشور آمریکا و قطر در نشست روز سه شنبه واشنگتن قرارداد همکاریهای راهبردی در زمینه سیاسی، امنیتی، اقتصادی، مبارزه با قاچاق انسان و ... امضا و توافق کردند این گفت وگو ها سالیانه ادامه یابد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۳۰۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان