//
کدخبر: ۳۸۶۷۶۲ //

استولتنبرگ: به شدت سوزاندن قرآن را محکوم می‌کنم/ زمان پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو رسیده است

دبیر کل ناتو در دیدار با وزیر خارجه ترکیه در آنکارا تأکید کرد که اکنون زمان پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو رسیده است.


استولتنبرگ: به شدت سوزاندن قرآن را محکوم می‌کنم/ زمان پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو رسیده است
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در آنکارا ضمن تسلیت به دولت و مردم ترکیه به دلیل زلزله مرگبار در این کشور و اعلام همدردی گفت: امروز آمده ام تا همبستگی خود را در پی زلزله ویرانگری که هفته گذشته ترکیه و سوریه را لرزاند، نشان دهم. این مرگبارترین فاجعه طبیعی در قلمرو اتحاد از زمان تأسیس ناتو است. من از طرف ناتو عمیق ترین تسلیت خود را به مردم ترکیه و خانواده ها و همه کسانی که عزیزان خود را از دست دادند یا مجروح شدند، ابراز می کنم.

وی افزود: ما با شما عزادار هستیم. اعضای ناتو به نشانه همبستگی پس از زلزله پرچم های خود را پایین آوردند. و در نشست وزیران دفاع این هفته ما برای احترام به قربانیان یک دقیقه سکوت کردیم. در زمان نیاز، ناتو در کنار ترکیه ایستاده است. روز بعد از زلزله، مرکز واکنش به بلایا در ناتو درخواست کمک فوری به همه متحدان و شرکای ناتو صادر کرد. از آن زمان، هزاران پرسنل واکنش اضطراری برای حمایت از تلاش‌های امدادی به ترکیه اعزام شده‌اند. از جمله با تیم های جستجو و نجات، آتش نشانان، کادر پزشکی و کارشناسان زلزله. متحدان ناتو به حمایت خود ادامه می دهند.

استولتنبرگ تصریح کرد: هواپیماهای نظامی از هلند، نروژ، بریتانیا و ایالات متحده شبانه روز برای انتقال کمک‌های بین‌المللی به ترکیه و انجام اقدامات پزشکی کار می کنند. سایر کشورها مانند آلبانی، کانادا و آلمان در حال ارائه کمک های مالی و انواع دیگر هستند و در سراسر ناتو، شهروندان عادی میلیون ها یورو برای حمایت از ترکیه جمع آوری می کنند. این همبستگی واقعی و عمیق است. من همچنین از کمک های فنلاند و سوئد استقبال می کنم که همبستگی خود را در عمل نشان می دهند. به ویژه، من از سوئد برای ابتکارش برای برگزاری کنفرانس بین المللی کمک کنندگان در ماه مارس تشکر می کنم. تمرکز آینده بر بازسازی و حمایت از آوارگان خواهد بود. به همین دلیل است که ناتو اکنون برای هزاران نفر مسکن موقت ایجاد می کند. علاوه بر این، ناتو همچنین از قابلیت های حمل و نقل هوایی استراتژیک ما برای انتقال ده ها هزار چادر به ترکیه در روزها و هفته های آینده استفاده خواهد کرد. همه اینها به نجات جان افراد کمک می کند. اکنون زمانی است که متحدان و شرکای ناتو دور هم جمع شوند.

دبیرکل ناتو سپس به سوالات خبرنگاران در باره سوزاندن قرآن در استکهلم و پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو پاسخ داد.

او گفت: اجازه دهید این را  بگویم که می‌دانم سوزاندن قرآن در استکهلم واکنش های شدیدی را در ترکیه ایجاد کرده است. و من درک می کنم و در این درد شریک هستم زیرا شخصاً آتش زدن کتاب مقدس را یک عمل شرم آور می دانم. و من احساسات مسلمانان در ترکیه و سراسر جهان را درک می کنم. و بنابراین من نیز به شدت سوزاندن قرآن را محکوم می کنم، همچنین از اینکه دولت سوئد و نخست وزیر سوئد به وضوح این اقدام شرم آور را محکوم کرده‌اند، استقبال می‌کنم. داشتن یک موضع قوی مهم است و این چیزی است که ما به وضوح از دولت سوئد دیده ایم. بنابراین برای من، این نشان می‌دهد که سوئد و فنلاند سیاست‌هایی را موجب نگرانی است درک می‌کنند و در حال اجرای آن هستند .

استولننبرگ افزود: اجازه بدهید یک چیز دیگر اضافه کنم و آن این است که این تصمیم ترکیه است. این دولت ترکیه، پارلمان ترکیه است که در مورد موضوع تصویب تصمیم می گیرد و این تصمیم به تنهایی ترکیه است. زیرا آنچه باید توسط ترکیه تصمیم گیری شود این است که آیا اسناد الحاق را تصویب کند و این تصمیمی است که ترکیه باید اتخاذ کند.

وی افزود:  موضع ثابت من این بوده و باقی است که زمان تصویب فنلاند و سوئد و تبدیل آنها به اعضای کامل اتحادمان فرا رسیده است. از زمانی که ما تفاهم نامه مشترک بین فنلاند و سوئد و ترکیه را در ماه ژوئیه در نشست سران ناتو در مادرید سال گذشته امضا کردیم، هر دو گام های بزرگی برداشته اند. آنها هرگونه محدودیت بر صادرات اسلحه را برداشته و قوانین خود را در مورد تروریسم تقویت کرده اند. و سوئد همچنین در حال اصلاح قانون اساسی خود و افزایش همکاری با ترکیه است، همچنین یک مکانیسم دائمی برای ادامه همکاری نزدیک با ترکیه در مبارزه با تروریسم ایجاد کرده است. من کاملاً تشخیص می دهم که ترکیه نگرانی های امنیتی مشروعی دارد. هیچ متحد دیگر ناتو به اندازه ترکیه متحمل حملات تروریستی نشده است. و به همین دلیل است که تروریسم بخش مهمی از یادداشت سه جانبه ای بود که در ماه ژوئیه مورد توافق قرار گرفت. به همین دلیل است که برای ناتو، مبارزه با تروریسم یکی از وظایف اصلی است و به همین دلیل، البته، در حالی که ما برای نشست ویلنیوس آماده می‌شویم، با ادامه تطبیق با اتحاد، تروریسم در دستور کار ناتو قرار خواهد گرفت. و من همچنین معتقدم که حضور فنلاند و سوئد در ائتلاف در واقع توانایی های ما را برای مبارزه با تروریسم بین المللی تقویت می کند.

ترکیه از ماه می گذشته تلاش‌ها برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را ناکام گذاشته است.

چاووش‌اوغلو نیز گفت: ما با کشورهای عضو ناتو درباره امکان بررسی درخواست پیوستن فنلاند به این پیمان به صورت جداگانه، صحبت کردیم. ما شاهد هیچ گونه اقدامات جدی از سوی سوئد درباره عمل به تعهدات خود درخصوص پیوستن به ناتو نبوده‌ایم اما مشکلی در موافقت با پیوستن فنلاند به ناتو وجود ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۶۷۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان