//
کدخبر: ۵۵۲۸۴ //

ترامپ و وعده پردردسر به صهیونیست ها

اهمال و تاخیر ترامپ در جامه عمل پوشاندن به وعده انتخاباتی خود مبنی بر انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، از محذوریت و محدودیت هایی حکایت دارد که در بیش از دو دهه گذشته مانع از به اجرا گذاشتن مصوبه کنگره مبنی بر انتقال سفارت واشنگتن در سرزمین های اشغالی شده است.

 ترامپ و وعده پردردسر به صهیونیست ها
به گزارش فرتاک نیوز،

 «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا برای دومین بار از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌، انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را به تاخیر انداخت.

 

رییس جمهوری آمریکا 15 مهرماه گذشته در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «تی‌بی‌ان» گفت که می خواهد پیش از فکر کردن به انتقال سفارت، برای حل اختلاف میان طرفین اقداماتی را اتخاذ کند. این برای دومین بار از آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ است که او انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را به تاخیر می اندازد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که ترامپ طی رقابت های انتخاباتی خود بارها از انتقال سفارت به بیت المقدس از نخستین روز کاری خود سخن گفته بود و به این ترتیب حمایت طرفداران رژیم صهیونیستی را به خود جلب کرده بود.

 

اجرای قانون انتقال سفارت از تل آویو به بیت المقدس، به عنوان یکی از مصوبه های کنگره در سال 1995، در بیش از دو دهه گذشته همواره از سوی روسای جمهوری آمریکا هر شش ماه یک بار به تاخیر انداخته شده است. به گفته کارشناسان هزینه های بالای انتقال سفارت برای آمریکا، رهبران واشنگتن را از اجرای این قانون بازداشته است.

 

اگرچه ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی بارها از تغییر سیاست آمریکا در مورد مناقشه رژیم صهیونیستی با فلسطینی ها سخن گفته بود و به این ترتیب رژیم صهیونیستی و حامیان او را به پیشبرد اهداف توسعه طلبانه و سلطه جویانه خود امیدوار کرده بود، اما رویکرد او در مورد مساله فلسطین پس در اختیار گرفتن سکان اداره کشور و مواجهه با واقعیت های عرصه سیاست ورزی، با تغییراتی مواجه شد.

 

ترامپ در طول رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری، با سه موضع گیری سمت و سوی سیاست خود را در مورد مساله اسراییل- فلسطین نشان داده بود؛ تعهد او برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت المقدس، نپذیرفتن این که مستعمره سازی در سرزمین اشغالی از سال ١٩٦٧ مانعی در برابر روند صلح است و تصمیم بر توقف فشار بر اسراییل برای مذاکره با فلسطینیان.

 

هر چند چراغ سبز رییس جمهوری تازه کار آمریکا به اشغالگران، موجب از سرگیری برنامه های شهرک سازی آنان شده، اما به نظر می رسد ترامپ نتواند به همه وعده های خود به اسراییلی ها جامه عمل بپوشاند.

 

این در حالی است که دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» رییس جمهوری دموکرات آمریکا، چندان مطلوب اشغالگران قدس نبود. اوباما ادامه شهرک سازی ها در سرزمین اشغالی را تهدیدی برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه می دانست. رای ممتنع آمریکا به قطعنامه پیشنهادی مصر در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی و توقف آن در دی ماه سال گذشته را می توان در همین چارچوب تفسیر کرد. بر این اساس برنامه های توسعه طلبانه صهیونیستی که در دوره اوباما تا اندازه ای محدود شده بود، با روی کار آمدن ترامپ شدت گرفت.

 

این در حالی است که ناظران بر این باورند ادامه شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی با طرح تشکیل دو دولت به لحاظ ماهوی تفاوت دارد. با این حال ترامپ در مصاحبه اخیر خود تاکید کرد که در نظر دارد پیش از فکر کردن به انتقال سفارتخانه خود به بیت المقدس، ابتدا اقداماتی را برای حل اختلافات بین فلسطینیان و اسراییل اتخاذ کند؛ گویی خود ترامپ به این نتیجه رسیده که سرفصل های اصلی سیاست او در برابر فلسطین با یکدیگر همخوانی ندارد.

 

بیت المقدس، به عنوان یکی از مهمترین مناطق اشغالی، برای فلسطینی ها از جایگاه ویژه مذهبی و استراتژیک برخوردار است. این شهر که در سال 1967 و در جریان جنگ شش روزه به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد، قرار است پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد. رژیم صهیونیستی اما حق حکمرانی بر بیت المقدس را از آن خود می داند و سال ها است قصد دارد با جلب موافقت کشورهای غربی به انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت المقدس، زمینه های تغییر پایتخت خود به این شهر را فراهم کند.

 

در چنین شرایطی، ترامپ با توجه به مقدورات و محذورات خود تلاش می کند با سیاستی کجدارمریز بخش هایی از راهبرد اعلامی خود در برابر رژیم صهیونیستی را به اجرا گذارد، بخش هایی را به تاخیر اندازد و در برابر بخش هایی از آن سکوت کند. از این رو است که رییس جمهوری جمهوریخواه آمریکا از یک سو به اشغالگران برای از سرگیری سیاست های توسعه طلبانه خود چراغ سبز نشان می دهد، از سویی انتقال پایتخت را به تاخیر می اندازد و از سویی دیگر به طور تلویحی از پیشبرد صلح و آغاز گفت و گوها میان طرفین حمایت می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۵۲۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان