//
کدخبر: ۵۰۱۴۶ //

شاه کلید نابودی داعش در شرق سوریه

ارتش سوریه توانست در مدت کوتاهی با حرکت گام به گام و تدریجی این فاصله را کم کرد و شکست حصر دیرالزور را رقم زد.

 شاه کلید نابودی داعش در شرق سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

ارتش و نیروهای مردمی سوریه یک گام کلیدی دیگر در نابودی داعش در شرق سوریه برداشتند و گزارش منابع میدانی از شکست حصر دیرالزور حکایت می کند.

 

توفیق شکست حصر دیرالزور یک شبه حاصل نشده است و در این زمینه باید گفت که پیروزی یک شبه ارتش سوریه در دیرالزور نتیجه برنامه ریزی و تلاش ماه های پی در پی نیروهای سوری و مقاومت در مرکز و شمال سوریه است.

 

هیچکس نمی تواند پیروزی های ارتش سوریه در استان های حلب، حما و حمص را در پیروزی گسترده استان دیرالزور انکار کند. در ابتدا لازم است اهمیت راهبردی و توپولوژیک استان دیرالزور تبیین شود.

 

اهمیت توپولوژیک و راهبردی استان «دیرالزور»

شهر«دیرالزور» مرکز استانی به همین نام است که استان دیرالزور 33 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و از نظر توپولوژیک در منطقه شرقی سوریه قرار دارد. استان دیرالزور به دلیل وجود منابع زیر زمینی و انرژی از اهمیت فراوانی برخوردار است و به عبارت بهتر هر گروهی که کنترل این منطقه را در دست داشته باشد می تواند از منابع زیرزمینی این استان نیز استفاده کند.

 

به همین دلیل؛ اهمیت استراتژیک، نظامی، عملیاتی و میدانی فراوانی که دیرالزور دارد، ارتش سوریه طی هفت سال گذشته آن را در کانون اهمیت قرار داده است و با توجه به حملات پرحجم و عمدی ارتش آمریکا به نیروهای سوری به این منطقه اما باز هم ارتش سوریه و محور مقاومت لحظه ای برای شکست حصر دیرالزور تلاش های میدانی را متوقف نکردند.

 

تحلیلگران سیاسی و نظامی سوریه معتقدند که تکامل امنیتی منطقه ای با عراق به نفع سوریه و عراق در جنگ ضد تروریسم است. مثلث القائم به الرقه تا تدمر و دیرالزورر و البوکمال مثلث استراتژیک و راهبردی است.

 

امین حطیط کارشناس مسائل نظامی و راهبردی در این زمینه می گوید: شهری مرکزی در بخش مرزی است که عراق را از سوریه جدا می کند و این شهر از اهمیت بسیاری برخوردار است. سیطره ارتش سوریه بر منطقه دیرالزور تا بوکمال در مرز با عراق به مفهوم امن کردن تدمر و چاه‌های نفت و البادیه است. از بُعد جمعیت شناختی به عنوان یک معدن و ذخیره نیروی انسانی در بیشتر بخش هاست و دیرالزور منطقه ای مرزی است که به مثابه نگهبان و پایگاهی برای حمایت از معبر اصلی مرکزی از سوریه به سوی عراق است.

 

از نظر میدانی نیز حضور ارتش سوریه در این منطقه علاوه بر نجات جان ده ها هزار نفر از گرسنگی و جلوگیری از فاجعه انسانی ؛ دست حمایت آمریکا از تکفیری های داعش را در این منطقه قطع خواهد کرد و این موضوع هم به نفع ملت سوریه و هم به سود محور مقاومت خواهد بود.

 

یک منبع میدانی سوری درباره اهمیت شهر دیرالزور در آینده تحولات میدانی سوریه و عراق می‌گوید: ارتش و نیروهای مردمی سوریه و عراق به خوبی توانستند تروریست های داعش را در شرق سوریه به انزوا بکشانند.

 

وی افزود: اگر این چرخه انزوا تکمیل شود، داعش در شرق سوریه با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و نهایتا رو به زوال کامل خواهد رفت.

 

 چگونه  دیرالزور پس از سه سال از چنگال تکفیری ها خارج شد

حال سوال اینجاست که چگونه  دیرالزور پس از سه سال از چنگال تکفیری ها خارج شد. در این زمینه باید به پیشروی های میدانی ارتش سوریه در یک ماه اخیر و قبل از آن اشاره کنیم. پس از عملیات پاکسازی حلب از لوث وجود تکفیری های همپیمان داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه؛ تروریست های داعش تلاش کردند تا با اشغال مجدد تدمر تمرکز ارتش سوریه را از جبهه حلب به جبهه شرق سوریه متوجه کنند.

 

اما پس از آنکه ارتش سوریه در جبهه حلب به پیروزی کامل رسید و شرق حلب را هم از چنگال تروریست های تکفیری خارج کرد، با یک برنامه ریزی مدون به شهر تدمر حمله کرد و این شهر را از وجود تروریست ها پاک کرد.

 

گام بلند بعدی که ارتش سوریه و محور مقاومت با قدرت برداشتند ، عملیات آزاد سازی السخنه و حومه آن از اشغال تروریست های تکفیری بود که این عملیات نیز با آتش پرحجم نیروهای سوری و مقاومت به توفیق صد در صدی دست یافت.

 

زمانی که ارتش سوریه بر السخنه مسلط شد منابع میدانی فاصبه ارتش سوریه با جبهه دیرالزور را از اطراف بین 70 تا 110 کیلومتر تخمین می زدند که ارتش سوریه توانست در مدت کوتاهی با حرکت گام به گام و تدریجی این فاصله را کم کرد و شکست حصر دیرالزور را رقم زد.

 

اخیرا منابع میدانی گزارش دادند که یگان های از ارتش با رسیدن به مقر هنگ 137 محاصره سه ساله گروه تروریستی داعش بر شهر دیر الزور را شکستند. نیروی هوایی به استحکامات و مواضع و مخفیگاه های گروه تروریستی داعش در اطراف جنوبی و جنوبی این شهر حمله و خسارت ها و تلفات سنگینی به تروریست ها وارد کرد.همچنین در 48 ساعت گذشته ؛ نیروی هوایی سوری-روسی یک انبار اسلحه و مهمات متعلق به گروه تروریستی داعش در اطراف دانشگاه الجزیره در روستای البغیلیه در حومه غربی دیر الزور را منهدم کرد. کانون نبردها در دو روز اخیر؛ میان دو طرف در مناطق مقر تیپ 137 ارتش سوریه، تل بروک و پانوراما واقع در جنوب دیرالزور قرار داشت که طی آن داعش برای سیطره بر مواضع نظامیان سوری تلاش کرد، اما در پاتک گسترده آنها تلفات و خسارات سنگینی متحمل شده و از منطقه عقب نشینی کردند و نتیجه آن پیروزی طلایی ارتش سوریه در این منطقه شد.

6726201_896

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه درباره شکست حصر دیرالزور می گوید: پیروزی در استان دیرالزور یک موفقیت مهم برای ملت سوریه به شمار می رود.

 

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور فدراسیون روسیه درباره پیروزی ارتش سوریه در شکست حصر دیرالزور عنوان داشت: باز پس‌گیری دیرالزور شکست جدیدی را برای داعش رقم می‌زند.

 

موفقیت های ارتش سوریه نشان می دهد که عزمی جدی در محور مقاومت برای قیچی کردن داعش در مرز سوریه و عراق وجود دارد و این اقدام می تواند مقدمه نابودی تروریست های تکفیری را در عراق و سوریه رقم بزند. خوشحالی مردم دیرالزور پس از شکست حصر این شهر نشان می دهد که نیروهای سوری در مسیر درستی حرکت می کنند و این پیروزی شاه کلید نابودی تدریجی داعش در شرق سوریه و غرب عراق خواهد بود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۰۱۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان