//
کدخبر: ۵۸۱۲۰ //

دخالت روسیه در انتخابات؛ ابری بر سر ترامپ

موضوع دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا هر روز ابعاد جدیدتری می یابد و همچون ابری سایه خود را بر سر چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده گسترده است.

 دخالت روسیه در انتخابات؛ ابری بر سر ترامپ
به گزارش فرتاک نیوز،

 رقابت بلوک شرق و غرب همواره یکی از موضوعات مهم بین الملل و همچنین تعیین راهبرد کشورهای این حوزه بوده است. از این رو تلاش دو بلوک برای نفوذ و ضربه زدن به حریف هیچ گاه پایانی نداشته و هزینه های زیادی برای برقراری این توازن قوا صرف می شود.

 

شاید رقابت تسلیحاتی، ایجاد پایگاه های نظامی در اطراف و اکناف حوزه های اقتدار و قلمرو حاکمیتی را بتوان در حوزه سخت افزاری و نمایش آشکار رقابت تعریف کرد اما بخش هایی همچون جاسوسی، حملات سایبری و نفوذ در ارکان حکومتی شکل نرم افزاری ماجرا است که کشف و درک آن و همچنین آثار کوتاه مدت و بلند مدت آن، عیان نیست.

 

یکی از مواردی که این روزها در محافل حکومتی و رسانه ای مطرح شده است، نگرانی دستگاه های مختلف قضایی، قانون گذاری و اطلاعاتی آمریکا از احتمال تاثیری گذاری روسیه بر انتخابات 2016 آن کشور است.

 

در این مجال با استناد به اطلاعات جمع آوری شده توسط پایگاه اطلاع رسانی JUST&SECURITY ، به بخش های مهم این موضوع از سال 2016 تا کنون خواهیم پرداخت:

 

بنا به گفته جیمز کومی رئیس پیشین اف بی آی، اواخر ژوئیه 2016 این سازمان، تحقیقات خود را درباره تلاش های روسیه برای دخالت در انتخابات آغاز کرد. این تحقیقات شامل بررسی اینکه آیا دونالد ترامپ به این تلاش ها متصل بوده است یا خیر، می شد. سرعت دهنده تحقیقات FBI سفر کارتر پیج مشاور سیاست خارجی کمپین انتخاباتی ترامپ به روسیه و سخنرانی در حمایت از آن کشور در یک موسسه معتبر روسی بود.

 

29 دسامبر 2016- حکومت اوباما با انتقاد از دخالت روسیه در انتخابات، عاملان اطلاعاتی روسیه را اخراج و تحریم های جدیدی را علیه سازمان های دولتی روسیه و افرادی که مظنون به هک کردن سیستم های کامپیوتری ایالات متحده هستند، اعمال کرد.CIA و FBI قبلا دریافتند که روسیه چندین بار در انتخابات دخالت کرده است، از جمله نشت اطلاعات مخرب برای کمک به کمپین ترامپ.

 

6 ژانویه 2017 - طبق سندی که جیمز کامی بر آن صحه گذاشت، او برای اولین بار در این تاریخ در برج ترامپ با رئیس جمهوری آمریکا دیدار داشته که به عنوان بخشی از ارزیابی محتوای اطلاعات در مورد دخالت روسیه در انتخابات است. کومی در پایان جلسه به ترامپ اطمینان می دهد که او شخصا بررسی نمی شود. او پس از بازگشت به ماشین خود، یادداشتی را درباره جلسه می نویسد. بعدا در کمیته کنگره شهادت داد که 'من صادقانه نگران بودم که او (ترامپ) ممکن است در مورد ماهیت جلسه ما دروغ بگوید، بنابراین فکر کردم که این واقعا مهم است که سند شود.'

 

19 ژانویه 2017 – نیویورک تایمز برای نخستین بار گزارش داد که سازمان های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده تحقیقات ضد جاسوسی را برای ارتباط بین مقامات روسیه و همکاران ترامپ آغاز کرده اند. این تحقیقات به طور تقریبی در مورد معاملات تجاری گذشته بین مشاوران ترامپ و روسیه انجام شده است. در کنار اف بی آی، سازمان سیا، سازمان امنیت ملی و اداره جرایم مالی وزارت خزانه داری هم فعالیت خود را آغاز کرده بودند. پائول مانیفورت مدیر پیشین کمپین انتخاباتی و کارترپیج و راجر استون مشاوران این کمپین کسانی بودند که تحت بررسی قرار گرفتند.

 

27 ژانویه 2017 - براساس شهادت کومی، ترامپ او را به ظاهر به یک شام دسته جمعی دعوت می کند اما یک جلسه خصوصی با او داشته و می پرسد آیا می خواهد مدیر اف بی آی باقی بماند؟کومی پاسخ مثبت می دهد. در طول شام، ترامپ بارها به کومی می گوید که او 'نیاز به وفاداری دارد' و کومی پاسخ می دهد: 'شما همیشه از من صادقانه می شنوید'. ترامپ پاسخ می دهد: 'این چیزی است که من می خواهم، وفاداری صادقانه'. کومی پاسخ می دهد، 'شما این را از من دریافت خواهید کرد'.

 

فوریه 13، 2017 - مایکل فلین مشاور امنیت ملی، پس از فاش شدن اقداماتش استعفا داد. او در دسامبر 2017 مایک پنس معاون رئیس جمهوری و دیگر مقامات دولت را در مورد گفت وگو با سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در آمریکا درباره تحریم های ایالات متحده علیه روسیه منحرف کرد.

 

14 فوریه 2017 – ترامپ به کومی رئیس وقت اف بی آی می گوید که فلین کار اشتباهی نکرده است و از او می خواهد که فلین را رها کنند. بعدا کومی شهادت می دهد که ترامپ خواهان لغو هرگونه تحقیق درباره فلین در رابطه با اظهارات دروغین درباره گفت وگوهای خود با سفیر روسیه در ماه دسامبر بوده است.

 

کومی این موضوع را به اطلاع شورای تفحص می رساند و آن ها درخواست ترامپ را رد کرده و معتقدند که نباید تیم تحقیقاتی را با درخواست ترامپ آلوده کنند.

 

20 مارس 2017 - کومی در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، ادعاهای ترامپ را رد کرد که اوباما در جریان انتخابات ریاست جمهوری او را تحت فشار قرار داده است.

 

22 مارس 2017 - واشنگتن پست گزارش داد که دانیل کوتز مدیر اطلاعات ملی و دیگر مقامات ارشد آن، در جلسه دفتر بیضی شکل کاخ سفید، شرکت می کنند و پس از آن، ترامپ از کوتز و پمپئو رئیس سازمان سیا می خواهد تا مداخله کنند و کومی را از ادامه تحقیقات اف بی آی درباره فلین بازدارند.

 

یکی دو روز پس از این ملاقات، ترامپ طی تماس تلفنی با کوتز و مایکل راجرز می خواهد بیانیه ای صادر کنند تا هرگونه ارتباط محرمانه بین مقامات کمپین ترامپ با روسیه را نادرست بدانند که آن ها از این مساله امتناع می ورزند.

 

علاوه بر درخواست های ترامپ، مقامات ارشد کاخ سفید به طور جداگانه از مقامات ارشد اطلاعاتی خواستند که به طور مستقیم مداخله کنند تا اف بی آی پرونده فلین را مختومه کند. آنها می گفتند' آیا می توانیم از او بخواهیم که تحقیق را متوقف کند؟ آیا شما قادر به کمک در این زمینه هستید؟

 

30 مارس 2017 - براساس شهادت کومی در سنا، ترامپ، کومی را به دفترش می خواند و می گوید که بررسی روسیه یک 'ابر' است که مانع از توانایی او در انجام وظایف رییس جمهوری شده است. ترامپ به کومی اطمینان می دهد که هیچ ارتباطی با روسیه نداشته است و می پرسد که چه می تواند انجام دهد تا 'ابر را برطرف کند'. کومی پاسخ می دهد که اف بی آی با حداکثر سرعتی که می تواند در حال بررسی این مساله است.

 

8 می 2017 - طبق گزارش نیویورک تایمز، ترامپ، مایک پنس، رئیس دفتر ویژه و مشاوران خود را به دفتر بیضی دعوت می کند و به آن ها اطلاع می دهد که قصد دارد از شر کومی خلاص شود. او نامه چهار صفحه ای را به آن ها نشان می دهد که دلایل اخراج کومی در آن نوشته شده بود.

 

با ادامه این شرایط، مساله نشت اطلاعات از کاخ سفید مطرح می شود و تلاش ها بر آن است تا عوامل نشت اطلاعات را شناسایی و محدود کنند.

 

9 می 2017 – ترامپ، جیمز کومی را از ریاست اف بی آی برکنار کرد.

 

در گیر و دار اخراج رئیس اف بی آی و جنجال های تمام ناشدنی ارتباط ترامپ با روسیه، کاخ سفید اعلام کرد که قرار است دونالد ترامپ با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کاخ سفید ملاقات کند.

 

10 مه 2017 – ترامپ با لاروف و کیسلیاک سفیر روسیه در واشنگتن در دفتر بیضی دیدار می کند و با آنها درباره تحقیقات روسیه و برکناری کومی صحبت می کند.

 

به گفته روزنامه تایمز، شان اسپایسر سخنگوی وقت کاخ سفید در بیانیه ای اظهار داشت 'جیمز کومی با تحقق بخشیدن و سیاست گذاری کردن تحقیقات در مورد اقدامات روسیه، فشار ناخواسته ای را بر توانایی ما برای تعامل و مذاکره با روسیه ایجاد کرد.'

 

اسپایسر می افزاید: 'تحقیقات همواره ادامه داشته و بدیهی است که برکناری آن را به پایان نرسانده است. یک بار دیگر، داستان واقعی این است که امنیت ملی ما توسط نشت گفت وگوهای خصوصی و طبقه بندی شده بسیار آسیب دیده است. '

 

دونالد ترامپ هم درباره برکنار کومی اظهار نظر مطبوعاتی می کند و می گوید ارتباط با روسیه داستان ساختگی دموکرات ها برای پیروزی در انتخابات بود.

 

12 می 2017 – ترامپ از ترفند توییت استفاده می کند و می نویسد 'جیمز کومی امیدوار است که نوارمکالمات ما وجود نداشته باشد' این جمله در اذهان تداعی می کند که ترامپ نوار ضبط شده ای از مکالمات خود با رئیس پیشین اف بی آی داشته باشد اما هیچ سندی ارائه نشد.

 

17 می 2017 – رد راسنستین(Rod Rosenstein) معاون دادستان کل آمریکا، رابرت مولر را به عنوان مشاور ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 و احتمال همکاری اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با آن کشور، برگزید.

 

ترامپ باز دست به کار می شود و در توئیتر می نویسد: یک تحقیق جامع، آنچه را که قبلا می دانیم را تایید می کند؛ هیچ گونه توافقی میان کمپین من و هر موجود خارجی وجود ندارد. من منتظر این موضوع هستم که به سرعت به نتیجه برسد. در ضمن، من هرگز برای مبارزه برای مردم و مسائلی که بیشتر برای آینده کشور ما مهم است، متوقف نخواهم شد. '

 

او در توئیت اعتراضی دیگری نوشت: با تمام اقدامات غیرقانونی که در کمپین کلینتون و دولت اوباما صورت گرفت، هیچ وقت کمیته خاصی به تصویب نرسیده بود!

 

اندکی پس از انتصاب مولر به ریاست کمیته ویژه تحقیقات، ترامپ جف سشن وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا را فرا می خواند و با ملامت او می خواهد که استعفا دهد اما بعدا به دلیل حفظ موقعیت خود، از این درخواست صرف نظر می کند.

 

هنوز مساله برکناری جیمز کومی و اظهارات وی در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان داغ بود که در 8 ژوئیه 2017، نیویورک تایمز گزارش داد دونالد ترامپ جونیور در ماه ژوئن 2016، در مدت کوتاهی پس از اینکه پدرش نامزدی جمهوریخواهان را به دست آورد، در برج ترامپ با یک وکیل روسی مرتبط با کرملین، دیدار کرد و پائول مانفورت مدیر کمپین و جراد کوشنر داماد ترامپ هم حضور داشته اند.

 

اگر چه ترامپ جونیور ابتدا یک بیانیه منتشر کرد که این جلسه در درجه اول در مورد برنامه اتخاذ شده بود اما ایمیل هایی که بعدا منتشر شد، نشان می دهد که جلسات مذکور رخ داده است، زیرا وکیل روسیه به ترامپ جونیور قول داده بود که اطلاعاتی را درباره هیلاری کلینتون به دست آورد.

 

24 ژولای 2017 - نیویورک تایمز گزارش می دهد که جرارد کوشنر با بازرسان سنا برای تحقیقات روسیه در کمیته اطلاعات سنای آمریکا ملاقات کرد. این نخستین عضو حلقه درونی ترامپ بود که پشت درهای بسته به سوالات نمایندگان کنگره پاسخ می داد.

 

و سرانجام در 28 اکتبر 2017، سی ان ان گزارش داد هیات منصفه یک دادگاه فدرال نخستین اتهام را در مورد تحقیقات مولر در رابطه با تبانی ستاد انتخاباتی'ترامپ' و مقامات روسیه تایید کرد.

 

در دوشنبه 30 اکتبر 2017 گزارش هایی منتشر شد که نشان می داد پل مانفورت رییس ستاد انتخاباتی ترامپ و ریک گیتس همکار پیشین وی، برای رسیدگی به 12 مورد اتهامات خود از اقدام علیه امنیت ملی آمریکا تا پولشویی، تخلف مالیاتی و لابی گری به نفع کشورهای خارجی، تسلیم پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) شدند.

 

رابرت مولر قاضی ویژه وزارت دادگستری آمریکا؛ مانفورت را به 18 میلیون دلار پولشویی برای خرید ملک و خدمات متهم کرده است.

 

این قاضی ویژه در کیفرخواست خود نوشته است: مانفورت از درآمد دارایی های پنهان خود در خارج از آمریکا بدون پرداخت مالیات، زندگی پر زرق و برقی در آمریکا به راه انداخته است.

 

در کیفرخواست مربوط به ریک گیتس آمده است: گیتس متهم به انتقال سه میلیون دلار پول از حساب های خارج از کشور خود است و اظهارنامه مالیاتی نادرستی به مقام های آمریکا ارایه داده است.

 

قاضی ویژه در کیفرخواست خود ادعا کرده است: مانفورت و گیتس همیشه اظهارنامه های خلاف واقع در موارد گوناگون مالی، مالیاتی و نهادهای حقوقی تسلیم کرده اند.

 

گیتس حامی قدیمی و شریک مانفورت است و نام او در اسناد شرکت های مانفورت در قبرس برای دریافت پول از سیاستمداران و تجار در اروپای شرقی، دیده می شود.

 

سارا هاکابی سندرز سخنگوی کاخ سفید هم در اظهار نظری عجیب، حضور مانفورت در ستاد انتخاباتی ترامپ را بسیار محدود و داوطلبانه اعلام کرد و کوشید ارتباط او با این ستاد را کم رنگ جلوه دهد.

 

ترامپ هم سریع دست به کار شد و در توئیت های پی در پی درباره مانفورت رئیس پیشین ستاد انتخاباتی خود نوشت: اتهامات علیه مانفورت به سالیان پیش، قبل از آنکه عضو ستاد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری (2016) من شده باشد، بازمی گردد.

 

فشارهای مختلف ترامپ به اف بی ای و دادستانی آمریکا که تا کنون نتوانسته مانع ادامه تحقیقات مولر که به زعم ترامپ و سخنگویش بسیار پرهزینه( 12000000 دلار) بوده است، شود؛ اما شاید طوفان توئیتری ترامپ بتواند تحقیقات کمیته ویژه رسیدگی به دخالت روسیه در انتخابات را متوقف کند!

 

او معتقد است «همه از مساله 'روسیه' درست زمانی صحبت می کنند که جمهوریخواهان فشار عظیمی برای کاهش مالیات و اصلاحات مالی دارند. آیا این تصادفی است؟ نه!»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۸۱۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان