//
کدخبر: ۳۸۸۸۸۰ //

نشریه آمریکایی از اختلاف غرب برسر ایران در نشست آتی شورای حکام خبر داد

نشریه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه گزارش داد که اروپا و آمریکا بر سر نحوه پاسخ به ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از دوشنبه آینده آغاز می‌شود، اختلاف نظر دارند.

نشریه آمریکایی از اختلاف غرب برسر ایران در نشست آتی شورای حکام خبر داد
به گزارش فرتاک نیوز،

نشریه آمریکایی بلومبرگ هفته پیش با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس اعلام کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

جمهوری اسلامی ایران این ادعا را سیاه‌نمایی و تحریف حقایق خوانده و تاکید دارد که وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.

در همین پیوند، وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌هایی که نام آن‌ها را اعلام نکرده است مدعی شد که تروئیکا خواستار انتقاد علنی از ایران هستند اما دولت جو بایدن در این زمینه تردید دارد.

دیپلمات‌ها به این نشریه گفته‌اند که تصمیم‌گیری نهایی درباره نحوه پاسخ به غنی‌سازی ادعایی در ایران، بعد از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اتخاذ می شود، هرچند آن زمان برای ارائه قطعنامه علیه ایران بسیار دیر خواهد بود.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل این سازمان راهی تهران است تا با مقام‌های بلند پایه کشورمان دیدار کند. وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر گفته بود: چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم.

این درحالیست که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت فضاسازی‌های ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا تاکنون سه قطعنامه به بهانه مسائل ادعایی پادمانی علیه ایران صادر کرده‌ که البته با پاسخ متقابل ایران روبرو شده است.

آخرین قطعنامه در نشست آبان ماه صادر شد که در آن ارائه توضیح درباره ادعاهای پادمانی «ضروری و فوری» خواند و از ایران می‌خواهد که امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» را فراهم کند.

نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال یکی از دلایل تردید درباره صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام را فاصله کم صدور قطعنامه از نشست پیشین، احتمال اقدام تلافی‌جویانه از سوی ایران و جاری بودن مذاکرات میان آژانس و ایران عنوان کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان سه‌شنبه گذشته در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو تاکید کرد: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران مصمم است، همانطور که تاکنون نیز نشان داده است، به طور کامل به تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع خود پایبند باشد.

وی نسبت به احتمال هرگونه تحرک منفی در چارچوب نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد و افزود: ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا پاسخ متقابل نسبت به آن انجام دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین عنوان کرد: ما در روزهای اخیر شاهد دو مرحله سفر هیات فنی آژانس به ایران بوده ایم و از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز برای سفر در روزهای آینده دعوت کرده ایم. چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۸۸۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان