//
کدخبر: ۳۷۰۰۷۹ //

وزارت خارجه آمریکا و تاکید بر ادامه تحریم‌ها علیه ایران

در حالی که مذاکرات برای احیای برجام معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است، وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که اگر ایران به رویه کنونی خود در مذاکرات برجامی ادامه دهد، اجرای دقیق و سرسختانه تحریم‌ها علیه ایران نیز ادامه خواهد یافت.

 وزارت خارجه آمریکا و تاکید بر ادامه تحریم‌ها علیه ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

ویدانت پاتِل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی این وزارت‌خانه به سوالاتی پیرامون حوادث اخیر در ایران و موضع واشنگتن در این زمینه پاسخ داد.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پاتل در پاسخ به این سوال که "باتوجه به موضع‌گیری فرانسه و دانمارک درخصوص ادامه ناآرامی‌ها در ایران، آیا ایالات متحده قصد ندارد پیام جدی‌تری به ایران بدهد؟" به تکرار ادعاها درباره نحوه برخورد با افراد حاضر در این ناآرامی‌ها پرداخت و گفت که واشنگتن از طریق تحریم حتی پیش از واکنش این دولت‌ها (فرانسه و دانمارک) پیامی بسیار قوی به ایران داده است.

وی در ادامه با طرح این ادعا که ایران باید برای رفتار خود با معترضان مسئول دانسته شود، تاکید کرد که ایالات متحده به همکاری خود با شرکا و متحدانش برای پاسخ به ایران ادامه خواهد داد.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره درخواست ایران برای گرفتن تضمین درخصوص عدم خروج مجدد واشنگتن از برجام و اینکه "آیا این موضوع هنوز یکی از موانع حصول توافق به شمار می‌آید؟" گفت که نمی‌تواند وارد تعاملات و مذاکرات دیپلماتیک شود و اطلاعاتی در این زمینه ارائه دهد.

وی افزود: اما ما کاملاً واضح گفته‌ایم که اگر ایران به اتخاذ مواضعی ادامه دهد که می‌داند نه ما و نه شرکای ما در  E3 (تروئیکای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان) نمی‌توانند آن‌ها را بپذیرند، آن‌گاه همه چیز به شکل فعلی ادامه خواهد یافت و این به معنای اجرای دقیق و سرسختانه تحریم های ما و افزایش انزواطلبی بین‌المللی ایران است.

پاتل همچون سایر مقامات آمریکایی تلاش کرد مسئولیت به نتیجه نرسیدن مذاکرات را متوجه ایران بداند و سپس توپ را به زمین ایران انداخت و گفت: انتخاب در نهایت با آنهاست اما من بیشتر از این اطلاعاتی ندارم.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به مداخله سایر کشورها در امور داخلی کشورمان در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با بیان این‌که "اعتراض" و "اغتشاش" هم ماهیت متفاوتی دارند و هم نتایجی متفاوت گفت : در دگرگونی اوضاع و فراز و فرود زمانه، دولت و ملت ایران دوستان و دشمنان خود را بهتر می‌شناسد.

وی همچنین با اشاره به موضع گیری مقامات بعضی از کشورهای غربی در مورد تحولات این روزهای ایران و برخی از دخالت‌های آن‌ها در امور داخلی کشورمان نوشت: رفتار مداخله‌آمیز و حمایت آشکار برخی دولت‌های غربی از اغتشاشات اخیر در ایران و تداوم رفتارهای تحریک‌آمیز آنان اثبات کرد که آنها هر زمان فرصتی ببینند در اقدام مستقیم و غیرمستقیم علیه ثبات، امنیت و استقرار نظام و کشورمان تردید نخواهند کرد.

کنعانی خاطر نشان کرد: دشمنان فقط با جمهوری اسلامی مخالف نیستند، آنها با ایران مخالفند.

روز پنج‌شنبه نیز پارلمان اروپا در اقدامی مداخله‌جویانه قطعنامه‌ای را در ارتباط با حوادث اخیر در ایران صادر کرد که واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره اظهار داشت: این قطعنامه متضمن پیشداوری های یک جانبه و بی پایه در قبال جمهوری اسلامی ایران است و لذا از اساس مردود و فاقد ارزش است.

وی تاکید کرد: این قطعنامه برغم ادعاهای مطرح شده در آن، در حالی مقابله ضروری با اقدامات خشونت‌بار سازماندهی شده و تعرض به اموال عمومی و جان و مال مردم را تحت عناوین ساختگی ناعادلانه به باد انتقاد می گیرد که طراحان و تحریک کنندگان اغتشاشات، عمدتا از منشاء اروپا به اقدامات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران دست می‌زنند.

کنعانی همچنین اظهار داشت: پارلمان اروپا با صدور این قطعنامه نشان داد که به رفتار گزینشی خود در قبال ملت بزرگ ایران ادامه می دهد، زیرا یکبار هم دیده نشد که این پارلمان برغم ادعاهای پرطمطراق، قطعنامه ای حقوق بشری در مخالفت با تحریم های ضد بشری حداکثری علیه مردم ایران صادر کند.

وی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام و منافع متقابل، آماده تعامل دوسویه با تمامی طرفهاست، اما در برابر هرگونه تلاش برای اعمال فشار یا توسل به اقدامات محدود کننده علیه مردم ایران، قاطعانه ایستادگی کرده و بدان پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۰۰۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان