//
کدخبر: ۴۰۰۷۰۶ //

انتخابات ترکیه آغاز شد

انتخابات ترکیه آغاز شد و مردم این کشور امروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهوری و ۶۰۰ عضو پارلمان کشورشان برای یک دوره پنج ساله به پای صندوق‌های رای می‌روند.


انتخابات ترکیه آغاز شد
به گزارش فرتاک نیوز،

در انتخابات سرنوشت‌ساز امروز (۱۴ مه) بیش از ۶۴ میلیون رای‌دهنده ترکیه‌ای واجد شرایط رای دادن هستند که شامل بیش از شش میلیون رای اولی می‌شوند. برای این انتخابات سه میلیون و ۴۰۰ هزار رای‌دهنده در خارج از ترکیه هم وجود دارند که آرای خود را تا پیش از نهم مه به صندوق‌ها انداخته‌اند.

کار حوزه‌های اخذ رای در ساعت ۰۸:۰۰ صبح به وقت محلی (۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز شده و رای‌گیری تا ساعت ۰۵:۰۰ عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

رای‌دهندگان برای انتخاب رئیس‌جمهوری آتی ترکیه سه گزینه پیش رو دارند؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه و «سینان اوغان» قانونگذار سابق حزب حرکت ملی‌گرای ترکیه.

نامزدهای ریاست جمهوری برای پیروزی در این رقابت باید به بیش از ۵۰ درصد آرا دست یابند، اما نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رقابت به دور دوم کشیده می‌شود و در آن صورت، دو هفته بعد در ۲۸ مه، دو نفر اصلی که انتظار می‌رود اردوغان و قلیچداراوغلو باشند، به مصاف یکدیگر می‌روند و این بار هر نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورد، کرسی ریاست جمهوری را در اختیار می‌گیرد.

در همین رابطه نظرسنجی‌های پولیتیکو نشان می‌دهند که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود و قلیچداراوغلو با ۵۱ درصد رای می‌تواند اردوغان را با ۴۹ درصد شکست داده و به ریاست جمهوری برسد.

در خصوص انتخابات پارلمانی هم انتظار می‌رود یک پارلمان معلق و بلاتکلیف تشکیل شود. براساس نتایج نظرسنجی «کوندا» ائتلاف حاکم اردوغان با ۴۴.۰ درصد در انتخابات پارلمانی حمایت می‌شود و حمایت از ائتلاف اصلی اپوزیسیون ۳۹.۹ درصد می‌شود. از این نظر ائتلاف اردوغان پیشتاز است و انتظار می‌رود که حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق‌ها که از قلیچداراوغلو حمایت می‌کند، نقش کلیدی را ایفا کند.  

تا ساعت ۱۸ امروز به وقت محلی، رادیوها و ارگان‌های خبری داخل ترکیه اجازه انتشار پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرها در مورد نتایج انتخابات را نخواهند داشت و فقط اخبار و اطلاعیه‌هایی که از سوی کمیته مرکزی انتخابات در مورد انتخابات منتشر می‌شود، اجازه پخش دارند.

احتمالا رسانه‌ها از ساعت ۹ شب به وقت محلی پخش گزارش‌های خودشان را آغاز می‌کنند و انتظار می‌رود نتایج غیررسمی از حدود نیمه شب به تدریج منتشر شوند. تصویر واضح‌تری از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در صبح فردا دوشنبه نمایان خواهد شد. با این حال انتشار نتایج رسمی از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه ممکن است چندین روز به طول انجامد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۰۷۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان