//
کدخبر: ۳۶۵۹۰۵ //

نامه نماینده‌های کنگره آمریکا به گروسی درباره ایران

چند نماینده کنگره آمریکا طی نامه‌ای به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وی خواسته‌اند پرونده ادعاهای پادمانی درباره ایران را مختومه نکند.

نامه نماینده‌های کنگره آمریکا به گروسی درباره ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا درباره ادعاهای پادمانی مطرح‌شده علیه ایران به رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه نوشتند.

این نامه به ابتکار «کلاودیا تنی»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا تهیه شده و به امضای پنج نماینده جمهوری‌‌خواه دیگر کنگره رسیده است.

قانونگذاران آمریکایی در این نامه مدعی شده‌اند رافائل گروسی ممکن است از سوی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و طرف‌های دیگر برای مختومه اعلام کردن ادعاهای پادمانی درباره ایران تحت فشار قرار بگیرد.

تنی در این نامه مدعی شده است: «جو بایدن با عجله نابجا و غیرمسئولانه‌اش برای بازگشتن به توافق هسته‌ای شکست‌‌خورده با ایران مایل است امنیت ملی ما و اعتبار کل معماری منع اشاعه هسته‌ای را به مخاطره بیندازد.»

در حالی که این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ با نقض تعهداتش از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت بود خارج شد قانونگذار آمریکایی مدعی شده ایران به تعهداتش ذیل معاهده NPT متعهد نبوده است.

وی در بخشی از این نامه تصریح کرده است: «مایلم رافائل گروسی بداند علی‌رغم فشاری که ایشان ممکن است از سوی دولت بایدن و دیگران رای توقف زودهنگام تحقیقاتش با آن مواجه شود اعضای کنگره از مأموریت او حمایت می‌کنند.»

نویسنده مدعی شده که ایران با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذیل NPT همکاری نکرده است.  این نماینده کنگره مبنای ادعاهایش را گزاره‌های جعلی اعلام‌شده از سوی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. 

وی نوشته است: «این موارد نقض تعهد از سوی رن بعد از عملیات اسرائیل آشکار شد که از مجموعه وسیعی از اسناد محرمانه هسته‌ای ایران رونمایی                                                                                                                                      

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند. آژانس ادعا کرده که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.

ایران در واکنش به این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

در بیانیه‌ای که سازمان انرژی اتمی در آن زمان صادر کرده بود تصریح شد: « «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۵۹۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان