//
کدخبر: ۳۷۳۸۱۰ //

چرایی نزدیک‌تر شدن ایران به روسیه

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اعتقاد بر اینکه آمریکا راه‌های ارتباطی ایران با غرب را در سال‌های اخیر مسدود کرده و در همین راستا ایران مجبور شده که به چین و روسیه نزدیکتر شود، گفت: درواقع آمریکا با اعمال این سیاست نقش مهمی در نزدیک شدن هر چه بیشتر ایران به روسیه داشته است.

چرایی نزدیک‌تر شدن ایران به روسیه
به گزارش فرتاک نیوز،

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگویی در ارتباط با فشارهای وارده به ایران در ارتباط با موضوع پهپادها و تاکید ایران مبنی بر اینکه این پهپادها را قبل از آغاز جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده و ادعای اوکراین و کشورهای غربی مبنی بر اینکه روسیه از این پهپادها در جریان جنگ اوکراین استفاده کرده است و این که ایران چگونه می‌تواند این فشارها را کاهش دهد، افزود: شاید یکی از راهکارها برای اینکه ایران بتواند این فشارها را کاهش دهد این است که به خواست آمریکا تن بدهد و اگر نمی خواهد این کار را انجام بدهد باید زمینه مقاومت را در ابعاد مختلف در کشور افزایش دهد از جمله اینکه اقدام به بهبود وضعیت اقتصادی کند. به مطالبات مردم توجه جدی‌تری کند و سرمایه‌ اجتماعی خود در کشور را از این طریق افزایش دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه ایران و روسیه هر دو به این موضوع اشاره کرده‌اند که دو کشور در موضوع نظامی با یکدیگر همکاری دارند و این موضوعی است که آمریکا می‌خواهد آن را متوقف و قطع کند، ادامه داد: باید به این موضوع اشاره کرد که آمریکا از اینکه ایران به روسیه نزدیک شده ناراحت است ولی به این موضوع توجه ندارد که خودش یکی از عواملی بود که باعث شد ایران هر چه بیشتر به روسیه نزدیک شود. آمریکا با اعمال برخی از سیاست‌ها باعث شد که رابطه ایران با غرب مسدود شود و در همین راستا ایران مجبور شد که به کشورهایی چون روسیه و چین نزدیکتر شود و با توجه به این فشارها ایران گزینه دیگری نداشت.

ابوالفتح با بیان اینکه دو کشور ایران و روسیه در چارچوب روابط بین‌الملل و عرف موجود می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و این روابط را بر اساس منافع ملی خود تنظیم کنند، افزود: در مورد همکاری‌های نظامی نیز تا زمانی که این موضوع منجر به نقض حقوق بین‌الملل از جمله نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نشود موردی ندارد و در موضوع فروش پهپادهای ایران به روسیه نیز اینکه آیا این موضوع ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هست یا نه؟ باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد و کارشناسان حقوق بین‌الملل نظر دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این موضوع که آمریکا جهان را بر اساس منافع ملی خود به دو قسم تقسیم کرده و آن را با ما یا علیه ما تقسیم بندی می‌کند یک واقعیت است، ادامه داد: بنابراین هر کاری که ایران بخواهد انجام دهد که ممکن است در چارچوب منافع آمریکا نباشد با همین فشارها مواجه خواهیم شد. یک زمانی این فشارهای رسانه‌ای را در مورد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مشاهده می‌کردیم و اکنون در بعد وسیعتر و گسترده‌تر در زمینه همکاری‌های نظامی ایران و روسیه و فروش پهپاد از سوی تهران به مسکو مشاهده می شود .

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده که پهپادها را قبل از آغاز جنگ اوکراین به روسیه فروخته است و اینکه اگر روسیه از این پهپادها در جنگ اوکراین استفاده کرده باشد آیا مسئولیت این موضوع متوجه ایران است؟، تصریح کرد: در عرصه بین‌الملل خرید و فروش سلاح بین کشورها یک امر معمول است و عموما کشورهایی که سلاح می‌فروشند بررسی نمی‌کنند که کشوری که سلاح از آنها خریده‌ است ، این سلاح را در چه زمینه‌هایی و برای چه کاری استفاده می‌کند.

ابوالفتح در همین راستا ادامه داد: آمریکا به عربستان سلاح می‌فروشد و ریاض از این سلاح‌ها در جنگ یمن استفاده می‌کند. با توجه به این موضوع آیا کسی در این زمینه به آمریکا معترض می‌شود و یا در عرصه بین‌الملل آمریکا را به خاطر این قضیه تحت فشار قرار می‌دهند؟ یا اینکه آمریکا به اسرائیلی‌ها سلاح می‌فروشد و اسرائیلی‌ها از این سلاح‌ها علیه مردم فلسطین استفاده می‌کنند، آیا در این قضیه کسی به سراغ آمریکا می‌رود؟ یا در زمان جنگ تحمیلی، آلمان سلاح شیمیایی به صدام فروخت و صدام از آن علیه مردم ایران استفاده کرد. آیا دولت آلمان در این زمینه مسئولیتی بر عهده گرفت؟ بنابراین ممکن است یک کشور به کشورهای دیگر سلاح بفروشد و کشورهای خریدار از آن در جنگ یا مانور استفاده کنند.

وی ادامه داد: از دیگر سو باید به این موضوع نیز توجه داشت که بارها ایران تاکید کرده که طرفدار جنگ در اوکراین نیست. یک طرف جنگ اوکراین  نیست و اگر بررسی‌ها نشان دهد که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است با این موضوع برخورد خواهد کرد و در مورد این موضوع دارای حساسیت و توجه است .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۳۸۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان