//
کدخبر: ۵۱۵۱۶ //
معاون وزیر امور خارجه:

ایران و بنگلادش درخصوص امدادرسانی به مسلمانان روهینگیایی موضع مشترکی دارند

معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران و بنگلادش درخصوص امدادرسانی و حمایت از مسلمانان مظلوم و ستمدیده روهینگیایی میانمار موضع مشترکی دارند.

 ایران و بنگلادش درخصوص امدادرسانی به مسلمانان روهینگیایی موضع مشترکی دارند
به گزارش فرتاک نیوز،

ابراهیم رحیم پور عصر جمعه در حاشیه ورود نخستین محموله کمک های بشر دوستانه ایران به فرودگاه شاه امانت بندر چیتاگانگ این مطلب را در جمع خبرنگاران عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: خوشحالیم که کمک های مردم نوعدوست ایران را برای امدادرسانی و مساعدت به برادران مسلمان روهینگیایی به بندر چیتاگانگ در کشور دوست و برادر بنگلادش آوردیم.

 

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه اضافه کرد: مردم مسلمان و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران عمیقا از این جنایتی که علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار انجام شده ناراحت و متاثرند و ما امروز بخش نخست کمک های بشردوستانه مردم ایران را با هدف حمایت عاطفی از مسلمانان میانمار به بنگلادش آوردیم تا با کمک مردم و دولت بنگلادش به دست مردم مظلوم و ستمدیده روهینگیایی برسانیم.

 

رحیم پور در ادامه تاکید کرد: از استاندار چیتاگانگ و دولت بنگلادش برای ابراز این همدردی مشترک با مردم مسلمان روهینگیایی تشکر می کنیم، ما باید با انجام این حرکت انساندوستانه نشان دهیم که امت اسلام دارای اتحاد و یکپارچگی هستند و زمانی که به مسلمانان در هر جایی از دنیا ظلم می شود با هم متحد و هم صدا می شوند.

 

وی یادآور شد، ما با دولت میانمار در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم راه حلی برای نجات مسلمانان روهینگیایی پیدا کنیم.

 

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با قدردانی از مردم نوعدوست بنگلادش و رسانه های جمعی این کشور برای این همراهی مشترک، اظهارکرد: گروهی که امروز از ایران به بنگلادش سفر کرده اند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه و یک گروه زبده ارزیاب جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی هستند که برای بررسی و ارزیابی ارسال کمک های بشردوستانه بیشتر و برپایی یک بیمارستان صحرایی موقت به این کشور آمده اند.

 

رحیم پور اضافه کرد: 40 تن کمک های بشر دوستانه ای که امروز از ایران به بنگلادش ارسال شده است، از فردا شنبه به کمک مقامات محلی و استاندار چیتاگانگ برای توزیع در میان مسلمانان روهینگیایی به کاکس بازار خواهیم برد و امیدواریم که دوستی دو کشور دوست و برادر ایران و بنگلادش برای همیشه زنده و پاینده باشد.

 

نخستین محموله کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران حاوی اقلام زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی برای توزیع بین مردم مسلمان میانمار امروز وارد فرودگاه شاه امانت بندر چیتگانگ کشور بنگلادش شد.

 

به گزارش عصر جمعه خبرنگار اعزامی ایرنا، این محموله شامل 40 تن اقلام امدادی، دارو، غذایی (برنج، روغن مایع خوراکی، چای کیسه ای و شکر)، دارویی، زیستی، ست ظروف آلومینیومی، بسته های غذایی شرایط اضطراری عمومی، چادر، زیرانداز، پتو و کلمن آب است.

 

در آیین تحویل نخستین محموله کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای مسلمانان روهینگیایی، مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، حسن صفاری معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر، ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه، حسین امینیان رییس اداره اول غرب آسیا وزارت امور خارجه، زهرا چناران نماینده مجلس شورای اسلامی، حسن اسفندیار مدیرکل ارتباطات بین الملل جمعیت هلال احمر، معین الدین خان بادال نماینده پارلمان بنگلادش در استان چیتاگانگ و عباس واعظی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش حضور داشتند.

 

بدنبال حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دستکم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را به همراه داشته است.

 

روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمارن هستند که دولت این کشور آنها را بنگلادشی و دولت داکا آنها را میانماری می دانند.

 

کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار در روزهای اخیر شدت گرفته و این دومین بار در سال جاری میلادی است که خشونت ها علیه مسلمانان، موج عظیمی از آوارگان را به وجود می آورد.

 

براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر ده ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده اند. دولت میانمار اعلام کرد بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.

 

وضعیت جمعیت حدود یک میلیون و 100 هزار نفری مسلمانان روهینگیایی و نحوه برخورد با آنها، بزرگترین چالش «آنگ سان سوچی» رهبر ملی میانمار است که برخی ها از او به دلیل سکوت برابر نارضایتی‌ های این جامعه اقلیت انتقاد می‌کنند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۱۵۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان