//
کدخبر: ۵۶۲۸۹ //

روسیه به آمریکا تذکر داد

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه اعلام کرد: طرف روسی در دیدار با مقام های آمریکایی، مواضع و اقدامات اشتباه واشنگتن در قبال برجام را توضیح خواهد داد.

 روسیه به آمریکا تذکر داد
به گزارش فرتاک نیوز،

ریابکوف روز سه شنبه در حاشیه نشست 25 سال همکاری های ایران و روسیه در زمینه بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای در مسکو به خبرنگاران گفت: تلاش می کنیم موضع اشتباه واشنگتن برای لغو و ناکامی برجام را به آنها گوشزد و در این مورد توضیح دهیم.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنان معاون وزیر خارجه روسیه نوشت: سعی خواهیم کرد در مساله برجام، شرکای آمریکایی را از آسمان (خواسته های رویایی) به زمین پایین بکشیم.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در ادامه اقدامات ضدبرجامی آمریکا را نگران کننده خواند و افزود: این مساله فقط به وضعیت پیرامون پیمان هسته ای محدود نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مسکو لحن بسیار تند سخنان دونالد ترامپ در مورد ایران را نمی پذیرد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری گفت: هیچ ارتباطی بین برنامه هسته ای و موشکی ایران بر اساس برجام وجود ندارد.

وی افزود: در مورد برنامه موشکی ایران چندین ماه و حتی بیش از یک سال قبل با طرف آمریکایی و سایر شرکت کنندگان در برجام بحث کردیم.

ریابکوف گفت: در قطعنامه 2251 تایید کننده برجام، ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم بین برنامه های موشکی و اتمی ایران وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه همچنین با تاکید بر اینکه تلاش های ضدبرجامی بی نتیجه خواهد بود، اعلام کرد: آمریکا بر خلاف ایران از اجرای کامل برجام خودداری ورزیده است.

وی افزود: آمریکا توافق های برجام را کامل اجرا نمی کند، اما ایران به آن پایبند است.

ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: ایران تاکنون برجام را اجرا کرده که امیدوارم در آینده نیز چنین باشد و ما نیز به همین گونه رفتار و اقدام می کنیم، اما این را نمی توان در مورد رفتار شرکای آمریکایی گفت که در گذشته مفاد برجام را نقض کردند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه خاطرنشان کرد: تلاش ها برای زیر سئوال بردن این پیمان بدون نتیجه خواهد بود. اطمینان دارم این رویکردها در هر قالبی بی ثمر است. در اصل بدیهی است که برای اکثریت اعضای جامعه جهانی برجام سندی مناسب است.

نشست 25 سال همکاری های ایران و روسیه در زمینه بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای امروز با حضور مقامات و هیات های دو کشور روز سه شنبه در مسکو آغاز شد.

محور این نشست دو روزه که با حضور بهروز کمالوندی معاون امور حقوقی و بین المللی سازمان انرژی اتمی و رییس هیات ایرانی، سخنرانی سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه و مهدی سنایی سفیر ایران گشایش یافت، بررسی دستاوردهای 25 سال همکاری دو کشور در این حوزه و برنامه های پیش رو است.

سنایی در سخنان خود گفت: در سال های اخیر افزون بر رشد همکاری های فنی دو کشور در زمینه بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای، شاهد روابط نزدیک و تنگاتنگ ایران و روسیه در سازمان های بین المللی به ویژه نهایی سازی و اجرای برجام بوده ایم.

سفیر ایران همچنین با رد ادعاهای ضدایرانی و ضدبرجامی دونالد ترامپ، اظهار کرد: همگی می دانم سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران، گسترش صلح و ثبات در منطقه و جهان است و در این راه هیچ توهین و فشاری را نمی پذیرد. اظهارات اخیر رییس جمهوری آمریکا در مورد ملت ایران توهین آمیز و دور از واقعیت است و تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

برپایه برنامه اعلام شده، کارشناسان و صاحبنظران هسته ای ایران و روسیه در سمینار دو روزه مسکو زمینه های مختلف توسعه همکاری های صلح آمیز دو کشور در این صنعت را بررسی می کنند.

برگزار کنندگان این سمینار همچنین با دعوت از نمایندگان 1+5 و اتحادیه اروپا قصد دارند، این پیام را به جهان برسانند که تنها با هدف و نیت صلح‌آمیز همکاری دارند و از تثبیت صلح و ثبات جهانی استقبال می‌کنند.

این نشست با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت روس اتم و وزارت خانه های امور خارجه دو کشور برگزار می شود.

ایران و روسیه همکاری های گسترده صلح آمیز هسته ای در قالب ساخت و بهره برداری از واحد اول نیروگاه بوشهر، برنامه آغاز شده برای واحدهای دوم و سوم، طرح های جدید و همچنین در حوزه برجام دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۶۲۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان