//
کدخبر: ۳۶۷۸۳۲ //

روزهای سرنوشت‌ساز و حساس پیش روی عراق

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر وضعیت فعلی عراق ادامه داشته باشد، این کشور وارد چرخه جدید ناامنی و انزوا خواهد شد که به نفع عراق و ملت این کشور نیست.

روزهای سرنوشت‌ساز و حساس پیش روی عراق
به گزارش فرتاک نیوز،

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگویی در ارزیابی خود از تحولات عراق و گفت‌وگوهای جریانات برای رسیدن به یک جمع بندی مشترک اظهار داشت:  بعد از خروج مقتدی صدر رهبر جریان السائرون از  شاخه قدرت راه برای ایجاد تفاهم بین جریان‌های مختلف عراقی چه شیعه، چه سنی و چه کرد هموار شده است. اخیرا فراکسیون‌های شیعه از جمله چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرده که باید از طریق گفت‌وگو و رسیدن به تفاهم کلی و جمع بندی مشترک یک رئیس‌جمهور  و نخست وزیر را انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: چارچوب هماهنگی فراکسیون شیعه دیداری با الکاظمی داشتند، طرح و برنامه های خود را برای انتخاب کابینه وحدت ملی براساس برآیند انتخابات مهر ماه سال گذشته ارائه دادند. همچنین کردها اعلام کردند که این آمادگی را دارند برای انتخاب رئیس‌جمهور با سایر فراکسیون ها هماهنگی کنند و به جمع بندی مشترکی برسند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: باید دید بعد از مراسم اربعین فراکسیون ها و جریان های مختلف شیعه، سنی و کرد چگونه برای انتخاب رئیس جمهور و  نخست وزیر به جمع بندی می رسند. در واقع فراکسیون های شیعه در درون پارلمان دنبال این هستند که با این شاکله مجلس را اداره کنند و همچنان جریان صدر و شخص مقتدی صدر با این که از چرخه قدرت خارج شده سعی می‌کند مانع ادامه کار پارلمان شود.

هانی زاده ادامه داد: اوضاع عراق پیچیده است، فراکسیون ها باید بتوانند در آینده نزدیک با توجه به شرایط امنیتی عراق رئیس جمهور و نخست وزیر را در یک توافق انتخاب کنند. بنابراین ماه آینده در عراق کاملا سرنوشت ساز و حساس است و  رایزنی ها برای رسیدن به جمع بندی مشترک بین فراکسیون ها در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به نقش عراق به عنوان کشور اسلامی در بحران های منطقه ای اظهار داشت: عراق تاکنون پنج دور مذاکرات و میانجی گری بین تهران و ریاض را ترتیب داده و سعی کرده اختلافات ایران و  عربستان کاهش یابد همچنین قرار است دور ششم در فاز سیاسی انجام شود  و وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد دیدار کنند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: بنابراین اگر دولتی توافقی و رئیس جمهور توافقی انتخاب شوند، مسیر برای ایفای نقش عراق در حل بحران ها هموار می شود اما اگر این وضعیت فعلی ادامه داشته باشد عراق وارد چرخه جدید نا امنی و انزوا خواهد شد که به نفع این کشور و ملت آن نیست. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۷۸۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان