//
کدخبر: ۳۷۹۹۹ //

رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه/ نهم تیر

فتوای جهاد کفایی راه پیروزی عراق بر داعش؛ اعتراف داعش به شکست در موصل؛ اعلام پایان دولت خودخوانده داعش؛ هشدار مرجع عراقی نسبت به مداخله نظامی جدید در سوریه؛ حمایت امیر کویت از اقدامات عراق در مبارزه با تروریسم؛ چالش جدید بازگشت جنگجویان اجاره ای داعش به کشورهایشان؛ استرداد مسئول ساخت سلاح شیمیایی داعش از لبنان به عراق و فرود مرموز هفت بالگرد آمریکایی در منطقه تحت کنترل داعش در کرکوک؛ از خبرهای مهم روز جمعه این کشور است.

 رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه/ نهم تیر
به گزارش فرتاک نیوز،

حیدر العبادی نخست وزیر عراق بعداز ظهر امروز در پیامی ضمن تجلیل از حمایت های آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر عراق از نیروهای عراقی در جنگ علیه تروریسم، فتوای جهاد کفائی ایشان را نجات گر کشور و هموارکننده راه پیروزی بر داعش دانست.

 

آیت الله سیستانی، به دنبال سقوط موصل فتوای معروف جهاد کفایی خود را اعلام کرد که در نتیجه آن نزدیک به یک میلیون عراقی برای پیوستن به مدافعان و نیروهای مسلح به مراکز نظامی مراجعه کردند و همان هنگام تشکیلات مهم الحشدالشعبی تشکیل شد.

 

** براساس اعلام منابع محلی در نینوا، ابوالبراء الموصلی یکی از سرکرده های داعش در خطبه امروزش در شهر تلعفر با اعتراف به شکست گروه تروریستی داعش در جنگ موصل؛ مقر موقت خلافت خود را تلعفر تعیین کرد.

 

** از سوی دیگر به گزارش برخی دیگر از منابع خبری در عراق، ابوقتیبه از نزدیکان و مقربان البغدادی و خطیب نماز امروز، هنگام قرائت خطبه وقتی به نام ابوبکر البغدادی رهبر گروه تکفیری داعش رسید، گریه کرد که این موضوع به اعتقاد برخی ناظران، شایعه مربوط به هلاکت رهبر داعش را تقویت می کند.

 

به گزارش این منابع، هنگامی که ابوقتیبه سهوا و یا بطور طبیعی نام ابوبکر البغدادی را به زبان راند، کنترلش را از دست داد و به خاطر اشک های سرازیرش برای لحظاتی سخنانش را قطع کرد.

 

** نیروهای عراقی روز پنجشنبه، مسجد تاریخی النوری و گلدسته الحدباء را در بخش قدیم شهر موصل در ساحل غربی رودخانه دجله که داعش اخیرا آن ها را منهدم کرده است، آزاد کردند.

 

** آیت الله محمدتقی مدرسی مرجع عراقی امروز، ضمن هشدار به برخی از کشورهای مصمم به مداخله نظامی جدید در سوریه، گفت وگو را تنها راه حل مشکلات منطقه دانست.

 

آیت الله مدرسی خطاب به کشورهای منطقه تاکید کرد که بحران های جاری در منطقه هیچ راه حلی جز گفت وگو ندارد و تنها از طریق تعامل و همکاری ها براساس منافع مشترک و بدون دخالت طرح ها و نقشه های خارج از منطقه است که می توان بر مشکلات فائق آمد.

 

**شیخ صباح الاحمد امیر کویت با ارسال پیام های جداگانه ای به فواد معصوم رئیس جمهوری و حیدرالعبادی نخست وزیر عراق ضمن ابراز امیدواری نسبت به شرایط برای برقراری ثبات و استقرار دائمی در عراق؛ پاکسازی شهر موصل از حضور عناصر گروه تروریستی داعش را دستاوردی بزرگ دانست و حمایت کویت را از تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت عراق برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشور اعلام کرد.

 

** اکنون که پرونده داعش در سوریه و عراق رو به سوی بسته شدن است، آن دسته از شبه نظامیان و فریب خوردگان پاکستانی که به عنوان جنگجویان اجاره ای برای ملحق شدن به داعش به سوریه رفته بودند، درحال بازگشت به کشورشان هستند و این مساله به یک نگرانی امنیتی جدید و جدی برای این کشور تبدیل شده است.

 

براساس اخبار و گزارش ها، تعداد نامعلومی از جنگجویان داعش و جبهه النصره که از پاکستان عازم سوریه شده بودند و اکنون به کشورشان بازگشته اند.

 

** وزیر کشور عراق امروز برای تحقیق و بررسی جزییات حوادث شب گذشته در نجف اشرف دستور تشکیل یک کمیته تحقیق با حضور افسران بلندپایه وزارت کشور را صادر کرد.

 

گروهی از اهالی نجف شب گذشته در اعتراض به اختلال و کاهش اختصاص برق دولتی، همزمان با افزایش شدید دمای هوا، ضمن تجمع و تظاهرات، بزرگراه نجف را بستند که به گفته برخی شاهدان، با مداخله نیروهای امنیتی و اقدام آنان به تیراندازی، چند شهروند کشته و زخمی شدند.

 

تظاهرکنندگان نیمه شب گذشته خیابان محله پلیس وحنون در جنوب نجف را در اعتراض به قطع مکرر برق با وجود گرمای زیاد هوا، مسدود کردند.

 

** زیاد طارق احمد الدولعی مسئول ساخت سلاح شیمیایی برای گروه تروریستی داعش که سال گذشته پس از ورود غیرقانونی به لبنان بازداشت شده بود با حکم دادستانی این کشور به عراق مسترد شد.

 

زیاد طارق احمد الدولعی معروف به زیاد الزوبعی و ملقب به ابوعبدالله العزاوی از افسران سابق ارتش عراق در تاریخ هفتم اکتبر 2016 (مهر ماه 95) به اتهام عضویت در داعش و ساخت سلاح های سمی در لبنان محاکمه و به یک سال زندان محکوم شده بود.

 

** تصاویر ضبط شده از فرود 7 فروند بالگرد نظامی آمریکایی در اراضی تحت کنترل گروه تروریستی داعش در الحویجه جنوب غرب کرکوک که عصر روز چهارشنبه به طور غیرمنتظره در آسمان الحویجه ظاهر شدند، سوال هایی را در این خصوص مطرح ساخته است.

 

تصاویر و نوار ویدئوی ضبط شده، این بار نه از سوی نیروهای الحشد الشعبی یا پلیس مرکزی، بلکه توسط نیروهای پیشمرگ کرد به وضوح ظهور غیر منتظره این بالگردهای آمریکایی را که با تلفن های همراه ثبت و ضبط شده است، نشان می دهند.

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۹۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان