//
کدخبر: ۴۹۳۰۲ //

هشدار آمریکا در خصوص وقوع حملات تروریستی به پلیس بارسلون

آمریکا به طور کتبی‌ ، چهار روز پس از حملات تروریستی 26 مرداد بارسلون تائید نمود در روز 25 مه (4 خرداد )، به پلیس ایالتی‌ کاتالونیا در این مورد که خیابان رامبلا هدف تروریست ها در تابستان سال جاری است ، هشدار داده بود .

هشدار آمریکا در خصوص وقوع حملات تروریستی به پلیس بارسلون
به گزارش فرتاک نیوز،

و بر اساس خبر منتشر شده امروز جمعه روزنامه ال پریودیکو کاتالونیا ،نویسنده این اطلاعیه ، مرکز ملی‌ مبارزه با تروریسم آمریکا است که پس از حملات 11 سپتامبر نیویورک و واشنگتن برای هماهنگی اطلاعات در مورد تهدید افراط گرایی اسلامی که ماموران سازمان سیا ، اف بی‌ آی ، مرکز جاسوسی آمریکا و بسیاری دیگر از آژانس های فدرال اطلاعاتی‌ جمع آوری می‌ کنند تشکیل شد.

 

این فرماندهی ضد تروریستی همچنین به تبادل اطلاعات محرمانه با سرویس های همتای خود در کشورهای دیگر که در مورد اسپانیا ، مرکز ملی‌ اطلاعات ، پلیس ملی‌ ، ژاندارمری و مرکز اطلاعات علیه تروریسم و جنایات سازمان یافته می‌ باشند ، می‌ پردازد .

 

مرکز اطلاعات علیه تروریسم و جنایات سازمان یافته، دقیقا نهادی بود که از طریق یک ایمیل رمزگذاری شده ، این اطلاعیه مرکز ملی‌ مبارزه با تروریسم آمریکا را دریافت کرد .

 

این سند که به عنوان محرمانه طبقه بندی شده ، درحالی‌ به مرکز اطلاعات علیه تروریسم و جنایات سازمان یافته ارسال شد که مرکز آمریکایی ، یک روز قبل همین اطلاعات را به پلیس ایالتی‌ کاتالونیا فرستاده بود.

 

در متن این اطلاعیه آمده بود که داعش قصد ارتکاب حملات تروریستی نامشخص در طول تابستان به مناطق گردشگری بسیار شلوغ در بارسلون به ویژه خیابان لا رامبلا را دارد ، اما پلیس ایالتی‌ ، استدلال آورد که نمی‌ شود این اطلاعات را تائید کرد .به عبارتی دیگر ، پلیس ایالتی‌ به هشدار آمریکایی ها اهمیت نداد.

 

منابع مبارزه با تروریسم اسپانیا در این رابطه ، دیروز پنجشنبه به خبرگزاری افه تائید کردند که پلیس ایالتی‌ کاتالونیا ، نیروهای امنیتی دولتی و مرکز ملی‌ اطلاعات ، در اواخر ماه مه ، یک هشدار از سوی سازمان سیا دریافت نمودند که در آن ، این سازمان از نقشه داعش برای ارتکاب حملات تروریستی در کاتالونیا هشدار داده بود .

 

اکنون بحث و جدال ، دقیقا بر سر این نیست که آیا اطلاعاتی‌ که از سوی آمریکا به پلیس ایالتی‌ کاتالونیا داده شده، صحت داشت یا نه.حتی بحث بر سر این هم نیست که پلیس به آن اهمیت داشته باشد ، زیرا به گفته کارشناسان مبارزه با تروریسم، در بسیاری از مورد ، این آژانس های خارجی‌ ،بیانیه های هشدار منتشر می‌ کنند که اساس بسیاری ندارند.

 

مشکل و بحث و جدال اکنون به این دلیل است مقامات کاتالانی از همان دقیقه نخست ، دریافت هشدار از سوی آمریکا را یا پنهان کردند و یا انکار نمودند.

 

«کارلس پوییج دمونت» رئیس دولت ایالت کاتالونیا در این رابطه در مصاحبه ای که با شبکه شش اسپانیا داشت ، هنگامی که از وی سووال شده بود که آیا وی چنین اطلاعاتی‌ را در دست داشته یا اینکه آیا به طور مستقیم به وی از سوی دولت مرکزی داده نشده؟ ، گفته بود که هیچ رابطه ای بین آژانس های اطلاعاتی‌ کشورهای خارجی‌ و پلیس ایالتی‌ وجود ندارد و پلیس ها و سرویس های اطلاعاتی‌ اسپانیا نیز با پلیس و سرویس های اطلاعاتی‌ کشورهای دیگر در تماس هستند و آرزو دارد که پلیس ایالتی‌ نیز رابطه مستقیمی‌ با سازمان سیا داشته باشد اما چنین امری رخ نمی‌ دهد .

 

وی با دروغ گفته بودن اینکه سازمان های آمریکایی فقط با نیروهای امنیتی وابسته به دولت مرکزی در تماس هستند و نه این نیروهای دولتی و نه سازمان های اطلاعاتی‌ دیگر کشورها ، اطلاعات خود را به پلیس ایالتی‌ نمی‌ دهند .

 

در حال حاضر ، فشارها باعث شده ا‌ند که «جواکیم فورن» مشاور امنیتی دولت کاتالونیا و «جوسپ لوییس تراپرو» رئیس پلیس ایالتی‌ که همیشه می‌ گفتند که این اطلاعات را نداشته ا‌ند ، اعتراف کنند که در روز 25 مه ، این اطلاعیه را دریافت کردند اما استدلال دارند که این اطلاعات ، از سوی سازمان سیا نبوده و پس از تحقیقات به این نتیجه رسیدند که اعتبار آن بسیار کم می‌ باشد.

 

بنا بر این گزارش ، در روز 26 مرداد ، یک شبکه 12 نفری تروریستی ، دست به ارتکاب دو حمله زد که در پی آن 15 نفر در خیابان رامبلا بارسلون و یک نفر در کامبریلس کشته و بیش از یکصد نفر نیز مجروح گردیدند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۹۳۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان