//
کدخبر: ۵۹۱۶۹ //

آخرین رویدادها و تحولات ترکیه/شانزدهم آبان

نخست وزیر ترکیه خواستار استرداد فوری فتح الله گولن از آمریکا؛ مقابله رو در روی ایران با آمریکا در سوریه و عراق؛ مذاکره ایران، روسیه و ترکیه درباره تاریخ و دستور کار کنگره ملی گفت وگوهای سوریه؛ موفقیت اتحاد غرب آسیا علیه منافع آمریکا و اسراییل در منطقه؛ از سرگیری صدور روادید از سوی آمریکا و ترکیه به شهروندان یکدیگر؛ و همکاری ایران و ترکیه برهم زننده بازی آمریکا در منطقه؛ از خبرهای مهم روز سه شنبه کشور ترکیه است.

آخرین رویدادها و تحولات ترکیه/شانزدهم آبان
به گزارش فرتاک نیوز،

** بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه امروز پیش از آغاز سفر سه روزه خود به آمریکا در یک نشست خبری با اشاره به ارسال تمام اسناد و مدارک دخالت فتح الله گولن در کودتای نافرجام سال گذشته به مراجع مربوطه آمریکایی، خواستار استرداد فوری گولن متهم ردیف اول کودتای 15 جولای 2016 از آمریکا شد.

 

گولن از 16 سال پیش در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند و ترکیه مدعی است که وی با تشکیل گروهی موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

 

** ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان طی مقاله ای با عنوان 'ایران و آمریکا رو در روی هم در عراق و سوریه' در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: آمریکا از گروه های تروریستی کُرد حمایت می کند و همچنان به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، به تجهیز نظامی نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) می پردازد، اما ایران در سوریه و عراق رو در روی آمریکا ایستاده است و با سیاست های منطقه ای ایالات متحده مقابله می کند.

 

به نوشته او، آمریکا نیروهای پ.ک.ک در سوریه را ارتش به اصطلاح آزادی بخش و دمکراتیک نامید و بسیاری از شهرهای عرب نشین به علاوه رقه را به اشغال خود درآورد؛ اما ایران به عنوان کشوری که در عراق مقابل آمریکا ایستاد، امروز در سوریه با آمریکا رویارویی می کند و به باز پس گیری وجب به وجب این مناطق اشغال شده تاکید دارد.

 

** سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با احمد ایزید بیخ وزیر امور خارجه و همکاری های موریتانی در مسکو، از تماس هایش با استفان دمیستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سوریه در ارتباط با مساله برگزاری کنگره گفت وگوهای ملی سوریه خبر داد.

 

لاوروف ابراز امیدواری کرد که برگزاری کنگره گفت وگوهای ملی سوریه که تامین مقدمات آن آغاز شده است، به فعال تر شدن اقدامات سازمان ملل منجر شود.

 

وزیر امور خارجه روسیه پیش تر گفته بود که کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در شهر سوچی برگزار و قانون اساسی جدید و انتخابات دستور کار آن را تشکیل می دهد.

 

** دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه طی مقاله ای با عنوان 'غرب آسیا با سلاح موفق شد' با تاکید بر موفقیت همکاری نزدیک و اتحاد نظامی چهار کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه علیه نقشه های آمریکا و اسراییل؛ این همکاری چهار جانبه را مانع از پیاده سازی فتنه های جدید آمریکا به ویژه تشکیل اسراییل دوم در منطقه دانست.

 

به اعتقاد پرینچک، آمریکا با راه انداختن جنگ داخلی در سوریه به دنبال ایجاد کریدور تروریستی کُردی بود که در نتیجه این مناقشه داخلی بسیاری از گروه ها از جمله داعش، القاعده، پیشمرگه و نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک سوریه(پ.ی.د) به تجهیزات نظامی آمریکا مسلح شدند.

 

** صدور روادید برای اتباع ترکیه و آمریکا که در اقدامی متقابل از حدود یک ماه پیش بین دو کشور متوقف شده بود، از دیروز به صورت محدود آغاز شد.

 

سرویس اطلاعات ویزای آمریکا دیروز با ارسال پیامی به برخی شهروندان ترکیه که از آمریکا درخواست روادید کرده‌اند، اعلام کرد که این کشور پذیرش درخواست روادید در نمایندگی های خود در ترکیه را به صورت محدود دوباره آغاز کرده است.

 

** دولت آمریکا از حدود یک ماه پیش در پی دستگیری متین توپوز کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام جاسوسی و همکاری با گروه گولن صدور روادید غیرمهاجرتی برای اتباع ترکیه را متوقف کرد و دولت ترکیه نیز در اقدامی متقابل، صدور روادید برای اتباع آمریکا را به حالت تعلیق در آورد.

 

** وب سایت اینترنتی روزنامه ینی شفق طی گزارشی با عنوان 'کمر ترور خواهد شکست'، پیام شفاف ایران برای آغاز عملیات پاکسازی رقه از گروه های تروریستی از زبان علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر ایران را ارزیابی کرد.

 

مشاور بین الملل رهبر ایران به طور صریح از لزوم بازپس گیری شهر رقه از اشغال نیروهای پ.ک.ک و پیشرفت نیروهای دولتی سوریه و حشد الشعبی در شرق فرات سخن گفت و تاکید کرد که ترکیه و ایران برای مقابله با اقدامات آمریکا و اسراییل در سوریه و عراق تصمیم به همکاری بیشتر گرفته اند و با شهادت 9 سرباز ترک در شمدینلی توسط نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و شهادت هشت نظامی ایرانی در منطقه چالدران توسط نیروهای پژاک، ترکیه و ایران بیش از گذشته به هم نزدیک شده اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۹۱۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان