//
کدخبر: ۴۰۱۸۱۳ //

آغاز رای گیری زودهنگام دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج از کشور

رای گیری زودهنگام برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امروز (شنبه) در سفارت‌های ترکیه در خارج این کشور آغاز شده است.


آغاز رای گیری زودهنگام دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج از کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اتباع ترکیه‌ای ساکن خارج این کشور امروز (شنبه) در یک رای گیری زودهنگام برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آرای خود را در صندوق‌های واقع در هیات‌های دیپلماتیک و گمرکات در سراسر جهان به صندوق می‌اندازند.

این رای گیری تا ۲۴ مه ادامه دارد. آنهایی که می‌خواهند در گمرکات رای بدهند می‌توانند تا ۲۸ مه که روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است، همچنان رای بدهند.

رای گیری در سفارت ترکیه در باکو، جمهوری آذربایجان و کنسولگری ترکیه در نخجوان و گنجه در ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شده است.

همچنین رای دهندگان ترکیه‌ای در ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به سمت حوزه‌های رای گیری رفته‌اند.

اروپا

در اسپانیا اتباع ترکیه‌ای آرای خود را در حوزه‌های رای گیری در هیات‌های دیپلماتیک در مادرید و بارسلونا به صندوق‌ها انداختند.

حوزه‌های رای گیری روز یکشنبه در این کشور بسته می‌شوند.

در آلمان هم که بیشترین تعداد اتباع ترکیه را در خارج از این کشور دارد، حوزه‌های رای گیری ساعت ۸ صبح باز می‌شوند و ۲۲ به وقت محلی بسته خواهند شد و این رای گیری تا چهارشنبه ادامه دارد.

در آخن و رگنزبورگ رای گیری ۹ صبح به وقت محلی آغاز شده و تا ۱۸ به وقت محلی امروز و فردا انجام می‌شود.

شهروندان ترکیه‌ای در هلند نیز آرای خود را برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ساعت ۸ صبح به وقت محلی در آمستردام، لاهه و دونتر به صندوق می‌اندازند.

رای گیری از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ به وقت محلی در این شهرها و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

رای دهندگان می‌توانند آرای خود را در "آیندهوون" و از ۹ صبح تا ۲۲ به وقت محلی و تا یکشنبه به صندوق‌های رای بیندازند.

در فرانسه نیز رای دهندگان برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در شهرهای مارسی، پاریس، استراسبورگ، لیون، نانتس و بوردو از ساعت ۸ صح به وقت محلی پای صندوق‌های رای رفته‌اند. رای گیری در این شهرها بین ساعت ۸ صبح تا ۲۲ به وقت محلی و تا چهارشنبه ادامه دارد.

شهروندان ترکیه‌ای در مولوز، کلرمون فران و اورلئان از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ به وقت محلی امروز و یکشنبه آرای خود را به صندوق می‌اندازند.

همچنین در یونان نیز که همسایه غربی ترکیه محسوب می‌شود، رای دهندگان تا روز چهارشنبه و از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ وقت دارند آرای خود را به صندوق بیندازند. در سوئد، سوئیس، فنلاند و بلژیک نیز این رای گیری همانند یونان انجام می‌شود. اتباع ترکیه‌ای در سوئیس آرای خود را در سفارت ترکیه در برن و همچنین کنسولگری های این کشور در زوریخ و ژنو به صندوق می‌اندازند.

اما در هلسینکی این رای گیری فقط تا سه شنبه است.

همچنین حدود ۱۵۳ هزار و ۴۴۳ رای دهنده ثبت نامی در بلژیک می‌توانند تا جهارشنبه آرای خود را به صندوق بیندازند.

رای گیری در لهستان و رومانی از شهروندان ترکیه‌ای نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی و تا چهارشنبه است.

در لیتوانی ۷۹۵ شهروند ترکیه‌ای واجدشرایط هستند که در ویلنیوس آرای خود را به صندوق می‌اندازند و این رای گیری تا یکشنبه ساعت ۲۲ به وقت محلی است.

اتباع ترکیه‌ای ساکن ایرلند نیز در دوبلین آرای خود را تا ۲۲ مه و از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ به وقت محلی به صندوق‌های رای در سفارت ترکیه می‌اندازند.

رای گیری زودهنگام برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امروز در سفارت این کشور در روسیه نیز آغاز شده است.

به گزارش اسپوتنیک، رای گیری زودهنگام از امروز تا دوشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ به وقت محلی انجام می‌گیرد.

رای دهندگان واجد شرایط می‌توانند آرای خود را در حوزه‌های رای گیری در مسکو و کنسولگری‌های ترکیه در شهرهای سن پترزبورگ، کازان و نووروسیسک درون صندوق بیندازند.

"مهمت سمسار"، سفیر ترکیه در مسکو گفت: بعد از رای گیری ما تمام آرا را به ترکیه می‌فرستیم تا شمارش شوند. به همین دلیل امیدوارم که تمامی شهروندان ترکیه‌ای ساکن روسیه به حوزه‌های رای بیایند و به روند رای گیری ملحق شوند.

غرب بالکان

رای دهندگان ترکیه‌ای در غرب بالکان شامل آلبانی، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو و بوسنی هرزگوین آرای خود را به صندوق‌های رای مستقر در سفارتخانه ترکیه در پایتخت‌های این کشورها می‌اندازند.

خاورمیانه

شهروندان ترکیه ساکن اردن و لبنان برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آرای خود را از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ و تا چهارشنبه به صندوق‌های رای می‌اندازند. حدود ۳۰۰۰ شهروند ترکیه‌ای در اردن برای این رای گیری ثبت نام کرده‌اند و در لبنان نیز میزان شرکت کننده در دور نخست این انتخابات که ۱۴ مه بود، ۳۵ درصد اعلام شد.

اتباع ترکیه‌ای ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز آرای خود را در سفارت واقع در شهر تل آویو می‌اندازند و این رای گیری روز دوشنبه ساعت ۲۲ به وقت محلی تمام می‌شود.

کانادا، آمریکا، آسیا-پاسیفیک

در سراسر کانادا و ایالات متحده نیز شهروندان ترکیه‌ای آرای خود را در هیات‌های دیپلماتیک در واشنگتن و کنسولگری‌های واقع در نیویورک، بوستون، شیکاگو، هوستون، میامی و لس آنجلس و همچنین در سفارت ترکیه در اوتاوا و کنسولگری‌های تورنتو، مونترال و ونکوور می‌اندازند.

روند رای دادن در استرالیا نیز امروز آغاز شده و در ژاپن، شهروندان ترکیه در توکیو و ناگویا آرای خود را امروز و فردا به صندوق‌های رای می‌اندازند.

بیش از ۱۲۰۰ شهروند ترکیه‌ای در پاکستان نیز آرای خود را به صندوق‌های رای انداخته‌اند. این روند در سفارت ترکیه در اسلام آباد و کنسولگری‌های ترکیه در لاهور و کراچی و تا یکشنبه ادامه دارد.

صندوق‌های رای برای ۱۶۷ منطقه از سوی ۱۵۱ نمایندگی ترکیه در ۷۳ کشور و برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ایجاد شده است.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ۱۴ مه سال جاری میلادی برگزار شد.

در دور نخست، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه بیش از ۴۹ درصد آرا را کسب کرد و رقیب اصلی وی کمال قلیچداراوغلو نزدیک ۴۵ درصد رای به دست آورد.

دور دوم انتخابات ۲۸ مه ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۸۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان